Az egyesület ugyanakkor jelezte, hogy ezeknek az autóknak mintegy 30 százaléka nem kerül belföldi végfelhasználóhoz, mert hat hónapon belül kivonják a forgalomból reexport, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel céljából vagy más üzleti okból. Ezt figyelembe véve pedig az új személyautók forgalomba helyezése már 6 százalékkal elmarad a tavaly január-áprilisitól – mutatnak rá.
Az MGE megjegyzi: ez a trend nincs jó hatással a belföldi autóparkra sem korösszetétel, sem a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem szempontjából.
Áprilisban 10 521 új személyautó került forgalomba, ami 70 százalékos növekedés éves összevetésben. Az MGE azonban felhívta a figyelmet arra: a jelentős áprilisi ugrás oka, hogy 2020 áprilisában a piac körülbelül 50 százalékkal visszaesett a koronavírus-járvány miatt, így az értékesítési adat önmagában nem irányadó.
A közlemény szerint
a nulla lokális károsanyag-kibocsátású személyautók piaca a teljes személyautó-piachoz képest volumenében még mindig nagyon alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött.
Mint írták, állami támogatás nélkül ez a piac a magas árak miatt nehezen mozdul. Jelenleg a tiszta elektromos és plug-in hibrid autók összesen a piac 5 százalékát képviselik, ezen belül a tiszta elektromos autók 2 százalékot, az eddigi és a várható állami támogatás ez utóbbiakra vonatkozik.
Az MGE kiemelte, hogy a kishaszonjárművek területén 2021 eddig jelentős bővülést hozott, a megnövekedett értékesítést a járvány miatt megugrott városi, rövid távú szállítási feladatok indokolják.
Az idén január-áprilisban 8089 új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, 15 százalékkal többet, mint tavaly az év első négy hónapjában. Áprilisban 2270 új kishaszonjármű állt forgalomba, ez 61 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit.
A nagyhaszonjármű és közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében is jelentős növekedést tapasztal az egyesület. Április végére az értékesítés mindkét kategóriában elérte az egész évre prognosztizált volumen 40 százalékát a megnövekedett fuvarozási igények és a gépjárművek ütemes cseréjének eredményeképpen.
Az idei év első négy hónapjában 1553 új nagyhaszonjármű került forgalomba, 54 százalékkal több, mint 2020 első négy hónapjában. Áprilisban 445 új nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 191 százalékos növekedés éves összevetésben.
Az autóbuszpiacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás jellemző. Az autóbuszpark igen idős, fokozatos cseréje indokolt, a fejlesztési elképzelések a piacon még nem látszanak – közölte az MGE.
A motorkerékpár-piac növekedése az idén is folytatódott, bár időarányosan egyelőre az előrejelzés alatt marad. Ez a piac erősen szezonérzékeny, a gépjárműimportőrök egyesülete arra számít, hogy a tavaszi, nyári és őszi hónapokban az eladások emelkedni fognak.