Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 14. vasárnap Szilárda
A bajnokság élén álló, észt Ott Tanak vezeti Toyota Yaris WRC-jét az autós rali-világbajnokság 12. futamán, a Brit-rali 2019. október 5-i versenynapján a walesi Llangurig közelében.
Nyitókép: MTI/EPA/Reporter Images

Csak lépésben haladhatnak ezentúl az autósok – őrjöngenek a közlekedők

Nagy-Britannia nyugati csücskében, Walesben pattanásig feszítette a húrt a regionális önkormányzat újabb húzása: ahol csak lehet, 20 mérföld, azaz körülbelül 30 km/órás sebességkorlátozást vezetett be.

Keddre már 160 ezren írták alá a Seneddnek, azaz walesi a regionális parlamentnek címzett petíciót.

Volt, aki nem a törvényes utat választotta: táblákat rongáltak meg. Volt, ahol oldalára fordított számokat ragasztottak a 20-as táblákra, volt, ahol 30-as számot festékszóróval lefújták. Máshol a dühös autósok a még meghagyott gyorsabb utakon a 40 mérföldes – körülbelül 60 km/órás megengedett sebesség ellenére – csak hússzal mentek.

Mark Drakeford munkáspárti walesi első miniszter azzal érvelt, hogy az alacsonyabb sebesség drámai módon csökkenti a halálos gázolások számát, ami mérsékli az egészségügyi szolgálat anyagi terheit is. Említette még még a zajártalom és a motorokból származó emisszió csökkentését is – bár azt szakértők vitatják, hogy egy második fokozatban haladó autó valóban kevesebbet bocsát-e ki, mint az optimális fordulatszámon működő motor. És bedobta azt a becslést is, hogy

„egy átlagos utazás maximum egy perccel lesz hosszabb”.

A politikusok és az aktivisták ilyenkor előszeretettel veszik elő a statisztikákat, amelyek valóban a tragikus esetek visszaesését erősítik meg, csak épp azt nem részletezik, hogy miért volt a gyalogos az úttesten. Vagy azzal sem foglalkoznak, hogy milyen hátrányokat okoz mindez a közlekedőknek.

A walesi kormányzat döntése nyomán 30 ezer útjelzést kell átírni, ami 32 millió fontjába – magyar pénzben 14 milliárd forintjába – kerül az országrésznek. A gazdasági kár – a walesi hatóságok saját becslése szerint – az azonnali költség több mint százszorosa lesz, igaz, a következő 30 évre előrevetítve – 4,5 milliárd font.

A Wales Online portál pénzre konvertálta a lépés előnyeit és hátrányait, és úgy találta: a kevesebb kórházi eset, mentős, rendőri költség nem váltja ki a hosszabb utazási idővel járó gazdasági csapást. És megemlítette azt is: az autósok többsége nem tartja be a korlátozást, mert nem tartja észszerűnek. Őket azzal próbálják megbékíteni, hogy kiszivárgott: egy átmeneti időszakban a limit 10 százaléka plusz 4 mérföld, azaz 26 mérföldes sebességnél kezdenek eljárást a vezető ellen.

Közben Mark Drakeford egyszavas választ adott a kérdésre, hogy figyelembe veszi-e a limit eltörlését követelő petíciót: „Nem”. Egy további kérdésre azt válaszolta, hogy nem egyszerű, hanem szupertöbbséggel fogadták el a döntést.

A petíció „katasztrofálisnak” nevezi a 20 mérföldes limitet, amelyet a legtöbb beépített területen vezettek be. A döntés ellen Walesben főleg az ott ellenzékben lévő konzervatívok keltek ki, akik Nagy-Britannia egészében a kormánypárt tagjai. Penny Mordaunt tory képviselő, aki korábban versenyben volt a miniszterelnöki posztért, „abszolút őrületnek” nevezte a rendelkezést. A konzervatív beállítottságú országos lap, a Daily Mail spontán felmérést végzett 50 walesi lakos körében. Csak ketten támogatták a lépést – egyikük nem rendelkezik autóval. Közben azonban a „20’s Plenty” – „a húsz elég” kampánycsoport közölte: a szigetország még több útját kell lelassítani, azt állítva, hogy a lakosok 70 százaléka ezt akarja.

Címlapról ajánljuk
A svéd kormány a migránsok visszafogadásához kötné a Szíriának szánt fejlesztési pénzeket

A svéd kormány a migránsok visszafogadásához kötné a Szíriának szánt fejlesztési pénzeket

Az Aszad-rezsim megdöntése óta először látogatott el hivatalos svéd delegáció Szíriába. A svéd kormány első körben a szír bűnelkövetőket küldené haza, második körben pedig mindazokat a szír állampolgárokat, akik nem jogosultak a Svédországban való tartózkodásra. Sayfo Omar, a Migrációkutató Intézet kutatási vezetője az InfoRádióban elmondta: ahogy a következő években folyamatosan lejárnak az oltalmazotti státuszok, úgy lesz egyre vonzóbb a hazatérés lehetősége az olyan bevándorlók számára, akik jogi bizonytalanságban és kétségek között vannak Európában.

Orbán Viktor: hiába az adventi időszak, a politikában nincs elcsendesedés

Orbán Viktor szerint a gyermekvédelemben nincs alku. A miniszterelnök a Karmelita Kolostorban adott egyórás interjút Lentulai Krisztiánnak. A kormányfő szerint Amerika békét, Európa háborút akar, és kulcsfontosságú Magyarország mozgástere a 2026-os választáson. A teljes interjút a Mandiner YouTube-csatornáján tették közzé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Európai békecsúcs közeleg, hatalmas áldozatot hozna Ukrajna – Háborús híreink vasárnap

Európai békecsúcs közeleg, hatalmas áldozatot hozna Ukrajna – Háborús híreink vasárnap

Hétfőn Steve Witkoff amerikai különmegbízott európai vezetőkkel és Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel találkozik, hogy egy tűzszünet lehetőségéről egyeztessenek. Úgy tűnik, hogy az amerikai közvetítők Moszkva után ismét Kijev felé fordulnak, hogy közelítsék a felek álláspontjait. Kormányzati források szerint a tárgyaló felek delegációi már meg is érkeztek a német fővárosba. A berlini tárgyalások előtt eközben Volodimir Zelenszkij ukrán elnök bejelentette, hogy országa kész lemondani a NATO-tagságról nyugati biztonsági garanciákért cserébe, teljesítve ezzel az oroszok egyik legfőbb követelését.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×