Infostart.hu
eur:
386.77
usd:
328.38
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője (j) és Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (b) a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság abu-dzabi futamának rajtja után a Yas Marina versenypályán 2021. december 12-én. Az idényzáró futamon a címvédő és hétszeres vb-győztes Hamilton és Max Verstappen küzd a világbajnoki címért.
Nyitókép: MTI/EPA/Ali Haider

Rádióbeszélgetések: így élte meg az utolsó köröket Lewis Hamilton

A hajrában valósággal izzott a Mercedes rádiófrekvenciája.

Lewis Hamilton nyeregben érezhette magát az Abu-dzabi Nagydíjon. A csapatrádió felvételei megmutatják, hogyan omlott össze a világ a Mercedesnél – ezt foglalta össze a hirado.hu.

Öt körrel a vége előtt jött a fordulat. Nicholas Latifi balesete után bejött a biztonsági autó, és kezdődött a kavarodás. Hamilton és Peter Bonnington versenymérnök rádiózása jól megmutatja, hogy élte meg a csapat a drámai végjátékot.

Bonnington: Dupla sárga zászló, dupla sáraga a négyes kanyar kijáratánál. Négyes kanyar. Ööö, a tizennégyes kanyar. Tizennégyes kanyar. Sárga. Most érsz oda. Maradj balra, maradj balra, maradj balra, maradj kívül. Maradj kívül. Biztonsági autó, biztonsági autó! Tartsd a pozitív deltát!

Hamilton: A francba!

Bonnington: Start egy mód, start egy mód.

Hamilton: Nem tudok kimenni a boxba.

Bonnington: Negatív.

Hamilton: Ez hihetetlen, ember!

Hamilton elhaladt a boxutca bejárata mellett, és maradt a használt kemény gumin. Max Verstappen eközben a boxba hajtott lágy keverékekért. A pályára a lekörözött Lando Norris, Fernando Alonso, Esteban Ocon, Charles Leclerc és Sebastian Vettel mögött tért vissza.

A Mercedesnél kezdetét vette a bizonytalankodás a lekörözöttek helyzete és az esetleges újraindítás kapcsán.

Hamilton: Mi a helyzet mögöttem?

Bonnington: A helyzet az, hogy Verstappen a boxban volt. Ingyen kerékcseréje volt, mi pozíciót veszítettünk volna vele szemben. Még négy kör lesz, amikor áthaladsz a vonalon. A mezőnynek vissza kell zárkóznia, és a lekörözötteket előre kell küldeni. Talán már nem lesz újraindítás.

Hamilton: Pont mögöttem van?!

Bonnington: Így lesz, ha rendeződik a sorrend. De el fog tartani egy darabig, mire rendeződik.

Hamilton: Új gumikon?

Bonnington: Értem, Lewis.

Mi pozíciót veszítettünk volna, ha kiálltunk volna.

Hamilton: A biztonsági autó túl lassan megy!

Bonnington: Maradj távol a törmelékektől. Maradj balra.

Hamilton: A biztonsági autónak gyorsabban kell mennie.

Bonnington: Vettem.

Bonnington: A mezőnynek még fel kell érnie.

Hamilton: Szóljatok a biztonsági autónak, hogy menjen gyorsabban! Az egyenesben nem megy padlógázzal.

Bonnington: Vettem, Lewis.

Hamilton: A biztonsági autó nem megy padlógázzal az egyenesben.

Bonnington: Vettem, Lewis. Vettem!

Hamilton: Hány autó van közöttünk?

Bonnington: Maradj teljesen balra. Öt autó van köztetek. A mezőny még nem jött össze.

Hamilton: Hány kör van még?

Bonnington: Három lesz, amikor átmész a célvonalon.

A versenyirányítás az 56. körben azt az üzenetet tette közzé, hogy a lekörözöttek nem fogják visszavenni a körüket. Az öt versenyző ezzel Hamilton és Verstappen között maradt volna az újraindítás után. A Red Bull panaszkodva kérte számon a szabályokkal szembemenő döntést az FIA versenyigazgatóján. Michael Masi időt kért, mondván, most a balesettel van elfoglalva.

Bonnington: A lekörözöttek most előzhetnek. Ne menj cikázva!

Bonnington: Mégsem előznek. Nem engedték nekik, hogy előzzenek.

Bonnington: Úgy hisszük, hogy a versenyt talán így indítják újra.

Bonnington: Figyelj rá, hogy a tizennégyes kanyar kijáratánál még van oltóhab.

Hamilton: Még mindig egy csomó törmelék van ott.

Bonnington: Vettem, Lewis.

Bonnington: Tartsd a gumik hőmérsékletét!

Bonnington: Még egy kör lesz, amikor átmész a célvonalon. Öt lekörözött van közted és a második között.

Bonnington: Norris a mögötted lévő autó. Hétkörös közepes gumin van.

Nem sokkal később Michael Masi versenyigazgató úgy dönt, mégis elengedi az öt lekörözöttet, mielőtt újraindítja a versenyt. A mezőny végén rekedt három további lekörözött, Daniel Ricciardo, Lance Stroll és Mick Schumacher viszont nem veheti vissza a körét. Ekkor a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff tiltakozik ingerülten a rádión:

„Michael, ez így nem helyes!”

Bonnington: Mégis elengedik a lekörözötteket. Engedd el őket!

Bonnington: A biztonsági autó ebben a körben kiáll. A biztonsági autó ebben a körben kiáll. Készítsd fel a gumikat. Strat öt, és minden egyenesben használhatod az Előzést. Egy kör van még.

Bonnington: A biztonsági autó most a tizenötös kanyarban.

Az újraindítás után Verstappen már a kör elején támadást indít Hamilton ellen, és megelőzi az 5-ös kanyarban. Hamilton még próbál visszatámadni az egyenesekben, de a Red Bull-os jól használja a tapadásfölényét. Hamilton a cél előtt már bő 2 másodperccel lemarad. Még le sem intik, amikor a rádióba szól:

„Ezt manipulálják, ember!”

Bonnington válasza: „Nem jutok szóhoz, Lewis. Egyszerűen nem jutok szóhoz.”

A leintés után Toto Wolff Michael Masi versenyigazgatóval beszélt a másik csatornán.

Wolff: Vissza kell állítanotok az előző körre, mert ez nem helyes.

Masi: Toto, ezt hívják autóversenyzésnek.

Wolff: Tessék?!

Masi: Autóversenyeztünk.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×