Infostart.hu
eur:
386.64
usd:
328.51
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Type 054AG kínai fregatt
Nyitókép: X / SomePLAOSINT

Olyan hajót villantott Kína, amitől összerezzen a világ

Újabb rakétás fregattot állíthat szolgálatba a népi felszabadító hadsereg hadiflottája. Ebből a típusból ez már a negyedik az idén.

Az interneten jelent meg egy fénykép a legújabb kínai hadihajóról. Abból, hogy a fregatt oldalára felkerült az 519-es azonosító szám, az Army Recognition arra következtet, hogy a flotta hamarosan rendszerbe is állítja. A szóban forgó egység a 054AG hajó-osztályba tartozik, amely egy korábbi változat továbbfejlesztésével jött létre. A fregattok – a rombolókkal együtt – a korszerű haditengerészetek mindenesei, mivel egyaránt alkalmasak a tengeralattjáró-vadászatra, a légvédelmre, a felszíni hajók, valamint a szárazföldi célpontok elleni harcra.

A legújabb kínai hadihajón, a korábbi változatokhoz képest, több módosítást is látni. Egyebek közt kibővítették a hangárt, hogy már a nagyobb, Z-20-as helikopter üzemelhessen a fedélzetéről. Ebből a forgószárnyasból létezik szállító és tengeralattjáró-vadász is. Továbbá megújult a fregatt orrában lévő ágyú, amit egy nagyobb, 100 mm-es lövegre cserélték. Ugyanakkor a hajó fő fegyverzete változatlan maradt. Ez továbbra is a 32 cellás, függőleges indítórendszer, amelyből HQ-16 közepes hatótávolságú légvédelmi rakétákat, valamint Yu-8 jelzésű rakéta-torpedók lehet indítani. Ez utóbbiak is a fregatt búvárhajókkal szembeni képességeit erősítik.

Ezenkívül a fegyverzethez tartozik még két darab, négyes indítóállvány, amikből a felszíni hajók elleni YJ-83 szubszonikus robotrepülőgépeket lehet kilőni. Közvetlen védelemre vagy esetleg kisebb támadó hajókkal szemben a 30 milliméteres, H/PJ-12 vagy Type 1130 forgócsöves gépágyúk szolgálnak. A radarvezérlésű fegyverek percenként 10-11 ezer lövést tudnak leadni, amivel nemcsak vízfelszíni, hanem légi célok ellen is rendkívül eredményesek lehetnek. Úgy tudni, a hajó arzenálja könnyen tovább fejleszthető, mert a számítógépes irányítórendszert úgy tervezték, hogy egyszerűen lehessen integrálni az új eszközöket. Ezzel pedig jócskán leegyszerűsödik a tengerészek kiképzése, amivel a kínaiak időt és sok pénzt takaríthatnak meg – írja az Army Recognition.

A felderítő és tűzvezető rendszer is korszerűbb, mint ami az osztály előző hajóin található. A parancsnoki híd felett helyezték el a kétoldalas, háromdimenziós légtérfigyelő, illetve az X-sávú, felszíni kereső radart. Ugyanakkor a régebbi, mechanikusan irányított tűzvezető lokátort a parancsnoki híd feletti, illetve a helikopterhangár széleire épített rögzített antennák váltották fel. Így egyszerűbb a karbantartás és a javítás, ami növeli a hadrafoghatóságot.

A fregattot négy dízelmotor gyorsítja a rendkívül impozáns, 27 csomós (50 km/órás) végsebességig. A viszonylag gazdaságos üzemű hajtóművek révén az új hajó alkalmas hosszabb idejű, mélytengeri műveletekre. Ilyen bevetések esetén az ellátást és a parancsnoksággal való kapcsolattartást a fedélzetre telepített helikopter is segíti.

Nyugati megfigyelők külön kiemelik, milyen óriási lépésekkel halad a kínai flotta fejlesztése.

Az alábbi ábrán zölddel az idén már rendszerbe állított, pirossal pedig a hamarosan hadrendbe kerülő egységek láthatók:

Az idén szolgálatba vett négy fregatt mindegyikét már tavaly augusztusban vízre bocsátották, miután egyidejűleg építették őket két hajógyárban. A munkálatok továbbra is gőzerővel folynak a műholdas felvételek és a közösségi médiában megjelent képek, videók tanúsága szerint. A gyártás ilyen arányú felfuttatásával a 2020-as évek végére már az 50-et meghaladhatja a 054A osztályú kínai fregattok száma.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×