eur:
410.51
usd:
390.34
bux:
79466.6
2024. november 21. csütörtök Olivér
Az új német kormánytól tartanak Pozsonyban

Az új német kormánytól tartanak Pozsonyban

Szlovák piaci elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az új német kormánykoalíció érdekes változásokat hozhat az energetikai iparban és a Szlovákia zászlóshajójaként emlegetett autóiparban is. Kérdéses lehet az Északi Áramlat 2 gázvezeték megépítése és a belső égésű motorok hajtotta autók eladása is. Visszavetheti-e a szlovák autóipart, ha Németországban kormányra kerülnek a Zöldek? – teszik fel a kérdést Pozsonyban.

A Szlovákiában található több mint 500 német vállalat mintegy 120 ezer embernek ad munkát. Némelyikük a legnagyobb beruházók közé tartozik, és működésük jelentős hatással van a szlovák gazdaság alakulására. „Németország ezért már két évtizede a fő gazdasági partnerünk” – jegyezte meg Peter Žiga szlovák gazdasági miniszter. 

„Nemrégiben egy felmérést végeztek a nálunk működő németországi beruházók körében, melyből kiderült, hogy a német vállalatok 85 százaléka ismét letelepedne nálunk. Azt gondolom, hogy a két ország gazdasági kapcsolatára a választások eredményétől függetlenül a folytonosság lesz a jellemző” – tette hozzá Peter Žiga. 

A tárcavezető által említett folytonosság azonban kérdésessé válhat az olyan kulcsprojektek esetében, mint az Északi Áramlat 2 névre keresztelt gázvezeték megépítése, amely Oroszországból vezetne Németországba. A projekt lényege, hogy két új - a már meglévő vezetékpárral azonos -, évi 55 milliárd köbméter szállítási kapacitású vezetékkel bővítik a Balti-tenger fenekén húzódó Északi Áramlatot, amelynek kiindulási pontja az oroszországi Viborg, és a németországi Greifswaldig tart. A gázvezeték megépítését a német oldalról az SPD szorgalmazta, jelen állás szerint azonban a szociáldemokraták ellenzékbe vonulnak. A kormányba tartó Zöldek viszont nem támogatják a vezeték megépítését. Ha az Északi Áramlat 2 elkerülné Szlovákiát, az Pozsony számára is több százmilliós bevételkiesést eredményezne évente. 

A másik, Szlovákiát is érintő zöldpárti elképzelés pedig a belső égésű motorok hajtotta autók gyártásának leállítása. A Zöldek elképzelése ugyanis, hogy 2030-ra teljesen leálljon a benzin és gázolaj alapú autók gyártása. Szlovákia gazdaságának legnagyobb húzóereje pedig az autóipar, ám ha erős lesz a zöld lobbi, és valóban változás áll be a szlovákok számára legnagyobb felvevőpiacnak számító Németországban, azt minden bizonnyal a szlovákiai autógyártók is megérzik.

Címlapról ajánljuk
Harangi Szabolcs az újabb izlandi vulkánkitörésről: még a szakértők sem számítottak rá
videó

Harangi Szabolcs az újabb izlandi vulkánkitörésről: még a szakértők sem számítottak rá

Újra működésbe lépett Izlandon egy, a fővároshoz közeli tűzhányó, 2021 óta tizedszer, tavaly december óta pedig hetedszer. Az ELTE TTK Földrajz- és Földtudományi Intézet igazgatója az InfoRádióban elmondta: mindössze háromnegyed órával a kitörés megindulása előtt vették észre a szakemberek az első gyanús jeleket, de szerencsére még időben sikerült kitelepíteni a lakosokat Grindavíkból.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.21. csütörtök, 18:00
Kóka János
a Doktor24-csoport alapító-tulajdonosa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×