Infostart.hu
eur:
397.16
usd:
340.93
bux:
104453.03
2025. augusztus 28. csütörtök Ágoston
Hannover, 2017. március 19.A kvantumszámítógépeket gyártó D-Wave Systems Inc. kanadai vállalat chipje a Volkswagen német autókonszern standján a világ egyik legnagyobb számítástechnikai és távközlési szakvására, a CeBIT sajtónapján, 2017. március 19-én Hannoverben. Az idei szakvásárt március 20. és 24. között rendezik, díszvendége Japán. (MTI/EPA/Focke Strangmann)
Nyitókép: MTI/EPA/Focke Strangmann

Nagy pofont kapott az elektromos autók gyártása

Az utóbbi években az elektromos autók és az informatikai eszközök gyártása is lelassult. A chipgyártás Európába telepítése még nem tart ott, hogy segíthessen a problémán. Szakértők szerint az el nem készülő autók jelentős része elektromos meghajtású lenne.

A globális félvezetőhiány napjainkban megakadályozza a hagyományos és az elektromos autók gyártását, pedig hazánkban az elektromos autózás egyre népszerűbbé válik, írja a Növekedés.hu. Tavaly október végéig itthon 38 753 zöld rendszámos autó került forgalomba, amiből 18 800 tisztán elektromos meghajtású jármű volt. A dinamikus növekedést mutatja továbbá, hogy az elmúlt évben 12 342 hibrid, 7609 plug-in hibrid, és 2 hidrogénhajtású jármű került forgalomba a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ) adatai szerint.

A globális chiphiány azonban jelentősen beszűkítette az elektromos hajtású autók gyártását, és a kiszolgáló infrastruktúrát üzemeltetők üzleti modelljét is átírta. Nyéki József, a Vitesco Technologies Elektrifikációs Technológiai gyáregység vezetője szerint az autógyártók jelentős leállásokat jelentettek be, és a legtöbb gyártónál minimum egy évet kell várni egy szabadon konfigurált autóra.

"Habár a jövő az elektromos autózásé, ezek elterjedése a néhány évvel ezelőtti előrejelzéseknél lassabb ütemben valósul meg" - tette hozzá.

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy

amíg a félvezetők átlagos raktárkészlete 2019-ben még 40 napra volt elegendő, addig ez az elmúlt évben kevesebb mint öt napra csökkent, de a kulcsfontosságú iparágakban még ennyi sincs.

A gyáregység vezetője szerint a chiphiányért elsősorban koronavírus-járvány a felelős, mert a pandémia alatt több chipgyártó üzem leállt, és beszállítás is problémássá vált.

Az autóipar mellett az informatikai eszközök iránti kereslet is élénkült a járvány idején. A készlethiányt eddig azért sem sikerült megoldani, mert a pandémia még mindig érezteti hatását az autóiparban, a félvezetőgyártás bővítése időigényes, és az orosz-ukrán háború hatására a nyersanyagárak is emelkedtek.

Nyéki József szerint a félvezetőhiány idén még biztosan problémát jelent, már idén

a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek gyártásának mérsékelt fellendülésére számítanak.

A hiányt helyettesítő komponensek bevezetésével, globálisan összehangolt szervezés révén igyekeznek csökkenteni.

A gyárvezető szerint a válság Európában felhívta a figyelmet a túlnyomórészt távol-keleti beszállítókat illetően, és a chiphiány kezelésére komoly beruházások indultak. Az Európai Bizottság például tavaly szeptemberben megkezdte egy olyan tervezet előkészítését, amelynek célja egy, az Európai Unió határain belül működő chipgyártási rendszer létrehozása.

Nyéki szerint ezen beruházások hatása csak évek múlva, 2024/25 után lesz érezhető.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: előbb-utóbb fel fog robbanni a német kormánykoalíció

Szakértő: előbb-utóbb fel fog robbanni a német kormánykoalíció

Válságtanácskozást tartottak a hét elején a CDU-ban, a kancellár szerint is forró ősz vár a német kormányra. Szakértők szerint teljes az egyetértés a német koalíciós pártok, a konzervatív CDU és CSU, valamint a szociáldemokrata SPD között abban, hogy az idei őszt bel- és gazdaságpolitikai reformokkal kell kezdeni. Bauer Bence, a Mathias Corvinus Collegium Magyar-Német Intézet az Európai Együttműködésért igazgatója beszélt a részletekről az InfoRádióban. Szerinte Friedrich Merz átmeneti kancellár, és akár egy jobboldali nagykoalíció is közeleghet Berlinben.

Új szabályok jönnek a Balatonnál, sokkal több parti sétány a cél

10 kilométerrel több természetes partszakasz, 30 kilométerrel több parti sétány a cél. Az új kormányrendelet szigorúbb szabályokkal óvja a tó ökológiai egyensúlyát és közhasználatú területeit. A szabályozás gátat vet a víz menti zöldterületek privatizálásának, visszaszorítja a beépítéseket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.08.28. csütörtök, 18:00
Presser Gábor
zeneszerző, előadóművész
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×