Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Nyitókép: Carpathia.gov.ua

Tanévkezdés Kárpátalján: kevesebb elsős, tanárhiány és belső menekültek

A háború sújtotta Ukrajnában nem minden tanintézményben kezdhették meg hagyományosan a tanévet. Szeptember elsejétől csak ott indulhatott jelenléti oktatás, ahol megfelelő óvóhelyet is kialakítottak. Kárpátalján a legtöbb iskolának sikerült leküzdenie ezt az akadályt, ám jelentősen megfogyatkozott a tanulók száma. Ugyanakkor 2500 belső ukrajnai áttelepült gyermek Kárpátalja oktatási intézményeit gyarapítja.

Kárpátalja 1253 oktatási intézményében mintegy 300 ezer diák kezdte meg az idei tanévet, számolt be a megyei oktatási osztály vezetője. Marjana Maruszinec tájékoztatása szerint nem mindegyik oktatási intézményben sikerült megoldani az óvóhelyek kialakítását, ám közel 800 létesítményben zavartalanul indulhatott a tanítás.

Az iskolákban és óvodákban elhelyezett belső menekültek nagy részének már sikerült szállást találni, de még így is mintegy 4000 ideiglenesen áttelepült személy tartózkodik ilyen közintézményekben. Többségüket már nem működő vagy az óvóhely hiánya miatt távoktatásra kényszerített tanintézetekbe helyezték el.

Kárpátalján a 102 magyar tannyelvű intézményből 81 rendelkezik engedélyezett óvóhellyel.

A Beregszászi kistérségben 5665 tanuló kezdte meg a 2022/2023-as tanévet, közülük több mint 500-an még külföldön tartózkodnak, tudatta a beregszászi oktatási osztály vezetője. Babják Edit hozzátette, a tavalyi évhez viszonyítva az idén 481 diákkal kevesebben ülnek be az iskolapadokba. Az első osztályokba 412 gyerek jelentkezett, ami 166-tal kevesebb, mint tavaly. Az elsősök között 30 menekült is van, összesen viszont 175 belső ukrajnai tanuló iratkozott be a Beregszászi kistérség iskoláiba.

Orosz Ildikó, a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség elnöke egy interjúban megjegyezte, jelenleg 44 magyar intézményben összesen 77 tanítóra és tanárra lenne szükségük. Szerhij Skarlet ukrán oktatási miniszter szerint azonban nincs pedagógushiány Ukrajnában. Annak ellenére sem, hogy nagyjából 20 ezer tanár hagyta el az országot.

A diákok közül több mint 600 ezren távoztak külföldre. A szaktárca adatai szerint viszont augusztus elejéig 30 ezer iskoláskorú gyerek tért vissza Ukrajnába.

Az oktatási miniszter tájékoztatása szerint jelenleg 1300 iskola az oroszok által megszállt területen van.

A háború következtében 2400 tanintézmény rongálódott meg, 269 pedig teljesen megsemmisült.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Tarol az AI: hamarosan már nem is lesz szükség zenészekre?

Tarol az AI: hamarosan már nem is lesz szükség zenészekre?

Folyamatos a vita a zeneiparban arról, hogy mire és milyen mértékben szabad vagy éppen nem szabad mesterséges intelligenciát használni, miközben a generatív AI fejlődése ott tart, hogy az emberek túlnyomó többsége már nem tudja megmondani, mesterséges zenét hall-e vagy ember által játszottat. Sokan zavarba kerülnek, mikor kedvenc zenéjükről kiderül, hogy nem is ember készítette.

Az űrből fognak ellenőrizni – ismertette az új, 20 pontos béketervet Volodimir Zelenszkij

Az ukrán elnök első alkalommal vázolta fel Ukrajna és az Egyesült Államok között megvitatott 20 pontos béketerv-javaslat főbb pontjait, amelyek szerinte alapul szolgálhatnak az Oroszországgal háború lezárását célzó jövőbeli megállapodásokhoz. A magyarokat is érintő vállalás is szerepel a tervezetben.
VIDEÓ
Több mint 100 éve jöttek az országba, megújították a zöldségtermesztést – Testvérvárosok ápolják örökségüket

Több mint 100 éve jöttek az országba, megújították a zöldségtermesztést – Testvérvárosok ápolják örökségüket

A testvértelepülési kapcsolatok sokszor formális együttműködéseknek tűnnek, ám tanulmányunk rávilágít arra, hogy mögöttük gyakran mély történeti és közösségi kötelékek húzódnak meg. Kutatásunkban azt vizsgáljuk meg, miként él tovább a magyarországi bolgárkertészek öröksége a mai bolgár-magyar önkormányzati kapcsolatokban. Országos testvértelepülési adatbázisokra és interjúkra támaszkodva mutatjuk be, hogy számos együttműködés nem véletlenszerűen jött létre: a bolgárkertészeket egykor kibocsátó, valamint az őket befogadó települések között máig élő kapcsolati hálók rajzolódnak ki. Az eredmények szerint a közös múlt, a családi emlékezet és a helyi bolgár közösségek jelenléte kulcsszerepet játszik a partnerségek kialakításában, ám a valódi, élő együttműködést a rendszeres intézményi és közösségi kapcsolattartás tartja fenn. A tanulmány így új nézőpontból értelmezi a városdiplomáciát: mint történeti gyökerekből táplálkozó, alulról építkező kapcsolatot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×