„Már a hetvenes években megfogalmazták egy konferencián, hogy szürkül a szókészlet különösen a fiataloknál, kevesebb jelzőt használnak. Szerintem ezt az álláspontot akkor is és most is megerősítik a pedagógusok. Nehezebben fogalmaznak a fiatalok,
ha valamit választékosan le kell írni, akkor a klisék jönnek elő, a jelzők pedig visszaszorulnak”
- osztotta meg tapasztalatait Balázs Géza.
Hozzátette: a pedagógusok arra panaszkodnak, hogy a Toldi elemzésekor például egyre több szót kell megmagyarázni a diákoknak.
A nyelvész úgy látja, hogy nagyon sokféle információs csatorna létezik manapság, amiket a fiatalok nagyon jól tudnak használni.
„Ám ezek nagy része a jelzésszerű kommunikációra épül, amelyek alkalmasak ugyan a kapcsolat jelzésére, de a kapcsolat tartalmi feltöltésére kevésbé” - véli Balázs Géza.
A nyelv elszürkülésének okairól beszélve elmondta, hogy vannak objektív és szubjektív okok. Objektív ok többek között, hogy a nyelv folyamatosan változik, és egyre több a gyorsan változó technológiai eszköz, amelyek gyors kommunikációra ösztönöznek bennünket.
A szubjektív okokkal kapcsolatban említette a nyelvész, hogy az objektív okok hatására
kapkodunk, gyorsan akarunk válaszolni,
jelzésszerűvé válik a kommunikáció, nincs idő végiggondolni a mondanivalónkat, és nem olvasunk eleget.
„Mindennek a következménye pedig az elszürkülő szókincs” - véli Balázs Géza.