Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: MÁV

Megérkezett Szentesre az első tram-train

37 méter hosszú, dízel-villany hibrid, szeptembertől ingázik Hódmezővásárhely és Szeged között.

A MÁV-Start szentesi telephelyén mutatták be a Vásárhely 1-es tram-traint.

Az első három tram-train Hódmezővásárhely és Szeged között 2021. szeptember végén állhat forgalomba - közölte az Infostarttal a MÁV.

A 37 méter hosszú, hetventonnás túlméretes tram-train szállítmány január 9-én a hajnali órákban ért Szentesre. A három kamion december 30-án indult el Valenciából,

majd Franciaországon, Németországon és Ausztrián keresztül érkezett Magyarországra. A tram-train szerelvény három különálló, szétszerelt darabját a kamionokról két 60 tonnás daruval emelték le. Ezt követően a szentesi járműbiztosítási telephely korszerű emelőcsarnokába vonatták. A járművek beüzemelését a 92 éves, Magyarországon jelenleg egyedülálló technológiát biztosító Szentesi Motorgarázsban végezték el a Stadler mérnökei.

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

Lázár János, a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos elmondta: a tram-train egyszerre közlekedésfejlesztési, városfejlesztési és vidékfejlesztési beruházás.

"Közlekedésfejlesztés, hiszen az ország legmodernebb kötöttpályás közlekedési rendszere épül ki két megyei jogú város között, amely mindenki számára hozzáférhető, gyors, biztonságos és megfizethető közösségi közlekedést kínál. Városfejlesztés, hiszen Hódmezővásárhely és Szeged néhány éven belül ikervárossá válhat, amely új lehetőségeket nyit meg, és fejlődést hoz mindkét település számára. Vidékfejlesztés, mert a megyeszékhely szolgáltatásait könnyen elérhetővé teszi a kisebb településeken élők számára, ami növeli lakóhelyük életszínvonalát és erősíti a vidék megtartó képességét."

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte:

"Arra törekszünk, hogy a legfenntarthatóbb, legzöldebb, leginnovatívabb megoldásokat alkalmazzuk, és ezzel a magyar vasutat versenyképessé tegyük európai szinten is. A megyeszékhelyek elővárosi közösségi közlekedésének fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. A tram-train beruházás mintául szolgál majd a jövőbeli agglomerációs fejlesztésekhez. Az új járműtípus bevezetése azon felül, hogy minőségi fejlődést hoz a térség közösségi közlekedésébe, 70-80 új munkahelyet is teremtett az elmúlt években a vasúttársaságnál. A tram-train nem csupán új technológia, hanem egy meghatározó lépés is legfőbb célunk, a tömegközlekedés versenyképessé, fenntarthatóvá és szerethetőbbé tétele felé."

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

Hódmezővásárhely és Szeged között a várható 37 perces menetidővel ez lesz a leggyorsabb eljutási mód, a teljes járműparkkal csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasútvillamosok.

2006-os debütálása óta összesen 165 járműre érkezett megrendelés, amelyből 111 egység közlekedik utasforgalomban. A járműtípus jelenleg Németországban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és Mexikóban közlekedik, illetve rövidesen Magyarországon és Walesben is megkezdheti az utasok szállítását a tram-train.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×