Infostart.hu
eur:
391.34
usd:
331.92
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Ilyen lehet majd a General Atomics legújabb Ghost nevű drónja.
Nyitókép: General Atomics

Olyan szellemdrónt fejleszt egy amerikai vállalat, amely forradalmasíthatja a repülést

A General Atomics már eddig is élen járt a pilóta nélküli repülőgépek tervezésében, de most egy túlzás nélkül forradalmi megoldáson dolgoznak a mérnökei.

A cég régóta szállít már drónokat az amerikai fegyveres erők számára. Legismertebb repülő robotjuk a szárazföldi hadsereg által használt az MQ-9A Reaper (Kaszás), amelynek létezik haditengerészeti változata is. Ez a drón nemcsak megfigyelésre alkalmas, hanem még fel is fegyverezhető, így a felderített célpontokat rögtön el is pusztíthatja. A légvédelmi rendszerek gyors fejlődése mára azonban eléggé sebezhetővé tette a Kaszásokat. Több példányt lőttek már le az irániak és a jemeni húszi lázadók. Ezért az amerikai hadsereg közölte, hogy ideje lecserélni az RQ-9-eseket egy sokkal korszerűbb robotra.

A General Atomics (GA) nemrég kapott is egy 99 292 613 dolláros, rögzített áras szerződést – tehát a költségek semmilyen indokkal sem emelkedhetnek – egy új drón kifejlesztésére. Ettől azt várják, hogy a korábbiaknál sokkal hosszabb ideig tudjon a levegőben maradni, és a megfigyelés, a hírszerzés mellett csapásmérésre is alkalmas legyen. Ráadásul mindezt úgy, hogy minél nehezebben lehessen csak felderíteni, tehát kifinomult lopakodó képességekkel is rendelkezzen.

Fent a General Atomics már hadrendben lévő Avenger drónja, míg alul a kísérleti XQ-67A. Kép: General Atomics
Fent a General Atomics már hadrendben lévő, részben lopakodó kialakítású drónja, az MQ-20 Avenger (bosszúálló), míg alul a kísérleti XQ-67A. Kép: General Atomics

A követelmények teljesítésére a cég egy teljesen új, hibrid-elektromos meghajtási rendszeren dolgozik. Erről eddig csupán azt tudni, hogy egy alacsony fogyasztású belső égésű és egy hatékony villanymotor kombinációja. Dave Alexander, a cég haditechnikai részlegének elnöke annyit árult csak el az Aviation Week című szaklapnak, hogy egy újfajta, nyolchengeres dízelmotorról van szó, amely egyrészt tölti majd a villanyaggregát akkumulátorait, másrészt maga is részt vesz a gép csőlégcsavarjának meghajtásában.

A The War Zone úgy értesült, hogy a drón repülési helyzetétől, illetve a kívánt teljesítménytől függően, egy számítógép fogja váltogatni, mikor melyik motor működjön, vagy akár egyszerre is dolgoztathatja a két erőforrást. Mindettől azt várják, hogy a gép akár hatvan órán keresztül is járőrözhessen olyan légtérben, amelyet fejlett, többrétegű rendszer oltalmaz. Kimondott cél, hogy a Ghost alkalmas legyen például a Dél-kínai-tenger feletti hosszútávú küldetésekre. Az is elvárás az új dróntól, hogy előkészítetlen, szükségrepülőterekről tudjon üzemelni, mert így mindig a harcoló csapatok közvetlen közelében teljesíthet szolgálatot.

A Ghost valószínűleg a General Atomics Gambit 4-es számú modelljén fog alapulni. Egy olyan dróncsaládhoz tartozik ez, amelynek tagjai bár egymástól nagyon eltérő kialakításúak, de mégis egy közös platformra épülnek. Ez foglalja magában többek közt a meghajtást, a futóműveket és a teljes repülésvezérlő rendszert. Így sokkal olcsóbb és egyszerűbb a sokfajta feladatra alkalmas robotok sorozatgyártása. Az alábbi videón a família négy, különböző tagját mutatják be.

Ha a 2028. augusztus 26-án lejáró szerződésnek megfelelően a GA sikeresen kifejleszt egy ilyen hibridmotoros drónt, akkor azzal új távlatokat nyithat nemcsak a katonai, hanem a polgári repülés számára is. A kombinált meghajtással ugyanis halkabbak, gazdaságosabbak, de főleg sokkal környezetkímélőbbek lehetnek a jövő repülőgépei. Az utasszállítók az összes szén-dioxid-kibocsátás több mint két és fél százalékát adják, és a járatok sűrűsödésével ez évről évre emelkedik. Az Egyesült Államok Nemzeti Óceáni és Légköri Hivatal (NOAA) szerint a klímaváltozásért legalább négy százalékban a légi közlekedés a felelős.

Címlapról ajánljuk
Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Alapjaiban változtak meg a karácsonyi étkezési szokások Magyarországon – erről beszélt a séf az InfoRádióban. A hal ugyan megmaradt, de a többi hagyományos fogás helyét az egyszerű, gyorsan elkészíthető ételek vették át.

Durva átrendeződés az új autók piacán

Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik forgalomba helyezése az egy évvel korábbihoz képest, miközben emelkedett az elektromos járművek piaci részesedése az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kedden közzétett jelentése szerint.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×