Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 14. vasárnap Szilárda
AT SEA, ENGLAND - MARCH 11: An aerial view as smoke billows from the MV Solong cargo ship in the North Sea, off the Yorkshire coast on March 11, 2025 in England. Thirty-six people were reportedly brought ashore, and one taken to hospital, after the collision of the oil tanker Stena Immaculate and the Solong, a cargo vessel, off the East Yorkshire coast on Monday morning. The coastguard has said a search has been called off for one missing crew member of the Solong.
Nyitókép: Dan Kitwood/Getty Images

Északi-tengeri hajóbaleset: akár a túlhajszoltság is lehet a katasztrófa oka

A brit hatóságok kedden letartóztatták a Solong konténerszállító kapitányát, miután hajója az Északi-tengeren belefutott egy ott horgonyzó amerikai tartályhajóba. Az incidens miatt egy tengerész eltűnt és a kapitányt gondatlanságból okozott emberöléssel gyanúsítják.

A Solong portugál teherhajó tulajdonosa kedden erősítette meg, hogy a hajó és az amerikai zászló alatt közlekedő Stena Immaculate olajszállító hétfői ütközése nyomán letartóztatták a kapitányt.

Az észak-angliai Humberside rendőrsége bűnügyi vizsgálatot indított az ütközés okának feltárására és ebben együttműködik a brit parti őrséggel.

Az eset súlyos ökológiai katasztrófát okozhat és Yorkshire megye keleti partjainál több százezer tengeri madár élete miatt aggódnak. A körzetbe ugyanis épp március és augusztus között közel félmillió madár költözik.

"Nem tudjuk pontosan, mennyi időbe telik, amíg a madarak, a vadon élő állatok és a természet felépül egy ilyen incidensből"

– mondta a terület egyik turisztikai intézményének képviselője az Independent című lapnak.

Közben folynak a találgatások, hogy mi okozta az amerikai védelmi minisztérium számára üzemanyagot szállító tanker és a konténerhajó ütközését.

Seyedvahid Vakili, a Southamptoni Egyetem kutatója szerint szerint jelenleg "nehéz meghatározni az ütközés fő okát", de „a legtöbb esetben az emberi tényezők jelentős szerepet játszanak. Ez különösen fontos a konténerszállító hajók esetében, ahol a nagy munkaterhelés és a fáradtság jelentős tényező lehet.

Tiago Alves, a Cardiffi Egyetem Föld- és Környezettudományi Karának professzora hétfőn azt mondta, hogy a kimentett tengerészek segíthetnek az okok feltárásában. Mint elmondta:

"Az olajszállító tanker feltételezhetően katonai feladatot látott el, és váratlanul olyan területen horgonyozhatott le, ahol nem szokás megállni.

A tartályhajó most látható egy hajókövető weboldalon, de biztonsági okokból a baleset idején ki lehetett kapcsolva a helyzetmeghatározója" – vélekedett. "Csak egy alapos vizsgálat adhat magyarázatot a történtekre" – tette hozzá.

A két hajón összesen 36 ember tartózkodott, akiket biztonságosan a partra szállítottak. A Solong egyik tengerésze viszont eltűnt és hétfőn le is állították a kutatást. Ennek nyomán tartóztatták le a kapitányt.

Egyelőre nem tudni, hogy mennyi olaj került a tengerbe, de annyi ismert, hogy a Stena Immaculate 220 ezer hordónyi üzemanyagot szállított, 16 külön tárolóegységben az amerikai haditengerészet számára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: hiába az adventi időszak, a politikában nincs elcsendesedés

Orbán Viktor szerint a gyermekvédelemben nincs alku. A miniszterelnök a Karmelita Kolostorban adott egyórás interjút Lentulai Krisztiánnak. A kormányfő szerint Amerika békét, Európa háborút akar, és kulcsfontosságú Magyarország mozgástere a 2026-os választáson. A teljes interjút a Mandiner YouTube-csatornáján tették közzé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
A globális felmelegedés hatása az El Niño/La Niña jelenségre: jelentős változások küszöbén állunk?

A globális felmelegedés hatása az El Niño/La Niña jelenségre: jelentős változások küszöbén állunk?

Friss kutatási eredmények azt mutatják, hogy a trópusi Csendes-óceán időről időre bekövetkező felmelegedését (El Niño) és lehűlését (La Niña) is magában foglaló ENSO jelenségkör a bolygó felmelegedésével sokkal erősebbé és kiszámíthatóbbá válhat. 2050-re a trópusi Csendes-óceán elérhet egy kritikus átbillenési pontot, ami az ENSO-t egy erős, ritmikus ingadozásba kényszeríti, szinkronban más globális éghajlati mintázatokkal. Ennek eredményeként több kontinensen is fokozódhatnak a szélsőséges esőzések vagy megszaporodhatnak az aszályos időszakok, azaz nőhet a kritikus időjárási események kockázata.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×