Nem marad hazai versenyző nélkül az idei Cannes-i filmfesztivál, ugyanis a magyar rendezőnő első filmjét beválogatták a Kritikusok Hete (Semaine de la critique) programjába. Szilágyi Zsófia Egy nap című első mozifilmjével meghívást kapott a nagy presztízsű versenybe, ahol minden évben mindössze hét pályakezdő filmrendező mutatkozhat be. A korábbi évek felfedezettjei között volt Jacques Audiard, Alejandro González Iñarritu, Ken Loach, François Ozon, Wong Kar Wai, Jeff Nichols és Kocsis Ágnes is - derül ki a Filmalap információiból.
Az Egy nap Szilágyi Zsófia első mozifilmje, amelynek főhőse (Szamosi Zsófia) egy háromgyerekes családanya. A cselekmény nagy része a hétköznapok rutinjára épül, a háttérben egy házasság válsága húzódik. A dráma a "halasztásra ítélt pillanatokból" bontakozik ki.
A világpremier Cannes-ban lesz májusban a Kritikusok Hetén,
a magyar alkotás versenyben lesz a május 8-án kezdődő fesztivál valamennyi szekciójában bemutatásra kerülő legjobb első filmet illető Arany Kamera díjért is.
Szilágyi Zsófia az InfoRádiónak elmondta, hogy a film alapötletét egy barátnője ihlette, akinek két kisgyereke van. A barátnő elmesélte egy napját 10 percekre lebontva, a további koncepció ebből bontakozott ki.
"Az egészen meghökkentő volt számomra, hogy egy kisgyerekes anyának a hétköznapjai hogyan telnek, és amellett, hogy mennyire szép dolog anyának lenni, mennyire nehéz is"
- mondta.
Az egyik kiindulópont tehát ez volt számára, a film ezért akar a hétköznapokról, hétköznapiságról, vagy az anyák hétköznapijairól szólni. Elmondta, hogy a másik kiindulópontja az volt, hogy a hétköznapi és rutinszerű cselekedetek hátterében húzódik egy házassági válság, aminek következtében a főhősnő a kötelességeit teljesíti, és közben elfelejti, hogy ő mit szeretne igazán.
Hozzátette azt is, hogy örülnek annak, hogyha a hasonló helyzetben lévők ráismernének magukra, és ezáltal bele tudnának illeszkedni a történetbe, a nőnek a helyzetébe.
A film egy kísérlet arra, hogy végig lehet-e csinálni egy nő egyetlen napját úgy, hogy az unalmasnak tűnő, a filmekből általában kivágásra szánt részleteket nem hagyják ki belőle.
"A filmes eszközökben az volt a kihívás, hogy én nagyon szerettem volna mindazokat a fázisokat belepréselni ebbe a filmbe, amit jobbára kihagyni szokás"
- mesélte Szilágyi Zsófia.
Hozzátette, hogy a napi rutinba tartozó részeket - a gyerekek öltöztetése, vetkőztetése, bevásárlás, megbeszélés - az érdekesebb cselekmény érdekében ki szokták hagyni.
"Én szerettem volna ezt végigcsinálni, hogy mit jelent felkelteni a gyereket, mit jelent reggelizni, milyen az, amikor valaki nem tudja bepakolni az iskolatáskáját, nem akar fogat mosni" - mondta.
A rendezőnő célja az volt, hogy megmutassa a hétköznapi "őrületet", amit a gyerekes családok naponta átélnek, kidomborítva ennek a szépségét, humorát, és nehézségét.
"A "sár" mivoltát is szerettem volna megmutatni, amiben előre kell menni, mindent végig kell csinálni, és semmit nem lehet átugrani"
- összegezte Szilágyi Zsófia.