eur:
411.3
usd:
392.72
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Kamion a dél-angliai Dover város kikötőjében 2020. január 16-án. A doveri a Brit-szigetet a kontinentális Európával összekötő legjelentősebb kikötő, amelyen nagy mennyiségű teher- és utasforgalom halad át. Az Egyesült Királyság uniós tagságának megszűnését követően (Brexit) torlódásra lehet számítani a vámkezelés és egyéb határellenőrzések esetleges visszaállítása miatt. A brit kilépés jelenleg érvényes határnapja 2020. január 31.
Nyitókép: MTI/EPA/Will Oliver

Brit gyártók: káros a kormány brexitpolitikája

Áremelésekkel járhat a brexit – erre figyelmeztettek brit vállalkozások. Az előzmény az, hogy a brit pénzügyminiszter azt mondta, a kilépés után a szigetország nem igazodik majd az európai szabványokhoz.

Aggasztja a brit cégeket, hogy a Johnson-kormány nagyon lazára akarja venni a kapcsolatot az Európai Unióval a közelgő brexit után.

Sajid Javid pénzügyminiszter a napokban kissé harcosan fogalmazva azt mondta: London nem lesz „szabályátvevő” és hogy a brit cégeknek a 2016-os brexit népszavazás után három évük volt, hogy felkészüljenek a kilépésre. Ha ezt eddig nem tették meg, akkor tegyék meg most – sugallta.

"Nem leszünk a közös piac és nem leszünk a vámunió része és az év végéig kilépünk ezekből"

– mondta. Megjegyzései enyhén szólva nem arattak osztatlan sikert a brit vállalatok körében.

Az Élelmiszer- és Italszövetség nevű ágazati szervezet szerint áremelkedéseket hozhat az év végére az a tény, hogy a brit kormány nem akar majd az EU-normákhoz igazodni a kétoldalú kereskedelemben.

"Ez az akadálymentes kereskedelem halála lesz.

Új és drága ellenőrzési procedúráknak kell majd alávetnünk magunkat” – mondta képviselőjük. A Brit Iparszövetség nevű munkaadói érdekvédelmi szervezet pedig azt mondta: állások elvesztésével járhat a kormány elképzelése.

A legharcosabban a brit autó- és repülőgépipar tiltakozott. Az ő szervezetük szerint „több milliárd fontos kár éri a brit gazdaságot és ipart” és a fogyasztók kevesebb kocsi közül választhatnak majd.

"El kell kerülni a drága vámokat és más, a határok mögött akadályokat a brit és európai piacokhoz való hozzáférésben"

– mondta Mike Hawes, az Gépjárműgyártók és Kereskedők Társaságának vezérigazgatója.

Egy helyi lap szerint Javid visszatáncolt Boris Johnson decemberi kampányígéretétől. A később újraválasztott kormányfő azt mondta az észak-angliai Nissan-gyár dolgozóinak, hogy az Uniós kilépési egyezmény garantálja a szabványok betartását és így megvédi a gyárat és az állásokat.

A jelenlegi szabályozás értelmében az autógyártók egy tanúsítvánnyal a birtokukban értékesíthetik termékeiket a brit és az európai piacon. Ezt azért kapják meg, mert például a szigorú kibocsájtási és biztonsági szabványoknak megfelelő módon gyártják le a kocsikat.

Ha a britek külön szabályozást vezetnek be és feladják az európai szabványokat, akkor a brit gyártóknak külön tanúsítványt kell majd beszerezniük ami felpumpálja költségeiket.

A repülőgépgyártó ágazat egyik vezető illetékese a Financial Timesnak nyilatkozva szintén bírálta Javid pénzügyminiszter megjegyzéseit:

"Meglepett bennünket, hogy mennyire nyers volt a kijelentés.

Lehet, hogy helyezkedik a kormányátalakítás előtt? Ha tényleg ez a hivatalos álláspont, az nem sokat segít. Szükségünk van az Európai Unióhoz való igazodásra a repülésbiztonság és a vegyi anyagokra vonatkozó irányelv, a Reach esetében is" – mondta, neve elhallgatását kérve.

A Brit Iparszövetség pedig úgy fogalmazott: "lehet, hogy egyes ágazatok számára előnnyel járhat a brit állam jövőbeli joga, hogy eltérjen az EU-szabályozástól. Ugyanakkor arra sürgetjük a kormányt, hogy ezt a jogot ne kötelességként fogja fel".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Az Nvidia számait emésztik a befektetők, mélyrepülésben a Google anyacége

Az Nvidia számait emésztik a befektetők, mélyrepülésben a Google anyacége

Alapvetően bizonytalan mozgásokat láthattunk és láthatunk ma a világ tőzsdéin, jelentősebb elmozdulások az ázsiai és az európai piacokra sem voltak jellemzőek, ebbe a miliőbe a magyar tőzsde is beilleszkedett. A befektetők a világ legnagyobb piaci értékű cégének, az Nvidiának a felemásra sikerült gyorsjelentését emésztik, a chipgyártó bár a vártnál jobb negyedéves számokat közölt, de a kilátások már inkább a növekedés lassulásáról szólnak. Ezen felül az orosz-ukrán háborúval kapcsolatos hírek is mozgatják a piacokat, és a befektetők a további vállalati gyorsjelentésekre is figyelnek, illetve a bitcoinban van még nagy sztori, a legjelentősebb kriptodeviza árfolyama ma is új történelmi csúcsot döntött és karnyújtásnyira került a 100 ezer dolláros álomhatár.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×