Az ünnepélyes alapkőletétellel megkezdődött a kassamindszenti ipari park, s azon belül a Volvo autógyárának építése. A svéd autógyártó lesz itt az első és legnagyobb beruházó. Eduard Heger megbízott szlovák kormányfő szerint minden az eredeti tervek szerint halad, a Volvo képviselői viszont elmondták: van némi késés, de az üzem beindítását továbbra is 2027-re tervezik.
„A beruházási megállapodás része, hogy az államnak bizonyos minőségben elő kell készítenie a területet, hogy a Volvo idejöjjön és megépíthesse a saját gyárát. Ez egy nagyon jelentős esemény a számunkra” – nyilatkozta Miloslav Durec, a beruházásnak helyet biztosító ipari park ügyvezető igazgatója. Hozzátette: azon a területen, ahol hétfőn megkezdték a munkálatokat, már rendeződtek a tulajdonviszonyok. Ezzel egyidejűleg újabb földterületeket vásárolnak fel, és tovább bővítik a parkot a végleges méretig.
A svéd vállalat megközelítőleg egymilliárd eurót fordít a beruházásra, és a Volvo a szlovák pénzügyminisztérium politikai intézete szerint 1,3 százalékkal fogja növelni a GDP-t Szlovákiában.
Eduard Heger miniszterelnök szerint ez évi 150-180 millió euróval növeli majd az államkasszát. Ha minden az előzetes tervek szerint alakul, akkor a svéd vállalat révén 12 ezer új munkahely létesülhet az országban. A Kassa-környéki járásban tavaly több mint 11 százalékos volt a munkanélküliség, és az állástalanok aránya a Kassai kerület öt másik járásában is meghaladta a 10 százalékot. Ilyen munkanélküliségi mutatók mellett munkaerőhiány valószínűleg nem fenyegeti az üzemet. Ha a termelés beindul, a létesítmény évente több mint félmilliárd euró hozzáadott értékkel járulhat hozzá a gazdaság fejlődéséhez.
A szlovák állam eddig több mint 280 millió eurót különített el az ipari parkra és az ebből eredő beruházásokra, amelyek a régió életét hivatottak javítani. „A közlekedési infrastruktúrát, a vízellátást, a csatornázást és egyéb, az ipari park működéséhez szükséges infrastruktúra kiépítését fedi le ez az összeg, annak érdekében, hogy az egész terület megfelelő és jó hely legyen az itt dolgozók és a környéken élők számára” – jegyezte meg Karel Hirman, a szlovák gazdasági tárca megbízott vezetője. A beruházás szigorú ökológiai és károsanyag-kibocsátási normáknak fog eleget tenni.
A kassai acélmű is örül a beruházásnak, és bízik a szoros együttműködésben. Az US Steel-ben közölték, az acélmű minden tudását és tapasztalatát felkínálja az autógyárnak. A kassamindszenti gyárban elektromos autók gördülnek majd le a gyártósorról.
A Volvo Cars egyébként közel 60 éve nem épített új autógyárat Európában. A svédországi gyár 1964-től, a belgiumi pedig 1965-től működik. Évente összesen 600 ezer járművet képesek legyártani.