eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője (j) és Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (b) a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság abu-dzabi futamának rajtja után a Yas Marina versenypályán 2021. december 12-én. Az idényzáró futamon a címvédő és hétszeres vb-győztes Hamilton és Max Verstappen küzd a világbajnoki címért.
Nyitókép: MTI/EPA/Ali Haider

Rádióbeszélgetések: így élte meg az utolsó köröket Lewis Hamilton

A hajrában valósággal izzott a Mercedes rádiófrekvenciája.

Lewis Hamilton nyeregben érezhette magát az Abu-dzabi Nagydíjon. A csapatrádió felvételei megmutatják, hogyan omlott össze a világ a Mercedesnél – ezt foglalta össze a hirado.hu.

Öt körrel a vége előtt jött a fordulat. Nicholas Latifi balesete után bejött a biztonsági autó, és kezdődött a kavarodás. Hamilton és Peter Bonnington versenymérnök rádiózása jól megmutatja, hogy élte meg a csapat a drámai végjátékot.

Bonnington: Dupla sárga zászló, dupla sáraga a négyes kanyar kijáratánál. Négyes kanyar. Ööö, a tizennégyes kanyar. Tizennégyes kanyar. Sárga. Most érsz oda. Maradj balra, maradj balra, maradj balra, maradj kívül. Maradj kívül. Biztonsági autó, biztonsági autó! Tartsd a pozitív deltát!

Hamilton: A francba!

Bonnington: Start egy mód, start egy mód.

Hamilton: Nem tudok kimenni a boxba.

Bonnington: Negatív.

Hamilton: Ez hihetetlen, ember!

Hamilton elhaladt a boxutca bejárata mellett, és maradt a használt kemény gumin. Max Verstappen eközben a boxba hajtott lágy keverékekért. A pályára a lekörözött Lando Norris, Fernando Alonso, Esteban Ocon, Charles Leclerc és Sebastian Vettel mögött tért vissza.

A Mercedesnél kezdetét vette a bizonytalankodás a lekörözöttek helyzete és az esetleges újraindítás kapcsán.

Hamilton: Mi a helyzet mögöttem?

Bonnington: A helyzet az, hogy Verstappen a boxban volt. Ingyen kerékcseréje volt, mi pozíciót veszítettünk volna vele szemben. Még négy kör lesz, amikor áthaladsz a vonalon. A mezőnynek vissza kell zárkóznia, és a lekörözötteket előre kell küldeni. Talán már nem lesz újraindítás.

Hamilton: Pont mögöttem van?!

Bonnington: Így lesz, ha rendeződik a sorrend. De el fog tartani egy darabig, mire rendeződik.

Hamilton: Új gumikon?

Bonnington: Értem, Lewis.

Mi pozíciót veszítettünk volna, ha kiálltunk volna.

Hamilton: A biztonsági autó túl lassan megy!

Bonnington: Maradj távol a törmelékektől. Maradj balra.

Hamilton: A biztonsági autónak gyorsabban kell mennie.

Bonnington: Vettem.

Bonnington: A mezőnynek még fel kell érnie.

Hamilton: Szóljatok a biztonsági autónak, hogy menjen gyorsabban! Az egyenesben nem megy padlógázzal.

Bonnington: Vettem, Lewis.

Hamilton: A biztonsági autó nem megy padlógázzal az egyenesben.

Bonnington: Vettem, Lewis. Vettem!

Hamilton: Hány autó van közöttünk?

Bonnington: Maradj teljesen balra. Öt autó van köztetek. A mezőny még nem jött össze.

Hamilton: Hány kör van még?

Bonnington: Három lesz, amikor átmész a célvonalon.

A versenyirányítás az 56. körben azt az üzenetet tette közzé, hogy a lekörözöttek nem fogják visszavenni a körüket. Az öt versenyző ezzel Hamilton és Verstappen között maradt volna az újraindítás után. A Red Bull panaszkodva kérte számon a szabályokkal szembemenő döntést az FIA versenyigazgatóján. Michael Masi időt kért, mondván, most a balesettel van elfoglalva.

Bonnington: A lekörözöttek most előzhetnek. Ne menj cikázva!

Bonnington: Mégsem előznek. Nem engedték nekik, hogy előzzenek.

Bonnington: Úgy hisszük, hogy a versenyt talán így indítják újra.

Bonnington: Figyelj rá, hogy a tizennégyes kanyar kijáratánál még van oltóhab.

Hamilton: Még mindig egy csomó törmelék van ott.

Bonnington: Vettem, Lewis.

Bonnington: Tartsd a gumik hőmérsékletét!

Bonnington: Még egy kör lesz, amikor átmész a célvonalon. Öt lekörözött van közted és a második között.

Bonnington: Norris a mögötted lévő autó. Hétkörös közepes gumin van.

Nem sokkal később Michael Masi versenyigazgató úgy dönt, mégis elengedi az öt lekörözöttet, mielőtt újraindítja a versenyt. A mezőny végén rekedt három további lekörözött, Daniel Ricciardo, Lance Stroll és Mick Schumacher viszont nem veheti vissza a körét. Ekkor a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff tiltakozik ingerülten a rádión:

„Michael, ez így nem helyes!”

Bonnington: Mégis elengedik a lekörözötteket. Engedd el őket!

Bonnington: A biztonsági autó ebben a körben kiáll. A biztonsági autó ebben a körben kiáll. Készítsd fel a gumikat. Strat öt, és minden egyenesben használhatod az Előzést. Egy kör van még.

Bonnington: A biztonsági autó most a tizenötös kanyarban.

Az újraindítás után Verstappen már a kör elején támadást indít Hamilton ellen, és megelőzi az 5-ös kanyarban. Hamilton még próbál visszatámadni az egyenesekben, de a Red Bull-os jól használja a tapadásfölényét. Hamilton a cél előtt már bő 2 másodperccel lemarad. Még le sem intik, amikor a rádióba szól:

„Ezt manipulálják, ember!”

Bonnington válasza: „Nem jutok szóhoz, Lewis. Egyszerűen nem jutok szóhoz.”

A leintés után Toto Wolff Michael Masi versenyigazgatóval beszélt a másik csatornán.

Wolff: Vissza kell állítanotok az előző körre, mert ez nem helyes.

Masi: Toto, ezt hívják autóversenyzésnek.

Wolff: Tessék?!

Masi: Autóversenyeztünk.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 21. 20:33
2024. november 21. 15:15
×
×
×
×