Nem szállnak fel és nem szállnak le gépek, nem járnak az autók, buszok, teherkocsik – így nézett ki péntek hajnalban a nyugat-londoni Heathrow reptér környéke.
A brit kormány „gyorsan változó helyzetként” –jellemezte az a példátlan incidenst, amelynek nyomán leállt Európa legforgalmasabb és a világ második legforgalmasabb nemzetközi reptere, a londoni Heathrow.
A komplexumot – mind az öt utasterminált és a teherforgalmat bonyolító részeket is – lezárták egy masszív áramkimaradás miatt, amit egy, a környéken történt tűz okozott egy elektromos alállomáson. Az eset körülbelül éjjel két órakor történt, a 2 km-re fekvő, Hayes nevű kerületben.
A hatóságok elmondták, hogy
- várhatóan péntek éjfélig zárva tart a légikikötő,
- körülbelül 1300 járatot törölnek,
- becslések szerint minimum 200 ezer utast érint.
A Heathrow-ról induló utazókat figyelmeztették, hogy ki se menjenek a reptérre, miközben a már levegőben lévő és oda tartó járatokat vagy más repülőterekre, például Gatwickre és Birminghambe vagy akár Párizsba és Madriba irányították át, vagy visszafordították.
A Budapestről induló diszkont járatokat fogadó Luton repülőtér azt közölte, hogy nem befolyásolja a heathrow-i helyzet.
A helyzet példa nélküli, és szakértők szerint a reptér „totális válságüzemmódban van”
– miközben reggel még nem volt világos, hogy mi okozta a tüzet, és hogy pontosan mikor sikerül helyreállítani az áramellátást. A tüzet reggel 8 órára sem sikerült eloltani, de a 10 kocsival kivonuló tűzoltók azt mondták, hogy „ellenőrzés alá vonták”.
A brit energetikai miniszter „katasztrofálisnak” nevezte a tüzet és azt mondta, hogy egy tartalék-generátor sem működik, amely gyorsan áramot tudott volna szolgáltatni.
Ilyenkor a biztonság az első és egy sor protokoll lép életbe – mondták el közlekedési szakértők -: evakuálják a repteret, megtisztítják a pályákat, hogy ne alakuljon ki olyan torlódás, mint a pandémia után felfutó légiközlekedésben.
Bár a péntek reggeli közlemények szerint Heathrow éjféltől ismét üzemelni fog,
a légiközlekedésben keletkezett zavar napokig eltarthat,
mivel egy sor repülőgép és a személyzet nem ott lesz, ahol tervezték.
A szakértők szerint a rövidebb távú desztinációk esetén áll majd gyorsabban helyre a forgalom – azaz London és az európai városok között – a transz-kontinentális járatok esetében viszont elhúzódnak a fennakadások.