A kormánynak július ötödikén éjfélig van ideje arra, hogy garanciát vállaljon a 3-as metró felújítása miatt beszerzendő 150 csuklós autóbusz költségkülönbözetére - jelentette ki a főpolgármester a Városházán tartott sajtótájékoztatón. Tarlós István jelezte, hogy ha kell, akkor bemegy a kormány ülésére, de emlékeztetett arra, hogy a helyettese már az előzőn is ott lett volna.
„A Miniszterelnökséget vezető miniszter úr az elutazásom előtt két nappal küldött egy meghívót – már sokkal korábban kellett volna mellesleg – de az, hogy a várost, illetve engem ki képvisel, azt egyedül én döntöm el. Ez nemcsak kötelességem, hanem jogom is, és ezt senki más nem döntheti el helyettem. Bagdy Gábor pedig mindenféle felhatalmazással írásban rendelkezett, hogy ezen a kormányülésen részt vegyen, és ezen engem és a fővárost képviseljen” - fogalmazott Tarlós István.
A főpolgármester szemenszedett, alamuszi, pimasz hazugságnak tartja, és keményen visszautasította Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató állítását, amely szerint magyar járművek helyett lengyel buszokat akar. Szerinte egyszerűen arról van szó, hogy a lengyel járművek olcsóbbak lennének. Ha viszont a kormány a drágább megoldást választja, akkor fizesse ki az árkülönbözetet, vagy a főváros a saját pénzéből megvásárol 110 buszt annak érdekében, hogy ha késéssel is, de megkezdődhessen a 3-as metró felújítása.
„Miért nem lehet meghozni a döntést a garanciáról? Egyébként ha pedig nem lesz garancia, akkor jönnek a saját forrásból a csuklós buszok – ha nem is 150, de 110, és el tudjuk kezdeni a munkát” - mondta a főpolgármester.
Tarlós István arra is reagált, hogy a Népszabadság szerint uniós támogatás hiányában az OTP finanszírozhatja a metrófelújítást.
„Persze elméleti lehetőségként a mai világban minden nyitva van. Még ezt a lehetőséget sem szeretném kategorikusan kizárni. Egy napja beszéltem Csányi Sándorral, de elképzelhető, hogy Csányi Sándor az elképzeléseit jelentős fővárosi ügyekben nem velem egyezteti, hanem a Népszabadsággal – ezt nem tudom kizárni.
A főpolgármester szerint a kormánynak még ülést sem kell tartania a főváros által kért garancia megadásához, mert azt személyesen Orbán Viktor miniszterelnök is meg tudja oldani.
Vitézy Dávid: a BKK korábbi vezetése elkötelezett volt a magyar buszok iránt
Hosszú idő után az első magyar gyártású alacsonypadlós Ikarus-buszok BKV-val közös összeszerelése 2013-ban, a Budapesti Közlekedési Központ "előző vezetése" alatt indult el, ami a Budapesti Közlekedési Vállalat és a BKK akkori magyar buszok iránti elkötelezettsége nélkül nem valósult volna meg - hangsúlyozta az MTI-nek hétfő este Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató a Magyar Buszgyártók Szövetsége elnökének nyilatkozatára reagálva.
A Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke, Vincze-Pap Sándor szerint a BKK előző vezetése jelezte, hogy nem bíznak a magyar buszokban, egyebek mellett ezért nem fut több magyar gyártású busz az utakon - erről hétfő este az M1 aktuális csatornán beszélt, amiről az MTI is beszámolt.
Hozzátette: a közösségi tulajdonban, BKV-nál, Volánnál lévő mintegy 6 és félezer autóbusz több mint fele túlfutott, átlagéletkoruk 18, illetve 13 év. Mint mondta, lenne helye az új magyar autóbuszoknak, ennek ellenére az elmúlt években beszerzett járművek több mint 80 százaléka külföldi gyártású volt.
"Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének vezetője nem mondott ma igazat - valószínűleg a magyar buszokat nem igazán kedvelő budapesti főpolgármesternél akar jó pontokat szerezni ezzel az amúgy teljesen értelmetlen támadással." - írta az MTI-nek megküldött reakciójában Vitézy Dávid, aki 2010-2014 között volt a BKK vezérigazgatója.
Kijelentette: "sok idő után az első magyar gyártású alacsonypadlós Ikarus-buszok (később Evopro) BKV-val közös összeszerelése 2013-ban, az előző vezetés alatt indult el, ami a BKK és a BKV akkori magyar buszok iránti elkötelezettsége nélkül nem történt volna meg. Mára 37, rövidesen 59 ilyen magyar busz jár Budapesten.
Mindemellett a kormány korábbi nemzeti buszstratégiája szerinti Rába-Volvo együttműködés jegyében is a BKK korábbi vezetése rendelte a legtöbb buszt - többet, mint a vidéki Volán-cégek együttvéve, összesen 134 darabot - hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid, aki jelenleg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.