Infostart.hu
eur:
386.65
usd:
328.46
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: Unsplash

Célkeresztben az elektromos autók: nagy dobásra készülnek Németországban

A napokban fogalmazott úgy Friedrich Merz, hogy ha rajta múlik, nem kerülhet sor a belső égésű motorok 2035-től tervezett drasztikus uniós kivonására, azt ugyanakkor elismerte, hogy az elektromos autóké a jövő, amit most az általa vezetett koalíció sajátos támogatási intézkedésekkel igyekszik előmozdítani.

A német sajtó beszámolói szerint a konzervatív CDU/CSU és a szociáldemokrata SPD politikusai célzott vásárlási ösztönzőkkel igyekeznek erősíteni az e-autók iránti, az elmúlt egy évben mindenekelőtt a magas ár miatt megcsappant keresletet. A célzott támogatás ebben az esetben azt is jelenti, hogy az nem az összes potenciális vásárló érdekeit szolgálja. A koalíciós bizottság olyan döntést hozott, amely szerint mindenekelőtt az alacsony jövedelműek részesülhetnek az e-autók vásárlását célzó támogatásban.

A testület döntése szerint különösen a kis- és közepes jövedelmű háztartásoknak terveznek támogatási programot a klímasemleges mobilitásra való átállás, valamint a szén-dioxid-kibocsátásmentes járművek vásárlására. A támogatás sajátos abból a szempontból is, hogy nemcsak az új, hanem a használt e-autók vásárlásának elősegítését is célozza.

A tervezet szerint 2029-ig több milliárd eurót kell biztosítani a finanszírozási programra: konkrétan a EU szociális klímaalapja és az éghajlatváltozási alap forrásainak egy részét, mintegy hárommilliárd eurót kell erre a célra fordítani.

További intézkedések egyelőre nem ismertek, ugyanakkor Lars Klingbeil alkancellár és pénzügyminiszter a támogatás jegyében közölte, hogy

2035-ig mentesítik a tisztán elektromos autókat a gépjárműadó alól.

A konzervatívok és a szociáldemokraták már a koalíciós megállapodásban irányoztak elő néhány olyan projektet, amely előmozdítja az e-mobilitásra való átállást. A többi között ezt tartalmazta a kis- és közepes jövedelmű háztartások támogatási programja, beleértve az éghajlatbarát mobilitásra való áttérés segítését is.

Az adatok szerint az év eleje óta némelyest megnőtt a forgalomba helyezett tisztán akkumulátoros elektromos gépkocsik száma. A kitűzött politikai cél az, hogy 2030-ra 15 millió e-autót helyezzenek üzembe, ez azonban még messze van. A szövetségi közlekedési hatóság szerint július 1-ig 1,84 millió elektromos autót regisztráltak az összesen 49,53 millió személygépkocsiból. Ez 3,7 százaléknak felel meg.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×