Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
Járművek sorakoznak egy londoni benzinkút előtt 2021. szeptember 28-án. Az elmúlt napokban fennakadások voltak a lakosság élelmiszer- és üzemanyagellátásában Nagy-Britanniában, mivel a Brexit nyomán nincs elég kamionsofőr az országban. Sokan pánikvásárlásba és felhalmozásba kezdtek, néhány benzinkútnál óriási sorok alakultak ki. Grant Shapps brit közlekedési miniszter szeptember 25-én bejelentette, hogy ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt, mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszerszállító teherautók vezetésére.
Nyitókép: MTI/AP/Frank Augstein

Így néz ki egy metrósztrájk Londonban – még öt jön

Mint ahogy az elmúlt években sokszor, ismét sztrájkolnak a másokhoz képest jól fizetett londoni metrósok. A brit fővárosban fontos vonalakon állt le a tömegszállítás és a metrósok azt ígérik, hogy hetente nyúlnak majd ehhez a fegyverhez, ha nem teljesítik követeléseiket.

Pénteken megkezdődött a londoni metrósok ki tudja, hányadik sztrájkja – a munkabeszüntetés ezúttal 24 órás, és a városközponton áthaladó, a Heathrow reptérig tartó, valamint a Docklands üzleti negyedbe dolgozókat szállító Piccaddilly, Jubilee, Central és Victoria vonalakat érinti.

Miként a korábbi sztrájkok idején gyakran már előfordult, nem állt le az összes szerelvény, és néha-néha megjelenik egy-egy vonat. A Piccadilly vonal északi részén járt például a metró, 8 percenként, a reptérre viszont nem lehetett rajta utazni.

A befolyásos RMT szakszervezet azonban azt mondta, hogy „sziklaszilárd a sztrájk”. Az érdekképviselet szerint az új munkabeosztás – Londonban most újítják fel a pandémia után az éjszakai metrójáratokat – tönkreteszi majd a vezetők családi életét. A héten már folyt az alkudozás a kormánnyal és a közlekedési hatósággal, de sikertelenül, és az RMT azt mondja, hogy így december 18-ig 6 alkalommal tartanak majd ismétlődő sztrájkokat.

A londoni metrósok átlagfizetése évi 56 év félezer font – szemben a fővárosi közel 40 ezres átlagfizetéssel.

A metróvezetők 43 napnyi éves fizetett szabadságot élvezhetnek, 50 évesen korkedvezménnyel, 60 évesen pedig teljes nyugdíjjal vonulhatnak vissza. Cserébe viszont 17, egymást követő hétvégén is munkába kell állniuk, és

8 órával a műszak előtt nem ihatnak alkoholt.

Sokak számára még így is irigylésre méltó a megélhetésük és felteszik a kérdést, hogy akkor miért is sztrájkolnak.

A szakszervezet szerint „elfogadhatatlan az új éjszakai beosztás” – bár egyesek azzal vágtak vissza a Twitteren, hogy más szakszervezetek dolgozói alkut kötöttek, hogy évente csak 4 éjszakai műszakot kell vállalniuk. Az RMT szerint az elmúlt időszakban 200 metróvezetőt bocsájtottak el és ez is növeli a dolgozókra nehezedő nyomást.

A dolog hátterében az is meghúzódik, hogy a pandémia – az elmaradt utasok miatt – hatalmas csapást mért a londoni közlekedési vállalat költségvetésére. Ez a cég, sok más fővárosi közlekedési vállalattal szemben 72 százalékban a jegyárakból befolyó bevételből él meg és csak minimális kormánytámogatást kap. New Yorkban és Párizsban ez az arány csak 38 százalék, Madridban 47 százalék és Szingapúrban 21 százalék. A brit közlekedési miniszter, Grant Shapps igyekezett mosni a kezeit és egy interjúban azt mondta, hogy a vita a közlekedési vállalat és Sadiq Khan londoni főpolgármester vitája.

A költségvetési lyuk miatt Tfl néven ismert londoni közlekedési vállalatot már háromszor ki kellett mentenie a kormánynak, és ez az egyik oka, hogy a londoni főpolgármester kiterjesztette a régebbi autók szegényebb tulajdonosait büntető, „alacsony emissziós” behajtási zónát.

A londoni metró vezetés azt mondta, hogy „a legtöbb vezető elfogadja a változásokat és csak egy kisebbség sztrájkol. További rugalmas beosztásokat kínálunk, térjenek vissza a tárgyalásokhoz” – mondta.

A múlt héten közben felmerült, hogy a finanszírozási gondok miatt leállíthatnak egy teljes londoni metróvonalat és megszüntethetik az autóbusz-útvonalak egyötödét. Illetékesek és aktivisták mindeközben arra sürgetik az embereket, hogy a klímaváltozás elleni harcban többet használják a tömegközlekedést és több utat tegyenek meg kerékpárral.

Címlapról ajánljuk
Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Csikós Zsóka: már ki merem jelenteni, hogy van esélyem a világ legjobbjai ellen

Pályafutása során először Csikós Zsóka lett az év magyar női kajakosa. Bár az idei évnek úgy vágott neki, hogy a világjátékokra akar kijutni, végül nem a maratoni számokban, hanem a rövidebb távokon halmozta az Eb- és vb-érmeket. A Szolnoki Kajak-Kenu Klub versenyzője az InfoRádióban azt mondta: korábban nem mindig értette, miért van akkora mizéria a csapathajók összeállításánál, jövőre azonban már párosban és/vagy négyesben is szerepelne.

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×