eur:
402.14
usd:
366.07
bux:
74032.43
2024. október 8. kedd Koppány
Sztrájk az amerikai kikötőkben.
Nyitókép: X / Frustrated-Patriot

Hatalmas hullámokat vethet az amerikai kikötői sztrájk

Az évszázad legnagyobb kikötői sztrájkja indult kedden az Egyesült Államokban. A keleti parton Texastól Maine államig 45 ezer dolgozó állt le a munkával. Emiatt akadozik a kereskedelem, mivel nem rakodják a konténereket.

Nem túlzás történelminek nevezni az amerikai kikötői munkások akcióját, mert ilyesmire 50 éve nem volt példa. A keleti part kereskedelmi kikötőiben összesen 45 ezren sztrájkolnak – amit rövidesen megéreznek az amerikai fogyasztók: lassan elfogynak a polcokról a romlandó ételek, a friss zöldség és gyümölcs.

A tiltakozás külföldön is hullámokat vet és megérzik majd azt a globális ellátóláncok is. A dolgozók egyrészt a bérezés másrészt a robotizáció miatt álltak le a munkával. Amire nemet mondtak: az 50 százalékos béremelés.

Az eredmény: több milliárd dollár értékű árut szállító hajók vesztegelnek, ami akár napi 5 milliárd dollár kárt okozhat az amerikai gazdaságnak.

És miként a pandémia idején, az, hogy elakad a konténerek olajozott forgalma azt jelenti majd, hogy megugranak a bérleti díjaik. A kereskedők pedig vagy lenyelik a váratlan költségeket, vagy áthárítják azokat a fogyasztókra.

Az ILA nevű rakodómunkás-szakszervezet tudatában van annak, hogy erős a tárgyalási pozíciója: „minél jobban elhúzódik, annál nagyobb lesz a hatása” – mondta Lisa DeNight, a Newmark nevű elemző cég szakértője a CNBC-nek. „Ha sokáig tart, akkor dominóeffektust vált ki a világgazdaságban. Kiszámíthatatlan a probléma, amely hatalmas botot dughat a globális ellátási láncok küllői közé” – mondta. Hozzátette, hogy már a rövid sztrájknak is jelentős hatása lehet egyes ágazatokra, például a gyógyszerészeti, gépjármű és gyártói iparágakra.

A Covid-19 pandémia során felmerült konténer-mizéria után az idén a húszi lázadók Vörös-tengeri támadásai, a Panama-csatornát sújtó hosszú aszály és a baltimore-i híd összeomlása is akadályozta a nemzetközi kereskedelmi hajózást. Egy másik szakértő, Peter Sand, a Xeneta tanácsadó cégtől megemlítette: a világ konténerben szállított áruinak 40 százaléka az amerikai keleti parton lép be.

Tehát „nem is lehetne magasabb a tét”.

Szerint a sztrájk csak egy hetes lesz, de hosszan tartó hatásra kell számítani. „Először a keleti parton érzik meg. Aztán azokon a hajókon, amelyek sorban állnak, hogy bejussanak a kikötőkbe. Ezeknek a következő állomásra történő útjai késni fognak. Október végén, november elején már Európából is késve indulnak majd hajók. December vége és január eleje között ugyanez történik majd Ázsiában. Épp, amikor a közelgő kínai újév miatt csúcsra járna a konténerforgalom”.

A Maersk dán hajózási óriáscég közben azt mondta: egy egyhetes kiesésből is hat hétig tart a talpra állás. A munkabeszüntetés kihathat az amerikai elnökválasztásokra is. Egyes elemzők szerint Biden elnök kénytelen lesz az 1947-es Taft-Hartley törvény alapján munkára kényszeríteni a dolgozókat – még ha azt is mondja, hogy nem akarja ezt meglépni.

A törvény értelmében az elnöknek joga van egy 80-napos időszakra felfüggeszteni a sztrájkokat, „ha veszélybe kerül az ország egészsége és biztonsága”.

Címlapról ajánljuk
MÁV-vezérigazgató a késésekről: rendkívül bosszantó, itt az ideje a felújításoknak

MÁV-vezérigazgató a késésekről: rendkívül bosszantó, itt az ideje a felújításoknak

A tervek szerint jövőre megkezdődnek azok a vasúti pályafelújítások, melyek eredményeként a jövőben kevesebb késéssel közlekedhetnek a vonatok – mondta az InfoRádióban a MÁV-csoport vezérigazgatója. Hegyi Zsolt hozzátette: idén nyáron a balatoni vonalon is voltak komolyabb fennakadások, ezeken menetrendi átszervezéssel változtatna a vasúttársaság a 2025-ös főszezonban.

Karácsony Gergely: az én felelősségem az, hogy a város működését garantáljam

A főpolgármester várospolitikát fog képviselni, a frakciók pedig, úgy tűnik, hogy pártpolitikát akarnak képviselni a várospolitika farvizén – mondta Karácsony Gergely az InfoRádió Aréna című műsorában. Budapest főpolgármestere beszélt a közgyűlési többség megszerzésének a lehetőségeiről, a költségvetés nehézségeiről, a kormánnyal való viszonyáról és az autósüldözés folytatásáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.08. kedd, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Világgazdasági Intézet munkatársa
Esnek a tőzsdék, kilőtt az olaj ára

Esnek a tőzsdék, kilőtt az olaj ára

Múlt pénteken végül sikerült javítaniuk a közel-keleti konfliktus eszkalálódásával terhelt heti teljesítményükön a tőzsdéknek, részben a vártnál jóval erősebb amerikai munkaerőpiaci adatnak köszönhetően. A pozitív momentum úgy tűnt, hogy a hét elején is kitart, hiszen Ázsiában emelkedtek ma a tőzsdék - bár kínai piacok egy része továbbra is zárva tartott -, és Európában is pozitív felütéssel indult a nap, ezt követően elbátortalanodtak a befektetők és oldalazást láttunk Európában, az amerikai tőzsdék pedig egyre nagyobb mínuszban vannak. Eközben a geopoltikai feszültségek fokozódásának köszönhetően nagyot ugrott az olaj ára.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×