eur:
414.87
usd:
399
bux:
78853.38
2024. december 19. csütörtök Viola
Diákok a történelem írásbeli érettségi vizsgán a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban 2018. május 9-én. Az Oktatási Hivatal korábbi tájékoztatása szerint a 2005-ben bevezetett kétszintű érettségi vizsgarendszer 28. időszakában 1183 helyszínen összesen mintegy 110700-an adnak számot tudásukról.
Nyitókép: Balázs Attila

Nem várt helyről kapott NAT-kritikát a kormány

Egyházi iskolák tanárai fogalmaztak meg csütörtökön nyílt levelet az oktatásirányítás felé azt kérve, hogy a hazai oktatás reformját széles szakmai konszenzusra alapozzák.

Egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok írtak nyílt levelet csütörtökön az oktatási kormányzatnak.

Mint írják, "a társadalom egészével együtt fájdalmasan érzékeljük a magyar oktatás régóta elhúzódó, súlyos válságát. Az új Nemzeti Alaptanterv bevezetése és a kerettantervek megjelenése sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre".

A jövő nemzedékek iránti felelősségükből fakadóan kötelességüknek érzik a megszólalást, a tanterv kérdésein túl az oktatás egészével kapcsolatban is.

"Mindenekelőtt széles körű megegyezésre van szükség az oktatás minden szereplőjének részvételével! A szakmai konszenzus megteremtése az oktatáspolitika súlyos adóssága a rendszerváltás óta" - áll az írásban.

A nyílt levél szerint a fiatalok veszítenek a legtöbbet, ha az ő teljes fejlődésük érdeke másodlagossá válik "az ideológiai elvárásokhoz, elvekhez, irányokhoz és politikai szándékokhoz képest".

"Az iskola csak szabad közegben tudja betölteni a funkcióját, ahol a tanári közösség szerepet kap saját feladatának megtalálásában. Ez az autonómia a feltétele az elkötelezett, felelősséget vállalni tudó pedagógusok minőségi munkájának."

Pontokba is szedték, mit kellene konkrétan tenni:

  1. sürgősen meg kellene teremteni azt a fórumot, ahol a tanterv szakmai vita tárgyát képezheti, nem pedig politikai érdekek eszközeként szolgál. "A NAT-ban és a kerettantervekben foglalt tartalmakkal való azonosulásnak egyik akadálya a szakmai egyeztetés elmaradása, illetve a bevezetésükre adott minimális idő."
  2. a kollégák jó része fáradt, reményvesztett, napi szinten kudarcokkal küzd. Pedagógiai változásokról, szemléletváltozásról akkor érdemes egyáltalán beszélni, ha a pedagógusok ehhez megkapják az alapvető támogatást.
  3. a "megalázóan alacsony pedagógusbérek" helyzetén drasztikusan változtatni kell.
  4. óraszámcsökkentésre van szükség, a minőségre törekvő pedagógusok folyamatosan időhiánnyal küzdenek. Vagy kizsákmányolják önmagukat, lelki és testi egészségüket, vagy kénytelenek a maguktól elvárt színvonalból lejjebb adni.
  5. a XXI. századi elvárásoknak megfelelő szakmai képzést kell kapniuk a pedagógusoknak.
  6. a pályaelhagyás megakadályozása vonzó pályaképpel, kezdő fizetéssel.

Tanárok az alábbi intézményekből írták alá a nyílt levelet:

Budapesti Piarista Gimnázium
Kecskeméti Piarista Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda
Szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium
Váci Piarista Gimnázium és Kollégium
Esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium
Szentendrei Ferences Gimnázium
Deák Téri Evangélikus Gimnázium
Budapesti Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium
Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakgimnázium
Budakeszi Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium
Soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium
Dunakeszi Krisztus Király Római Katolikus Általános Iskola
Hajdúsámsoni II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és AMI
Bajai Szent László ÁMK Általános Iskolája
Soproni Hunyadi János Evangélikus Óvoda és Általános Iskola
Budapesti BZSH Scheiber Sándor Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium
Tordasi Sajnovics János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Budapesti Szent József Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
Budapesti VIK Vendéglátó, Turisztikai, Szépészeti és Üzleti Baptista Középiskola
Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium
Bölcsesség Kezdete Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Bodrog
A mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
A miskolci Nebuló Általános Iskola
A kunszentmiklósi Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskola
A Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium, Budapest
A budapesti Szent II. János Pál Iskolaközpont

A teljes aláírói listát ITT lehet megtalálni.

Címlapról ajánljuk
Hankó Balázs: brüsszeli helytartókat akarnak kinevezni a magyar egyetemek élére

Hankó Balázs: brüsszeli helytartókat akarnak kinevezni a magyar egyetemek élére

A külföldi és a hazai ösztöndíjak helyzetéről, a kollégiumi férőhelyek növelésének tervéről, ezen belül a Diákvárosról, továbbá a fiatalok életét könnyítő hitelekről és a kultúra finanszírozási rendszeréről is beszélt Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.19. csütörtök, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 19. 16:14
×
×
×
×