A hajózást hagyományosan környezetbarát közlekedési módszernek tartják, az ágazat azonban olyan gyorsan, évi 4,5 százalékkal növekszik, hogy legalább kétszer annyi szennyező anyagot bocsát ki, mint ahogy azt korábban gondolták, 2020-ra ráadásul ez valószínűleg 75 százalékkal emelkedik.
A korábbi számítások szerint a hajózás évente 650 millió tonna szén-dioxidot enged a levegőbe, azonban a független tankerhajó-tulajdonosokat tömörítő szervezet bizalmas jelentése alapján ez a szám közelebb van az egymilliárd tonnához. Összehasonlításként: a légi közlekedés kibocsátását 650 millió tonnára teszik.
Miközben a legtöbb iparág már kemény kibocsátási korlátokkal kénytelen szembenézni, a hajózás eddig megmenekült ettől. Ez azonban hamarosan minden bizonnyal megváltozik, Kaliforniában a főügyész indított aláírásgyűjtést a hajózásból származó kibocsátás korlátozásáért, a novemberben életbe lépő európai uniós szabályok pedig arra kényszerítik a hajósokat, hogy a partokhoz közel tisztább üzemanyagot használjanak.
A hetvenes évek óta a kereskedelmi hajók többsége a bunker típusú gázolajjal működik, amely az olajfinomítás egyik mellékterméke, elégetésekor pedig kén-dioxid, szén-dioxid, nitrogén-oxidok és kénsav keletkezik-keletkezhet.
Hatalmas jelentőség
Jelenleg a világkereskedelem 90 százaléka a tengereken át történik, nem véletlenül: olcsóbb egy konténert Pekingből Londonba hajóval eljuttatni, mint 100 kilométert utaztatni közúton.
Mintegy 90 ezer óceánjáró hajó áll szolgálatban, amelyek károsanyag-kibocsátása megegyezik az amerikai polgárok 190 millió autójának kipufogógázainak mennyiségével - állítja egy kaliforniai környezetvédelmi szervezet.
Egy közelmúltban publikált tanulmány szerint Los Angeles térségében a kén-dioxid-kibocsátás feléért felelős a hajózás, vagyis alaposan okolható a szmogért.
Nem véletlen, hogy számos szakértő gondolja azt, hogy egységnyi ráfordítással a hajózásban lehet a legnagyobb mértékben csökkenteni a felmelegedéshez hozzájáruló gázok kibocsátását.
Mostantól büntetni is fog a Google Térkép