Az InfoRádiónak nyilatkozó szakértők szerint a vizsga jelenlegi formája nem alkalmas arra, hogy kiszűrje, ki lesz alkalmas a pedagógus pályára. A Szegedi Tudományegyetem Tanárképző Központjának főigazgatója szerint
18 éves korban még kiforratlan a személyiség, ezért nagyon nehéz megállapítani egy ilyen korú fiatalról, hogy igazán elhivatott pedagógus lesz-e.
A pályaalkalmasságot csak pedagógiai és pszichológiai tesztekkel, valamint tréningekkel, szituációs játékokkal lehet megállapítani – magyarázta Forgács Tamás, hozzátéve: ezeket lebonyolítani azonban szinte lehetetlen. Noha személyiségtesztekkel ki lehetne nyerni a megfelelő eredményt, de arra egyes szakértők azt mondják, sérti a személyiségi jogokat.
Munkacsoport felállítását javasolja a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, amely változtatna a jelenlegi pedagógus alkalmassági vizsga rendszerén – mondta a HÖOK elnökhelyettese. Kovács Péter kiemelte: a neveléstudományi és a pszichológia területén tevékenykedő kutatók, valamint egyetemi oktatók mellett a gyakorló iskolák pedagógusait is bevonnák a munkába.
A HÖOK adatai szerint hat év alatt 83 főt, vagyis a pedagógusnak jelentkezők kevesebb mint egy százalékát szűrték ki.
A jelenlegi teszt csupán egy motivációs beszélgetés – mondta az InfoRádiónak Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. "Ha valaki meg tud szólalni, akkor gyakorlatilag szinte már alkalmassá válik" – értékelte.
Az érdekképviselet vezetője egyetért a javaslatban foglaltakkal, szerinte azonban
"inkább az a kérdés, lesz-e kit vizsgálni."
A legnagyobb gond, hogy nem tudni, lesz-e elég jelentkező a pályára. Mint Szűcs Tamás elmondta: rendkívül alacsony pontszámmal lehet bekerülni a pedagógus szakokra, és sokan hagyják el a szakmát.
"Amikor ilyenekről beszélünk, hogy alkalmasak-e vagy nem, akkor egy kicsit olyan, mint ha egy halálos beteg fölött arról beszélünk, hogy a korábban eltört kisujját sínbe tegyük-e vagy nem" – fogalmazott, hozzátéve: lehet erről beszélni, de nem ez a legnagyobb probléma a szakmában.