Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Veszélyben vannak a gyerekek, észrevétlenül programozzák az elméjüket - figyelmeztet a szakember

Veszélyben vannak a gyerekek, észrevétlenül programozzák az elméjüket - figyelmeztet a szakember

Olyan módokon is károsak a gyerekeknek a reklámok, ahogy elsőre nem is gondolnánk.

Kezdetben a reklám nem az eredeti szándéka szerint, vagyis a fogyasztásra buzdítással káros a gyerekekre, hanem azért, mert a tévében látott történet követését, magát a megértést zavarja meg a reklám. Az egészen kis gyerekek a műsorok között vagy közben lejátszott reklámokat ugyanis nem tudják elkülöníteni magától a műsortól - mondta az InfoRádióban Kósa Éva pszichológus.

A későbbiekben a reklámok vonzó és birtoklásra buzdító hatásával kell számolnunk - folytatta a szakember. A gyerekek olyan környezetben, olyan bemutatásban látnak vonzó tárgyat, ételt, helyzetet, ami számukra a könnyen elérhető, megszerezhető dolgokat ígérik.

"Ami azonban kevésbé üt szöget az emberek fejébe, az az, hogy

a reklámok bemutatása során szituációk kerülnek a gyerekek elméjébe,

oly módon, hogy azok természetesek, rendkívül vonzók. Ilyen például, amikor a szülői magatartás valamilyen dicsérő, jóváhagyó helyzetben egy édességhez társul". Ezt is fontos dolognak tartja a pszichológus, olyasminek, amivel foglalkozni kell.

Veszélyben vannak a gyerekek, észrevétlenül programozzák az elméjüket - figyelmeztet a szakember

A gyerek aktuális fejlettségétől és tapasztalatától függ, hogy mikor tudja megkülönböztetni a reklámot a műsoroktól, de Kósa Éva szerint az 5-6 éves gyerekek már biztonsággal elkülönítik a kettőt.

Hatéves kor tájékán az eladási szándék felismerése és értelmezése már teljesen természetes.

A szocializáció velejárója, hogy körül vagyunk véve fogyasztásra buzdító üzenetekkel, és ehhez alkalmazkodnunk kell. "Káros lehet az, amikor egy gyereknek örökösen és válogatás nélkül, könnyen kielégítik a reklámok keltette vágyait. Ez ugyanis a szocializációnak egy olyan aranyszabályát és ösvényét sérti meg, amelynek során meg kell tanulnunk a vágyainkat egy helyes mederben, kellő kontroll alatt tartanunk. Vagyis a fejlődés során azt kell megtanulnunk, hogy

nem mindent, nem azonnal és nem feltétlenül kell megszereznünk

- figyelmeztetett a szakember, hangsúlyozva, hogy ebbe a fejlődésbe zavarhat bele a reklám.

A gyerekek védtelenségét, hiszékenységét használják ki a reklámok - véli Kósa Éva, aki szerint

a szülőknek nagy felelősségük van abban, hogy a reklámok által közvetített üzeneteket és üzleti szándékot felfedjék és elmagyarázzák.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×