2020. november végéig 23 útszakaszon csökkentették a megengedett maximális sebességet, és mindösszesen négy szakaszon engedélyezték az addiginál gyorsabb haladást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útfelülvizsgálatainak eredménye képen.
Az útfelülvizsgálat amúgy a közútkezelők munkájának szerves részét képezi. A közutak kezelőit jogszabály kötelezi a kezelésükben lévő utak ötévenkénti felülvizsgálatára. Különböző rendeletek számos szempontot határoznak meg, melyek alapján vizsgálni kell az utak beláthatóságától, kitáblázottságától kezdve számos tulajdonságát, paraméterét – írja a kti.hu.
Rendkívüli forgalmirend-felülvizsgálatot kezdeményezhet a rendőrség, a közlekedési hatóság, az önkormányzat, de a Magyar Közút például rendkívüli felülvizsgálat kezdeményezésének tekinti az utazók bejelentéseit is – közölte Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Kft. szóvivője. Ilyenkor az esetek többségében sebességkorlátozás bevezetésére van szükség. Meglévő sebességkorlátozások megszüntetése átépítéskor, a közút fejlesztésekor lehetséges, emelt sebesség bevezetésére pedig szintén fejlesztés során kerülhet sor.
Fontos tudni, hogy az ilyen, rendkívüli felülvizsgálatok általában csak az adott hálózat egyes elemeire vonatkoznak, egy konkrét csomópontra vagy rövidebb szakaszra, az ötéves vizsgálat azonban a teljes útszakaszra. A közútkezelők a jogszabályban előírt felülvizsgálati időn belül általában csak a balesetek számának vagy a forgalomnak a hirtelen megnövekedése esetén módosítja az útszakasz forgalmi rendjét jelentősebben.
Többször előfordult már, hogy miután a közútkezelők a közvélemény nyomásának engedve egy ponton megváltoztatták az addigi közlekedési rendet, az adott helyen sem sikerült a közlekedők többségének megelégedésére javítani a forgalmi viszonyokon, a változtatások hatására ugyanakkor máshol új közlekedési anomáliák keletkeztek.
Nem egy esetben a körforgalmú csomópont kialakítása, vagy éppen felüljáró-építés jelentené az igazi, a tartós megoldást, ezzel a szakemberek és a lakosság is tisztában van. Ám az ilyen volumenű megoldásokat magas költségeik miatt jellemzően csak több év alatt lehet megvalósítani, és az sem biztos, hogy azzal valóban a közlekedők által remélt eredményt érnék el. Ám, ha a nagy volumenű útfejlesztésre, átalakításra nincs pénz, a szakembereknek a kisebb rossz elvét kell követniük, és olyan megoldásokat kell választaniuk, amik összességében az adott helyen és az útszakasz egészen is kényelmesebbé, biztonságosabbá tehetik a közlekedést.
A jogszabály folyamatos és biztonságot haladást támogató forgalmi rend kialakítására kötelezi a közútkezelőket. Ehhez jól látható és követhető nyomvonalra és ahhoz igazított sebességhatárra van szükség. A nyomvonal adott, az csak korlátozottan (és jelentős költségekkel) módosítható a már meglévő utakon, a sebességhatárokat pedig közlekedésbiztonsági megfontolásból jellemzően nem felfelé módosítják, főleg akkor nem, ha a rendőrség, a közlekedési hatóság vagy éppen a lakosság kérésére soron kívüli útfelülvizsgálatot tartanak.
Ez nem jelenti azt, hogy az útfelülvizsgálat végén nem dönthetnek úgy az illetékesek, hogy felemelik a megengedett maximális sebességet. Erre általában jelentős fejlesztések, útfelújítások, kapacitásbővítés esetén kerülhet sor.