eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Nyitókép: Pixabay.com

Mi lesz most az önvezető autókkal?

Az arizonai Tempe város rendőrsége megnevezte az önvezető autók első emberi áldozatát. A 49 éves nőt az Uber taxicég kísérleti önvezető autója gázolta el – úgy, hogy a kormány mögött egy elméletileg az útra figyelő szakember ült. Az Uber közölte, hogy felfüggesztette a kísérleteket.

A 49 éves arizonai Elaine Herzberget nevezik az önvezetőautó-technológia első emberi áldozatának. A nő biciklijét tolva, napnyugta után próbált átmenni Tempe város egyik útján – de nem a zebrán. Tragikus módon éppen arra haladt az Uber taxiközvetítő cég kísérleti kocsija, amely már nem tudott megállni. Elaine túlélte az ütközést, de a kórházban meghalt.

A cég azonnal felfüggesztette az úgynevezett autonóm autókkal folytatott kísérleteket, és részvétét nyilvánította az áldozat családjának.

A rendőrség később azt közölte, hogy a nő hirtelen lépett az autó elé. Az Uber mindenben együttműködik a hatósággal.

Sokan most világszerte azt fontolgatják, hogy a tragédia komoly figyelmeztetés-e az emberiségnek a mesterséges intelligencia támasztotta veszélyekről.

Ami ugyanakkor elgondolgodtató, az az, hogy az autonóm üzemmódban haladó Uber-kocsi kormánya mögött egy ember ült, aki átvehette volna az irányítást és így megakadályozhatta volna a balesetet. Az ügyet kivizsgáló Uber és a hatóságok számára pontosabban a kérdés az, hogy tehetett volna-e valamit, vagy túl gyorsan jelent meg a kocsi előtt a biciklijét toló nő.

Bár az érintettek nem mondják ki, de Elaine Herzberg halála fontos adatokat szolgáltat majd a fejlesztőknek arról, hogy mire kell odafigyelnie a kocsikat vezető algoritmusnak.

A témában kutatások tömege jelent meg. A kocsik kameráival összekötött program feladata például azonosítani a látótér szélén haladó objektumokat és eldönteni, hogy emberről, gyalogosról van-e szó. Ezek után a mozgását elemezve azt is el kell döntenie, hogy valószínűleg a kocsi elé lép-e. Korábbi szoftverek számára gond volt, hogy csak akkor tudták megbízható módon azonosítani a gyalogosokat, ha az ember teljes alakját látták a kamerák. Kutatók azóta újabb módszereket ajánlanak amivel a programok észre vehetik az útra lépő embereket.

Az önvezető autók már többmillió kilométert tettek meg a világ útjain balesetmentesen, de a tragikus eset felerősíti azokat a hangokat, amelyek óvatosságra intenek és kérdés, hogyan reagálnak majd a politikusok. Douglas Ducey arizonai kormányzó például bátorította és büszke volt arra, hogy állama az önvezető autó-technológia egyik kísérleti laboratóriumává vált. Kalifornia szövetségi állam márciusban jelentette be, hogy engedélyezi az emberi felügyelő nélküli, teljességgel autonóm autók közlekedését az utakon.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Az EU-tagállamok fiskális helyzete jelentős eltéréseket mutat, különösen az államadósság, a költségvetési egyenleg és a bankrendszer hazai államadósság-kitettsége („home bias”) tekintetében. Míg korábban az Európai Unió kifejezetten pártolta, hogy a tagállamok a hazai szereplőkre támaszkodjanak inkább az adósságfinanszírozásban, most egy friss bizottsági elemzésben árnyalták már álláspontjukat. Arra jutottak, hogy a magas belföldi kitettség (különösen ha a bankrendszer felé áll fenn) növeli a pénzügyi stabilitási kockázatokat, különösen egy esetleges fiskális vagy gazdasági sokk esetén a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt, amire a Bizottság erősebb diverzifikálást ajánl a finanszírozásban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×