eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
rollerezés
Nyitókép: Pixabay

Megint egy külföldi nagyváros vetett véget a közösségi rollerezésnek

Azt követően, hogy a párizsiak április elején megszavazták a bérelhető elektromos rollerek betiltását, szeptembertől már nem elérhetők az ilyen – nagy vitákat kavaró – járművek. Hasonló lépést tervez immár a második legnagyobb francia város, Marseille is. Londonban viszont nem tudják megfékezni a elektromos rollerrel közlekedőket.

15 000 bérelhető rollernek mondtak „adieu”-t a párizsiak szeptember elejétől. A sokakat idegesítő közlekedési eszközöket a párizsiak körében április 2-án tartott szavazás küldi más országokba és városokba. 2021-ben Franciaország-szerte 24 ember halt meg rollerrel összefüggő balesetben, ezekből három Párizsban. Tavaly 459 balesetet regisztráltak.

„Képzelje el, egy 25 km/órával közlekedő rollerrel elesni olyan, mint egy galoppozó lóról leesni” – magyarázta törött csontokról készült röntgenképeket mutogatva Alain Sautet, a párizsi Saint-Antoine kórház orvosa a France 24 tévéadónak, még négy évvel ezelőtt.

Isabelle Van Brabant zongoraművészt egy parkban ütötte el egy rolleres. Eltört a karja és nem tud zongorázni. Emiatt beperli a párzsi önkormányzatot – mesélte.

Szeptember 1-hez közelítve már napi 400 darabot vontak ki a forgalomból, és az egyik üzemeltető cég, a Tier Mobility közölte, hogy

a kétkerekűek Németországba és Lengyelországba migrálnak, egy kisebb részük pedig a Párizs környéki régióba.

Azaz, a francia nyelvből nem hal ki a „trottinette” szó, mivel a rollerek feltűnnek majd a fővárosi agglomerációban, előtte azonban karbantartáson és javításon esnek át.

Két másik franciaországi elektromosroller-kölcsönző, a Lime és a Dott arról számolt be, hogy Lille-be, Dániába, Londonba, Belgiumba, de akár Izraelbe is átkerülhetnek a járművei. A cégek azzal próbálnak talpon maradni, hogy megpróbálják erősíteni a kölcsönözhető – és akár elektromos motorral hajtott – biciklik piacát. A Tier szerené, ha minél többen állnának át a kerékpárhasználatra, de úgy találták, hogy Párizsban csak az emberek 12 százaléka vevő erre.

Viszont ezek a biciklik ugyanúgy irritálhatják a közvéleményt, mint a rollerek. A brit fővárosban, Londonban, egyes belvárosi, szegényebb negyedekben a helyi gyerekek már tudják, hogyan lehet egy trükkel feloldani a kerékpárok lezárását és vígan kerekeznek a kattogó járművekkel, majd

ahol tetszik, ledobják azokat, akár a járda közepén vagy az úttesten. Néhány brit város ezért már kitiltotta az ilyen kerékpárokat.

Párizsban az amerikai Lime már 10 000 elektromos kerékpárt osztott szét a főváros utcáin. Tavaly a csoport – közleménye szerint – „73 százalékos növekedést regisztrált a fővárosban tett kerékpáros utazásaiban”, míg „a felhasználók száma több mint 80 százalékkal ugrott meg 2021-hez képest”.

Közben a párizsi roller-tilalmon felbuzdulva lép Marseille is. A délfrancia város vezetése is besokallt és „azonnali hatállyal” 1500 járgányt von ki a forgalomból. Ezt Benoit Payan polgármester jelentette be hétfőn.

„4000 roller van Marseille-ben, és úgy döntöttem, hogy 1500-at azonnal eltűntetek. Miért? Mert rosszul szabályozott a használatuk. Kértem az üzemeltetőket, hogy tegyenek valami drasztikusat, de látom, hogy húzzák az időt" – mondta egy interjúban. Azt is hozzátette: ha annyi metróvonala lenne, mint Párizsnak, azonnal megszabadulna mindegyiktől.

A franciáknál szeptembertől a 12-ről 14 évre emelték a roller vezetésének korhatárát és 35 euróról 135-re a bírságot, ha két ember áll rajta vagy tiltott sávban közlekedik.

Közben Nagy-Britanniában tovább közlekednek – teljesen törvénysértő módon – elektromos rollerekkel. Egy jogszabály ugyanis világossá teszi, hogy ilyen eszközzel csak magánterületen fekvő, magánúton lehet hajtani – például, ha van az embernek egy birtoka, rajta kikövezett úttal – közúton viszont nem. Ennek ellenére „az én mindenek előtt” elvet követő egyes londoniak vígan furikáznak, akár világítás nélkül is az autók között, miközben a polgármester egyre inkább limitálja az autósok szabadságát. A rendőrség eddig csak néhány alkalommal lépett közbe.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×