eur:
391.3
usd:
360.87
bux:
73577.26
2024. július 29. hétfő Flóra, Márta

Viták Budapest bölcsőjéről

A főváros bölcsőjében, Óbudán az M0-ás nyomvonalának helye okoz fejfájást a környéken élőknek, szélesebb körben pedig a Hajógyári-sziget beépítésének terve váltott ki indulatokat. Az InfoRádió szerda esti választási műsorában a kerület polgármester-jelöltjei vitáznak.

A főváros története Óbuda területén kezdődött, mintegy 2000 évvel ezelőtt. A mai Flórián tér környékén helyezkedett el a római légiótábor, Aquincumban volt a mindenkori helytartó rezidenciája, melynek maradványai a Hajógyári-szigeten találhatók. Óbuda 1873-ban egyesült Budával és Pesttel, ekkor jött létre Budapest. A jelenleg 127 ezer lakosú Óbuda-Békásmegyer a főváros második legnagyobb kerülete. Az önkormányzatot az elmúlt ciklusokban Tarlós István polgármester vezette.

Hajógyári-sziget

A legnagyobb vitákat az utóbbi hónapokban a Hajógyári-sziget beépítésének terve kavarta Óbudán. A sziget déli felén egy befektető társaság szállodát, konferenciaközpontot és szabadidős centrumot építene, ami ellen több civil- és zöldszervezet tiltakozik. Az ellenzők a zöldterület csökkenésétől, a környék gépjármű-forgalmának növekedésétől és a föld alatt található Hadrianus-palota károsodásától tartanak, a támogatók viszont azzal érvelnek, hogy egy ipari terület újul meg, kitűnő közlekedési kapcsolatokkal. A beruházás ügyében népszavazást is tartottak, ám a szavazásra jogosultaknak csak 14 százaléka nyilvánított véleményt. A szigettel kapcsolatos a másik örök probléma, a Sziget fesztivál zaja, ami gyakran zavarja az óbudaiakat.

Közlekedés

A közlekedés jelenti a másik nagy problémát a kerületben. Az északról érkező forgalom a Szentendrei úton és a Bécsi úton érkezik, állandósuló dugókat okozva. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy két év múlva átadják az M0-ás északi hídját, ami további forgalmat zúdít a Szentendrei útra. A III. kerület közigazgatási határánál lenne az M0-s nyugati továbbvezetése, a 11-es és 10-es út összekötő szakasza, ám ennek még a végső nyomvonaláról sem született még döntés. Nagyon sokat javítana a közlekedési helyzeten az északi vasúti összekötő híd mellé tervezett Aquincumi-híd, amelynek építésére már több ígéret elhangzott a kormány és a főváros részéről, de konkrét időpontokat még nem tudni.

Fejlesztési aranytartalék

Többen a híd elkészültéhez kötik az egykori ős Duna-ág maradványaként megmaradt, viszonylag nagy, összefüggő mocsaras vidék, a Mocsárosdűlő kiépítésének megkezdését. A fejlesztési aranytartalékként tartogatott területen a nyolcvanas években lakótelepet akartak építeni, amelynek terveit elsodorta a rendszerváltás. Sok környékbelit zavar viszont, hogy az üresen maradt ingatlanon megtelepedtek a hajléktalanok, és rengeteg a szemét.

Ha jön az árvíz...

Régóta megoldatlan kérdés a Római-parton élők árvíz elleni védelme. Az ártérre tulajdonképpen nem lehetett volna építkezni, de mégis sokan megtették az elmúlt évtizedben, akiknek házát ezért rendszeresen elmossa az ár. A legutóbbi árvíz után már több műszaki megoldás is felvetődött, mint például az elbontható, mobil gátrendszer, de mindez egyelőre kétséges.

Az InfoRádió szerda esti műsorának vendége Csire János független, Bús Balázs, a Fidesz-KDNP, valamint Pető György, az MSZP polgármesterjelöltje vizázik.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Nagyon beindult a fővárosi újlakás-piac, rengeteg helyen egekben a négyzetméterár

Nagyon beindult a fővárosi újlakás-piac, rengeteg helyen egekben a négyzetméterár

A tavalyi mélypont után a 2024-es év első felében rákapcsoltak a lakásépítők a fővárosban: decemberig csaknem hat és fél ezer új lakás átadását ígérik a beruházók Budapesten. Az OTP Ingatlanpont vezető elemzője azt mondta az InfoRádióban, hogy a XII. kerületben már négy és fél millió forintos négyzetméterárral is lehet találkozni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.29. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
„Nem döglött, csak pihen!” – Az alacsony magyar fogyasztás (ál)okairól

„Nem döglött, csak pihen!” – Az alacsony magyar fogyasztás (ál)okairól

A Monty Python Repülő Cirkuszának híres jelenetében az ügyeskedő boltos a címben szereplő mestercsellel próbálja meg leszerelni a reklamáló vevőt, aki későn ébredt rá, hogy döglött papagájt sóztak rá. Hasonló bohózatba csöppenve érezheti magát idehaza is az egyszeri keményen dolgozó kisember. A közelmúltban ugyanis a tévéből kellett megtudnia, hogy amit „a vaksi szemével lát, a süket fülével hall, a tompa agyával gondol”, az csupán egy féligazság: igaz, hogy minden más EU-s országban többet fogyasztanak nála, de ez nem jelenti azt, hogy az ő életszínvonala lenne a legalacsonyabb! Nem. Arról van szó csupán, hogy többet takarít meg, vagyis más országok polgáraival ellentétben nem éli fel a jövőt (nem fogyaszt annyit). Tehát a magyar ember összességében igenis a pénzénél van – szólt a szentencia.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×