Infostart.hu
eur:
396.67
usd:
337.84
bux:
101380.77
2025. július 28. hétfő Szabolcs
Járművek sorakoznak egy londoni benzinkút előtt 2021. szeptember 28-án. Az elmúlt napokban fennakadások voltak a lakosság élelmiszer- és üzemanyagellátásában Nagy-Britanniában, mivel a Brexit nyomán nincs elég kamionsofőr az országban. Sokan pánikvásárlásba és felhalmozásba kezdtek, néhány benzinkútnál óriási sorok alakultak ki. Grant Shapps brit közlekedési miniszter szeptember 25-én bejelentette, hogy ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt, mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszerszállító teherautók vezetésére.
Nyitókép: MTI/AP/Frank Augstein

Így néz ki egy metrósztrájk Londonban – még öt jön

Mint ahogy az elmúlt években sokszor, ismét sztrájkolnak a másokhoz képest jól fizetett londoni metrósok. A brit fővárosban fontos vonalakon állt le a tömegszállítás és a metrósok azt ígérik, hogy hetente nyúlnak majd ehhez a fegyverhez, ha nem teljesítik követeléseiket.

Pénteken megkezdődött a londoni metrósok ki tudja, hányadik sztrájkja – a munkabeszüntetés ezúttal 24 órás, és a városközponton áthaladó, a Heathrow reptérig tartó, valamint a Docklands üzleti negyedbe dolgozókat szállító Piccaddilly, Jubilee, Central és Victoria vonalakat érinti.

Miként a korábbi sztrájkok idején gyakran már előfordult, nem állt le az összes szerelvény, és néha-néha megjelenik egy-egy vonat. A Piccadilly vonal északi részén járt például a metró, 8 percenként, a reptérre viszont nem lehetett rajta utazni.

A befolyásos RMT szakszervezet azonban azt mondta, hogy „sziklaszilárd a sztrájk”. Az érdekképviselet szerint az új munkabeosztás – Londonban most újítják fel a pandémia után az éjszakai metrójáratokat – tönkreteszi majd a vezetők családi életét. A héten már folyt az alkudozás a kormánnyal és a közlekedési hatósággal, de sikertelenül, és az RMT azt mondja, hogy így december 18-ig 6 alkalommal tartanak majd ismétlődő sztrájkokat.

A londoni metrósok átlagfizetése évi 56 év félezer font – szemben a fővárosi közel 40 ezres átlagfizetéssel.

A metróvezetők 43 napnyi éves fizetett szabadságot élvezhetnek, 50 évesen korkedvezménnyel, 60 évesen pedig teljes nyugdíjjal vonulhatnak vissza. Cserébe viszont 17, egymást követő hétvégén is munkába kell állniuk, és

8 órával a műszak előtt nem ihatnak alkoholt.

Sokak számára még így is irigylésre méltó a megélhetésük és felteszik a kérdést, hogy akkor miért is sztrájkolnak.

A szakszervezet szerint „elfogadhatatlan az új éjszakai beosztás” – bár egyesek azzal vágtak vissza a Twitteren, hogy más szakszervezetek dolgozói alkut kötöttek, hogy évente csak 4 éjszakai műszakot kell vállalniuk. Az RMT szerint az elmúlt időszakban 200 metróvezetőt bocsájtottak el és ez is növeli a dolgozókra nehezedő nyomást.

A dolog hátterében az is meghúzódik, hogy a pandémia – az elmaradt utasok miatt – hatalmas csapást mért a londoni közlekedési vállalat költségvetésére. Ez a cég, sok más fővárosi közlekedési vállalattal szemben 72 százalékban a jegyárakból befolyó bevételből él meg és csak minimális kormánytámogatást kap. New Yorkban és Párizsban ez az arány csak 38 százalék, Madridban 47 százalék és Szingapúrban 21 százalék. A brit közlekedési miniszter, Grant Shapps igyekezett mosni a kezeit és egy interjúban azt mondta, hogy a vita a közlekedési vállalat és Sadiq Khan londoni főpolgármester vitája.

A költségvetési lyuk miatt Tfl néven ismert londoni közlekedési vállalatot már háromszor ki kellett mentenie a kormánynak, és ez az egyik oka, hogy a londoni főpolgármester kiterjesztette a régebbi autók szegényebb tulajdonosait büntető, „alacsony emissziós” behajtási zónát.

A londoni metró vezetés azt mondta, hogy „a legtöbb vezető elfogadja a változásokat és csak egy kisebbség sztrájkol. További rugalmas beosztásokat kínálunk, térjenek vissza a tárgyalásokhoz” – mondta.

A múlt héten közben felmerült, hogy a finanszírozási gondok miatt leállíthatnak egy teljes londoni metróvonalat és megszüntethetik az autóbusz-útvonalak egyötödét. Illetékesek és aktivisták mindeközben arra sürgetik az embereket, hogy a klímaváltozás elleni harcban többet használják a tömegközlekedést és több utat tegyenek meg kerékpárral.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Szakértő: a tűz természetes, de az korántsem, hogy egyre pusztítóbb

Szakértő: a tűz természetes, de az korántsem, hogy egyre pusztítóbb

A világon évente csaknem 780 millió hektárnyi terület ég le. A probléma csak súlyosbodni fog a jövőben, ugyanis a klímaváltozás, az emberi tevékenység és a megváltozott tájhasználat miatt már nemcsak a déli országokban, hanem Közép-Európában is egyre gyakoribbá válnak az erdőtüzek – mondta Valkó Orsolya, a HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont tudományos tanácsadója.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.28. hétfő, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Fontos erődítmény bevételéről számoltak be az oroszok, Volgográdnál csaptak le az ukrán drónok – Háborús híreink vasárnap

Fontos erődítmény bevételéről számoltak be az oroszok, Volgográdnál csaptak le az ukrán drónok – Háborús híreink vasárnap

Az orosz védelmi minisztérium állítása szerint erőik bevették Zelenyij Haj települést Donyeck megyében, amely – mint írták – „a front ezen szakaszán az ukrán alakulatok egyik fő erődítménye, amely Dnyipropetrovszk megye közigazgatási határának megközelítését fedezte”. Moszkva egy Dnyipropetrovszk megyei település bevételéről is beszámolt. Oroszország Volgográdi területén csaptak le az ukrán drónok, lezuhanó roncsaik zavart eredményeztek a vasút áramellátásában. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×