eur:
410.67
usd:
394.02
bux:
0
2024. december 27. péntek János
Dolgozók egyedi szabadalom alapján elektromos járművek akkumulátor házaihoz tartozó biztonsági záróegységeket készítenek magas hatásfokú automata lézerhegesztési technológiával a dél-koreai Shinheung Sec monori akkumulátor-alkatrész gyárában 2018. március 26-án. Az elektromos autók akkumulátoraihoz alkatrészeket gyártó cég nyolcmilliárd forintos beruházását kiemelt fejlesztésként 769 millió forinttal támogatta a magyar kormány.
Nyitókép: MTI Fotó: Mohai Balázs

Az oroszok után a kínaiak fenyegetik Európa gazdaságát

Az Európai Unió 2030-ra ugyanolyan függőségbe kerülhet Kínától a lítiumion-akkumulátorok és üzemanyagcellák révén, mint amennyire függővé vált az orosz energiahordozóktól az ukrajnai háború előtt - hacsak nem hoz szigorú intézkedéseket - áll egy, az uniós vezetők számára készített dokumentumban.

Néhány nappal azután, hogy Ursula von der Leyen Európai Bizottsági elnök élésen bírálta a Kínát, amiért szerinte igazságtalan támogatásokkal mesterségesen alacsonyan tartja az elektromos autók árát – és ezzel alávág az európai gyártóknak – jön az újabb figyelmeztetés Kínával kapcsolatban.

A Reuters hírügynökség által megszerzett dokumentum lesz az alapja az európai gazdasági biztonságról szóló megbeszéléseknek az uniós vezetők október 5-i találkozóján, amit a spanyolországi Granadában tartanak.

A megbeszélés fő témája az lesz, hogy

Európa hogyan kerülje el a Kínától való túlzott függést és hogyan diverzifikálja kereskedelmi kapcsolatait, Afrika és Latin-Amerika felé nyitva.

A dokumentum szerint az olyan megújuló energiaforrások, mint a nap- vagy a szélenergia időszakos jellege miatt Európának módot kell találnia az energiatárolásra, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó meghirdetett célját.

"Ez ugrásszerűen megnöveli majd a lítiumion-akkumulátorok, üzemanyagcellák iránti keresletünket, amely az elkövetkező években várhatóan a tíz- és harmincszorosára nő" - áll az EU spanyol elnöksége által készített dokumentumban.

Míg az EU az akkumulátorok gyártásának közbenső és összeszerelési fázisában erős pozícióval - több mint 50 százalékos világpiaci részesedéssel – rendelkezik, az elektromos járművek számára létfontosságú üzemanyagcellák és lítiumion-akkumulátorok tekintetében nagymértékben támaszkodik Kínára.

"Határozott intézkedések végrehajtása nélkül az európai energetikai ökoszisztéma 2030-ra más jellegű, de hasonló mértékű, jelentős függőségbe kerülhet Kínától, mint amilyenben volt az ukrajnai invázió előtt Oroszországtól " - áll a közleményben.

Az Európai Bizottság szerint 2021-ben, az ukrajnai orosz inváziót megelőző évben az EU teljes gázfogyasztásának több mint 40 százalékát, olajimportjának 27 százalékát és szénimportjának 46 százalékát Oroszországból biztosította.

Az Oroszországtól történő energiavásárlások nagy részének megszüntetése energiaár-sokkot és a fogyasztói infláció megugrását okozta az EU-ban, ami arra kényszerítette az Európai Központi Bankot, hogy erőteljesen megemelje a kamatlábakat és ezzel visszafogja a gazdasági növekedést.

A spanyol elnökség szerint "hasonló forgatókönyv bontakozhat ki a digitális technológiai térben is... előrejelzések szerint meredeken fog emelkedni a digitális eszközök - például érzékelők, drónok, adatkiszolgálók, tárolóeszközök és adatátviteli hálózatok - iránti kereslet ebben az évtizedben”.

A jelentés szerint 2030-ra ez a külföldi függőség komolyan hátráltathatja a termelékenység növekedését, amelyre az európai iparnak és a szolgáltatási ágazatnak sürgősen szüksége van, és akadályozhatja a mezőgazdasági rendszerek modernizációját, amely elengedhetetlen az éghajlatváltozás kezeléséhez.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 23. 18:13
×
×
×
×