Infostart.hu
eur:
385.26
usd:
327.75
bux:
110026.56
2025. december 15. hétfő Valér
Nyitókép: unsplash.,com

Csehországban alapjaiban írják át a KRESZ-t

A cseh autópályák egyes szakaszain a maximális sebességhatár a jelenlegi 130-ról 150 km/órára emelkedik. A közúti törvény módosítása – melyet a képviselők a napokban jóváhagytak – bevezeti azt a lehetőséget is, hogy 17 éves kortól felnőtt kísérő felügyelete mellett lehessen autót vezetni.

Csehországban jelenleg – akárcsak Magyarországon – az óránkénti 130 kilométeres sebesség a megengedett maximum az autópályákon, a parlament alsóháza viszont úgy döntött, a következő években

néhány szakaszon 150 km/órára növeli a megengedett maximális sebességet.

Martin Kupka cseh közlekedési miniszter azonban hangsúlyozta, hogy a módosítás nem vonatkozik minden egyes autópályára. Amint a törvény átmegy a jogalkotási folyamaton, csak az új és korszerűsített autópálya-szakaszok lesznek gyorsabbak, vagyis azok, melyeken megfelelő tájékoztatórendszer működik, ami az időjárási és látási viszonyokat figyelembe véve dinamikusan tudja változtatni a maximális megengedett sebességet. Ezt pedig az adott terület forgalmának is lehetővé kell tennie. A többi szakaszon a maximális sebességkorlátozás változatlan marad. A tárcavezető szerint két éven belül kijelölhetik az első olyan szakaszokat, melyeken végrehajtható a sebességkorlát megemelése.

A módosítás célja továbbá, hogy egyszerűsítse és egyértelműbbé tegye a járművezetők büntetőpont-rendszerét. A jelenlegi öt büntetőpontcsoport helyett csak három kategória marad. Egyes bírságok összege pedig emelkedni fog.

Martin Kupka közlekedési miniszter reméli, hogy a változtatások biztonságosabbá teszik az utakat. Az új változásokat hat hónapon belül a lehető legrészletesebben szeretné bemutatni a nyilvánosságnak. A 2024. január 1-jén hatályba lépő törvénymódosítás a közlekedési szabálysértések pontozási rendszerének megváltoztatása mellett megelőző intézkedéseket is bevezet. Ezek egyike az a lehetőség, hogy

már 17 éves kortól lehet jogosítványt szerezni, és tapasztalt sofőr felügyelete mellett vezetni.

A szakminiszter szerint ez egy olyan intézkedés, amelyre a világ más országaiban is van már példa, s amely hozzájárulhat a közúti biztonság növeléséhez. A képviselők arról is döntöttek, hogy a járművezetőknek 2024-től nem kell maguknál tartaniuk a jogosítványukat és a jármű forgalmiját.

Bevezetik továbbá az úgynevezett próbavezetői engedélyt is. Ennek megszerzése után kétéves türelmi időt szab meg a rendőrség. Martin Kupka az intézkedéseket azzal indokolta, hogy a közlekedési balesetek 11 százalékát ebbe a csoportba tartozók okozzák Csehországban.

A cseh képviselőházban ugyanakkor megbukott az a javaslat, amely szerint 18 éves kortól engedélyezték volna a buszvezetést. Mindezt csak akkor, ha az egy menetrend szerinti személyszállító jármű, melynek útvonala nem hosszabb 50 kilométernél. Ezt elsősorban a tömegközlekedésben jelenleg tapasztalható sofőrhiánnyal indokolta a módosítójavaslatot beterjesztő alsóházi képviselő. A cseh közlekedési minisztérium vezetője szerint a közúti közlekedési törvény módosítása növelné a biztonságot a cseh utakon, és arra késztetné a sofőröket, hogy körültekintőbben viselkedjenek egymással.

Címlapról ajánljuk
Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bár az áprilisi és az augusztusi tárgyalások nem hoztak valódi áttörést, most ígéretesnek tűnnek a fejlemények. Ukrajna biztonsági garanciák mellett hajlandó lemondani a NATO-tagságról. Ezt Volodimir Zelenszkij ukrán elnök jelentette be, mielőtt vasárnap Berlinben tárgyalóasztalhoz ült az Egyesült Államok kormányzati delegációjával.

Ondré Péter: a minőségi hal egyáltalán nem olyan elérhetetlenül drága, mint ahogy sokan mondják

Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője az InfoRádióban arról beszélt, hogy bár most már több halat esznek a magyarok, a fogyasztás még mindig rendkívül alacsony, és az egész éves fogyasztás harmada az advent időszakra korlátozódik. Pedig EU-s szinten két halfajta tenyésztésében és feldolgozásában is élen járunk.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Gyakorlatból versenyelőny − Minden ESG-kulisszatitok a zöld átállás csúcsrendezvényén

Gyakorlatból versenyelőny − Minden ESG-kulisszatitok a zöld átállás csúcsrendezvényén

A Portfolio Green Transition & ESG 2026 konferencia második alkalommal hozza össze a fenntarthatóság úttörőit és a még az út elején járó vállalatokat március elején. A megoldásközpontú, pezsgős koccintással és intenzív networkinggel egybekötött szakmai program minden olyan égető problémát napirendre tűz, amely a zöld átállás kapcsán a vállalatok mindennapjait érinti a megfeleléstől a legújabb technológiai innovációkon át a legjobb gyakorlatokig. Regisztráljon most a legjobb árakon, az első 100 jegyvásárlónak adott esetben külön kedvezménnyel!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×