Az idei Oscar-díj-átadón különösen szembetűnő lehet az évek óta gyakorlatban lévő "kategóriacsalás": az Emilia Pérez, a Wicked és a Rokonszenvedés színészeit sem feltétlenül abban a kategóriában jelölték a díjra, amelyikben logikus lenne - írja a BBC cikke nyomán az Index.
Mind a három filmet jelölték a legjobbnak járó kategóriában, és mindegyikben egy-egy színészpáros játssza a központi szerepet. A duók mindkét tagja nagyjából ugyanannyit szerepel a filmben, nem a klasszikus főszereplő/mellékszereplő felállást hozzák. Kieran Culkint (Rokonszenvedés) és Zoe Saldanát (Emilia Pérez) is legjobb férfi, illetve női mellékszereplő kategóriában jelölték a díjra, holott többet szerepelnek a kamerák előtt, mint az állítólagos főszereplők - írják.
Csalásról természetesen nincs szó, csupán arról, hogy ezzel a kevésbé diplomatikus módszerrel igyekeznek növelni a színészek győzelmi esélyeit.
Ha egy adott produkció szereplőit külön kategóriákban nevezik, akkor nem kell egymással versengeniük, és a mozi akár több díjat is bezsebelhet.
Idén a három említett film, az Emilia Pérez, a Wicked és a Rokonszenvedés esetén a legszembetűnőbb ez az eljárás:
- A Wickednél, míg a Broadway musical-változatnál mindkét főszereplőt is a legjobb női főszereplő díjára jelölték, addig a mozifilmnél ezt csak Cynthia Erivo kapta meg, Ariana Grande a legjobb női mellékszereplő jelölését kapta.
- Az Emlilia Pérez esetén még nagyobb az elégedetlenség: a két főszerep Zoe Saldana és Karla Sofia Gascón között oszlik meg. Saldanát mellékszereplőként, Gascónt főszereplőként jelölték a díjra. Csakhogy kiszámolták, hogy Zoe Saladana 57 perc 50 másodpercet szerepelt, addig Karla Sofia Gascón csak 52 perc 21 másodpercig, holott a jelölés szerint ő a "főszereplő".
- Matthew Steward a Screen Time Centralnak a Rokonszenvedésnél is kiszámolta a két központi karakter játékidejét: az író/rendező/főszereplő Jessie Eisenbergnek valamivel több, 62 perc 29 másodperc jutott, míg színésztársa, Kieran Culkin 58 perc 6 másodpercig látható a vásznon.
Micheael Schulman, az Oscar Wars: A History of Hollywood in Gold, Sweat and Tears szerzője szerint "A főszereplő és a mellékszereplő közötti különbségtételre nincsenek hivatalos szabályok, az akadémia tagjai úgy szavaznak, ahogy akarnak.
A gyakorlatban azonban a színészek és a stúdiók döntik el, hogyan pozicionálják a szereplőket. A pozicionálás gyakran stratégiai jellegű, hogy két társszereplő ne ossza meg a szavazatokat."
Szakértők úgy vélik, többet kellene nyomnia a latban, hogy ki mennyi képernyőidővel rendelkezik egy adott filmalkotásban. Ha egy színész például a film több mint felében kellene szerepelnie ahhoz, hogy főszereplőnek számítson, és kevesebb mint felében ahhoz, hogy mellékszereplő legyen. Mások szerint a kategóriák közti különbségek sokkal inkább művészi tényezőktől függ, például attól, hogy melyik szereplő fejlődik a legtöbbet a történetben, és kinek a nézőpontja kerül előtérbe.