Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia

Az éghajlatváltozás legújabb bűnbakja

A legújabb kutatások szerint eddig jelentősen alábecsülték a hajózás szerepét az éghajlatváltozásban, ez a közlekedési ág ugyanis majdnem kétszer annyi üvegházhatású gázt bocsát ki, mint a sokat bírált légi közlekedés.

A hajózást hagyományosan környezetbarát közlekedési módszernek tartják, az ágazat azonban olyan gyorsan, évi 4,5 százalékkal növekszik, hogy legalább kétszer annyi szennyező anyagot bocsát ki, mint ahogy azt korábban gondolták, 2020-ra ráadásul ez valószínűleg 75 százalékkal emelkedik.

A korábbi számítások szerint a hajózás évente 650 millió tonna szén-dioxidot enged a levegőbe, azonban a független tankerhajó-tulajdonosokat tömörítő szervezet bizalmas jelentése alapján ez a szám közelebb van az egymilliárd tonnához. Összehasonlításként: a légi közlekedés kibocsátását 650 millió tonnára teszik.

Miközben a legtöbb iparág már kemény kibocsátási korlátokkal kénytelen szembenézni, a hajózás eddig megmenekült ettől. Ez azonban hamarosan minden bizonnyal megváltozik, Kaliforniában a főügyész indított aláírásgyűjtést a hajózásból származó kibocsátás korlátozásáért, a novemberben életbe lépő európai uniós szabályok pedig arra kényszerítik a hajósokat, hogy a partokhoz közel tisztább üzemanyagot használjanak.

A hetvenes évek óta a kereskedelmi hajók többsége a bunker típusú gázolajjal működik, amely az olajfinomítás egyik mellékterméke, elégetésekor pedig kén-dioxid, szén-dioxid, nitrogén-oxidok és kénsav keletkezik-keletkezhet.

Hatalmas jelentőség

Jelenleg a világkereskedelem 90 százaléka a tengereken át történik, nem véletlenül: olcsóbb egy konténert Pekingből Londonba hajóval eljuttatni, mint 100 kilométert utaztatni közúton.

Mintegy 90 ezer óceánjáró hajó áll szolgálatban, amelyek károsanyag-kibocsátása megegyezik az amerikai polgárok 190 millió autójának kipufogógázainak mennyiségével - állítja egy kaliforniai környezetvédelmi szervezet.

Egy közelmúltban publikált tanulmány szerint Los Angeles térségében a kén-dioxid-kibocsátás feléért felelős a hajózás, vagyis alaposan okolható a szmogért.

Nem véletlen, hogy számos szakértő gondolja azt, hogy egységnyi ráfordítással a hajózásban lehet a legnagyobb mértékben csökkenteni a felmelegedéshez hozzájáruló gázok kibocsátását.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×