eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
A dunai vízlépcső a szlovákiai Bősön 2016. január 3-án. A település január 1-jei hatállyal városi címet kapott.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Az utolsó utáni pillanatban öntenek be 150 millió eurót a bősi zsilipbe

Régóta szükségszerű, most pedig hivatalosan is elkezdődött a bősi vízerőmű zsilipkamráinak felújítása. A modernizációra a folyamatos és biztonságos dunai hajóforgalom érdekében van szükség. A munkálatok mintegy 150 millió eurót emésztenek fel.

Az erőmű megnyitása óta eltelt huszonöt év alatt több mint 400 ezer hajó haladt át a bősi zsilipkamrákon, ezért elengedhetetlen azok felújítása. "A bősi vízerőmű zsilipjeinek innovációja és korszerűsítése" elnevezésű projekt a Duna szlovákiai szakaszán fennálló legégetőbb problémával foglalkozik. A projekt keretében mindkét zsilipkamra átfogó megújítására és modernizálására kerül sor.

A zsilipek gyakori leállása jelentős késedelmeket okozott a folyami szállításban.

"Amit használnak, az el is kopik.

12 előtt vagyunk 5 perccel, de a lényeg, hogy megteremtsük a folyamatos hajózást a Dunán.

Ha az egyik kamra nem üzemel, nincs másik, ami pótolná” – tájékoztatott Érsek Árpád, Szlovákia közlekedésügyi minisztere.

A projekt megvalósítását követően a bősi vízerőmű biztosítani tudja majd a hajóutak számára megkövetelt paramétereket, valamint a vízi járművek gyors és biztonságos áthaladását a zsilipkamrákon. Jelenleg a bősi hajókamrákon az áthaladás átlagosan 45 percet vesz igénybe. A projekt megvalósítása után ez az idő legalább a felével, vagyis körülbelül 20 perccel lerövidül. A projekt tervezett befejezésének időpontja 2022 júniusa.

A Vízgazdálkodási Építővállalat június elején kapta meg az építési engedélyt, a jobb kamrában kezdik el a munkát. Július közepén elkezdik bontani a felső kapukat és a hozzájuk kapcsolódó műszaki elemeket. Daniel Kvocera, az építővállalat vezérigazgatója elmondta, 2020 végére befejeződhet a jobb kamra felújítása, a bal kamrát egy évvel később, 2021 decemberében adnák át. Ezután még további kiegészítő munkákat végeznek el. Hozzátette, hogy a projekt előkészítésekor és a kivitelező kiválasztásakor is különösen ügyeltek az átláthatóságra. Ezt ugyanis az EU is megkövetelte. A vezérigazgató elmondta, a felújítás után gyorsabb, kényelmesebb, folyamatosabb és biztonságosabb lesz a forgalom a folyón. „Mindig történik valami a Dunán. Tudom, mert itt lakom mellette. Lehet az egy hajó vagy akár emberáldozat. A célunk, hogy ezekből a tragédiákból mindig kevesebb legyen” – tette hozzá Érsek Árpád.

A miniszter rámutatott, hogy a következő években a hajóforgalom korlátozása nélkül végzik el a felújítást.

A beruházás nagy részét (123 millió euró) EU-támogatásból finanszírozzák.

A bősi modernizáció az egyetlen olyan folyami projekt, amelyet ekkora mértékben támogat az unió.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Szépen zárt Amerika

Szépen zárt Amerika

Felemás hangulatban telt a kereskedés ma reggel Ázsiában, ezt követően pedig emelkedéssel indult a nap Európában, a vártnál gyengébb BMI-adatok hatására azonban gyorsan lefordultak a vezető részvényindexek, délutánra azonban ismét a vevők vették át az irányítást. Az aranynak eközben 2023 októbere óta a mostani lehet a legerősebb hete, mivel a piaci szereplőket aggasztja az ukrajnai háború eszkalációjának veszélye. Érdemes eközben a bitcoinra is figyelni, az árfolyam már közelíti a 100 000 dolláros szintet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×