eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Nyitókép: Pixabay.com

MÁV: helyesen tette a mozdonyvezető, hogy otthagyta a vonatot

A vonatkozó szabályok szerint mindennek úgy kellett lennie, ahogy történt. A vonat pedig Rákospalota-Újpesten maradt.

A 24.hu a MÁV-nál tudakolta, jól cselekedett-e az a mozdonyvezető a minap, aki munkaideje lejártára hivatkozva egy állomáson otthagyta a vonatát.

A Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke, Barsi Balázs a portálnak elmondta, A munka törvénykönyve szerint a leghosszabb munkaidő 12 óra lehet, ennél csak rendkívüli esemény miatt lehet többet dolgozni, és csak ha azt a munkáltató rendeli el.

A vasúti törvény szerint ráadásul a mozdonyvezetőknél a vezetési idő legfeljebb tíz óra lehet, és nem is felügyelhetik tovább a járművet. Ha a tíz óra letelt, akkor a mozdonyvezető azt még biztosíthatja, hogy legyen hűtés, fűtés, világítás a járművön, de már nem vezethet.

Európában ezek a szabályok nem egységesek, Ausztriában például csak 8 vagy 9 órát lehet vezetni.

A fő szabály az, hogy a mozdonyvezetőnek kötelező leállnia, amikor lejár a vezetési ideje és/vagy a napi maximális munkaideje, és jeleznie kell ezt a munkáltatójának. A munkáltató ekkor elrendelhet túlmunkát, de csak rendkívüli esetben, például katasztrófahelyzetben, egyébként viszont a mozdonyvezetőnek tilos tovább dolgoznia. Ha saját elhatározásából úgy dönt, hogy munkaideje lejártával mégsem áll le, elviszi még mondjuk a végállomásig az utasokat, és hatósági ellenőrzést kap, akkor eljárást indíthatnak ellene a szabályok megszegéséért.

Ismert, január 15-én reggel Vácról a Nyugati pályaudvarra közlekedő személyvonat mozdonyvezetője az előírásokhoz tartotta magát: a vonat késése miatt menet közben lejárt a 12 órás szolgálata, ezért Rákospalota-Újpest állomástól nem vitte tovább a vonatot, és leváltót kért, amit kötelessége volt megtenni.

A szakszervezet elnöke szerint a mozdonyvezetők munkabeosztását úgy tervezik meg, szolgálatleírással, havonta előre, hogy beleférjenek a maximális vezetési, illetve munkaidőbe. Vagyis normál vasútüzemben nem fordul elő az időtúllépés, csak akkor, ha valamilyen forgalmi zavar, baleset miatt a vonatok nem érnek be időre, hiszen a mozdonyvezető vezetési/munkaideje késés alatt is ketyeg.

Címlapról ajánljuk
Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Szépen zárt Amerika

Szépen zárt Amerika

Felemás hangulatban telt a kereskedés ma reggel Ázsiában, ezt követően pedig emelkedéssel indult a nap Európában, a vártnál gyengébb BMI-adatok hatására azonban gyorsan lefordultak a vezető részvényindexek, délutánra azonban ismét a vevők vették át az irányítást. Az aranynak eközben 2023 októbere óta a mostani lehet a legerősebb hete, mivel a piaci szereplőket aggasztja az ukrajnai háború eszkalációjának veszélye. Érdemes eközben a bitcoinra is figyelni, az árfolyam már közelíti a 100 000 dolláros szintet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 22. 20:53
×
×
×
×