Infostart.hu
eur:
386.73
usd:
330.17
bux:
109826.84
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: Pexels.com

Ennyi: a Meta rövidre zárja a politikai hirdetések kérdését

Ment egy darabig a viaskodás az Európai Unió és a Meta között a témában, ám a vállalat októbertől pontot tesz a vita végére.

A Meta októbertől nem fog politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetéseket futtatni az Európai Unió területén – írja az Euractiv híradása nyomán a Telex. A vállalat ezzel a lépéssel nemes egyszerűséggel kikerüli az uniós politikai hirdetésekre vonatkozó új átláthatósági szabályokat.

Az EU-s szabályozás célja, hogy visszaszorítsa a választásokba való külföldi beavatkozásokat és a politikai dezinformációt. A Meta kivonulása erről a piacról már két éve is felmerült. A rendelet októberben lép életbe, és arra kötelezi az online platformokat, hogy egyértelműen tüntessék fel: ki fizetett egy adott politikai hirdetésért, illetve azt is, hogy a hirdetést személyes adatok alapján célozták-e meg a felhasználókat.

Csütörtökön közölte a Meta, hogy nem kíván megfelelni ezeknek az EU-s elvárásoknak, ezért inkább teljesen megszünteti a politikai hirdetéseket platformjain.

A vállalat saját szabályzatában részletesen meghatározza, milyen típusú hirdetéseket sorol ebbe a körbe – ezek a korlátozások nemcsak az uniós országokra, hanem más európai területekre, így az Egyesült Királyságra is vonatkoznak majd.

A döntést a vállalat azzal indokolta, hogy az új szabály túl összetett követelményeket róna a felületek működésére, ez pedig „vállalhatatlan mértékű komplexitást és jogbizonytalanságot” eredményezne a hirdetők és a platform számára is. Ugyanakkor a Meta hangsúlyozta, hogy a politikai tartalmak posztolását nem tiltja meg sem a felhasználóknak, sem a közszereplőknek, egyszerűen csak nem lehet majd októbertől az ilyen tartalmakat fizetett hirdetésként népszerűsíteni.

Az egyelőre még kérdéses, hogy hogyan tervezik majd szűrni az ilyen jellegű tartalmakat, hogyan akadályozzák meg, hogy valaki mégis politikai célú dolgot hirdessen, hiszen akkor az oldal automatikusan sérteni fogja az EU-s szabályt.

Az Európai Unió a 2018-as Cambridge Analytica-botrány után szigorította szabályozását. A brit tanácsadó cég a Facebook-felhasználók adatait engedély nélkül gyűjtötte be, majd azokat politikai kampánycélokra - többek között a 2016-os amerikai elnökválasztáson és a Brexit-népszavazás során - használta fel.

A Meta kiemelte, hogy nem az első technológiai cég, amely ilyen döntést hoz: a Google már 2024 végén leállította a politikai hirdetéseket az EU-ban.

A Meta régóta bírálja az EU internetre vonatkozó szabályozását. Július elején bejelentette, hogy bíróság elé viszi az Európai Bizottság által áprilisban kiszabott 200 millió eurós adatvédelmi bírságot. A vállalat ellen több vizsgálat is folyamatban van az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) keretében. Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója idén januárban az EU politikáját a cenzúrához hasonlította, az uniós bírságokat pedig vámként jellemezte.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Beszélt a belgák harcáról, egy nagy nyugat-európai tévhitről a hétköznapi emberek fejében, és arról, hogy az uniós országok hogyan adnak hitelt Ukrajnának – az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. A miniszterelnök szerint ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak, Ukrajna pedig egy stratégiai vereségben van.

Jövőre is a csehek védik a szlovák légteret

Csehország a jövő évben is részt vesz a szlovák légtér védelmében. Erről Jaromír Zůna új cseh védelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák csütörtöki telefonos egyeztetésükön állapodott meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Bejglit boltból pár száz forintért? A minőségi változatot 3500 forintnál olcsóbban nem lehet kihozni

Bejglit boltból pár száz forintért? A minőségi változatot 3500 forintnál olcsóbban nem lehet kihozni

Nem érdemes a karácsonyi sütemények, főleg a bejgli árán spórolni, mert garantáltan csalódás lesz a vége, állítja Erdélyi Balázs, a Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnöke. Elmondta: minimum 3500 forint most egy minőségi, valóban kézműves és hagyományos módon készített 500 grammos bejgli ára. Nagy átlagban pedig 4-5000 forint között mozog az áruk. A szaloncukrok és egyéb karácsonyi édességek megvásárlásával együtt a magyar családok átlagban 20 ezer forintot költenek az édes finomságokra az ünnepi időszakban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×