Infostart.hu
eur:
390.27
usd:
331.36
bux:
110893.34
2025. december 23. kedd Viktória
Nyitókép: Warner/YouTube

A világjárvány a globális filmiparra nagy csapást mért

A The Hollywood Reporter beszámolója szerint a világ mozis jegyárbevétel valószínűsíthetően több mint 72 százalékkal esett vissza tavaly. A filmszínházakkal szemben a streaming térnyerését az is mutatja, hogy a Warner Studió Wonder Woman 1984 című szuperhősfilmjét egyszerre mutatta be a mozikban és a stúdió streamingcsatornáján, az HBO Maxen.

Az év első hét végéjén a Wonder Woman 1984 nyert az észak-amerikai mozik jegypénztárainál. A szuperhősfilm, amelyet egyszerre mutatott be a Warner streamingszolgáltatója, az HBO Max és a nyitva tartó filmszínházak, még nem hozta meg vissza a gyártási és forgalmazási költségét. A bemutató mégis sikeresnek mondható, elsősorban azért, mert a többszöri halasztás után a közönség elé kerülhetett a film – mondta az InfoRádiónak Varga Mátyás filmkritikus.

A Warner a szuperhősfilm online bemutatójával azt kockáztatja, hogy a költséges szuperprodukció hamarjában, jó minőségben az illegális letöltő oldalakon is megjelenik, mégis muszáj volt vállalnia ezt a kockázatot, hiszen ezekkel a blockbusterekkel kívánja megerősíteni a streaming csatornáját a Netflixszel és a Disney-vel szemben – tette hozzá a Kritizátor nevű honlap szerkesztője.

„A Netflix nagyon erőszakosan nyomul és továbbra is piacvezető, de kezdenek megjelenni az egyéb szolgáltatások, mint a Disney+, az Apple TV+, valamint a Warner az HBO Maxszel, ami idén már meg fog jelenni a közép-európai térségben is" - mondta Varga Mátyás.

Megjegyete, utóbbi esetében nagy felháborodást keltett, miszerint több blockbustert is itt mutatnának be, hasonlóképp, mint a Wonder Womant, egyszerre a mozibemutatókkal. Így a Dűnét, az új Öngyilkos osztagot, valamint a Matrix legújabb epizódját, hogy még több előfizetőjük legyen.

2020-ban fordult elő először, hogy

Kína megelőzte Észak-Amerikát a mozis piacok versenyében,

a távol-keleti országban a moziba járók tavaly 2,7 milliárd dolláros bevételt generáltak. Valamint szintén először történt meg, hogy egy kínai film – a The Eight Hundred című második világháborús filmeposz – lett az első a világ jegyárbevételi toplistáján. A világjárvány a globális filmiparra nagy csapást mért.

A Comscore iparági elemzőcég becslése alapján

az észak-amerikai mozis jegyárbevétel 40 éve nem volt olyan alacsony, mint tavaly.

Míg 2019-ben globálisan 42,5 milliárd dollár volt a jegybevétel a mozikban, addig 2020-ban mindössze 12 milliárd dollár. Varga Mátyás szerint semmiképp sem áldozott le a moziknak, a járvány visszavonulásával újra igénybe veszik majd a nézők ezt a több mint százéves szolgáltatást.

Ahogyan nem tűnt el sem a tévék, CD-k és DVD-k, sem a torrentoldalak megjelenésével. Vagyis minidg lesz érdeklődő a mozikra a közösségi élmény és a minőség miatt, amit nem tud semmilyen otthoni technika helyettesíteni, tette hozzá.

A filmkritikus úgy látja, legkésőbb az évtized közepére állhat helyre a gyártási, forgalmazói rendszer és mozilátogatási szokások.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Radikális változtatásokat terveznek az uniós kulcságazat újraélesztésére

Radikális változtatásokat terveznek az uniós kulcságazat újraélesztésére

Szigorúbb importszabályok és eddig korlátozott technológiák engedélyezését várják a válság felé tartó újrahasznosítási iparág megmentésére szánt csomagtól. A szektor egyes részeit a gyenge kereslet mellett az olcsó – leginkább kínai – import miatti tömeges üzembezárások sújtják, pedig fontos stratégiai szempontból is fontos lenne stabil működési logikát kialakítani, ha az EU a körforgásos gazdasággal szeretné csökkenteni az utóbbi évtizedek alatt létrejött kitettségeit.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 22. 16:23
×
×
×
×