A brit zászló alatt hajózó, 56 méter hosszú Bayesian szuperjacht kiemelését – amely tavaly nyáron süllyedt el Szicília partjainál, és amelynek hét utasa, köztük Mike Lynch brit techvállalkozó is életét vesztette – a napokban kezdik meg.
A tragédia 2024. augusztus 19-én történt, amikor a luxushajó az olaszországi Porticello kikötőjénél horgonyzott. A hajnali órákban hirtelen egy heves vihar csapott le, és a tervezése miatt elsüllyeszthetetlenként aposztrofált hajó 16 perccel később a mélyben végezte, megdöbbentő módon kevesebb mint egy perc alatt merült el.
Mike Lynch feleségével és 18 éves lányával, illetve illusztris vendégekkel épp azt ünnepelte a hajóúton, hogy felmentették egy Egyesült Államokban zajló perben, melyben csalással vádolták (Autonomy nevű cégét 2011-ben vette meg a Hewlett-Packard, ebben az ügyletben gyanítottak törvénytelenséget).
Tizenöten élték túl a balesetet, köztük Angela Baraces, Mike Lynch felesége is. A tragédiában elhunyt a milliárdos és lánya, Hannah Lynch, a Morgan Stanley International befektetési bank menedzsere, Jonathan Bloomer és felesége, Anne Elizabeth, valamint Chris Morvillo – Lynch ügyvédje – és felesége, Nada. A tízfős legénység közül szinte mindenki megmenekült, de Thomas Recaldo séf nem jutott ki a hajóból.
A nyomozók azt remélik, hogy a hajó fontos bizonyítékokat rejthet – például azt, hogy valóban emberi mulasztások vezettek-e a katasztrófához, ahogyan azt kezdetben feltételezték (például hogy a kapitány, James Cutfield nem járt el helyesen az időjárási viszonyokkal kapcsolatban), vagy más tényezők is közrejátszhattak. A hajó kiemelését követően törvényszéki vizsgálat dönti majd el, hogy például egy vízzáró nyílás nyitva maradt-e, vagy a hajótest kiemelése szakszerűtlenül történt-e – írta a hirado.hu.
Ráadásul a feltételezések szerint két szupertitkosított merevlemez van a hajó széfjeiben, amely ha illetéktelen kezekbe kerülne, súlyos biztonsági kockázatot jelentene.
A napokban érkeznek az első járművek
A roncs 50 méteres mélységben fekszik Porticello kikötőjénél, az olasz hatóságok őrzik. Rendkívül bonyolult mentési művelet várható.
- A szicíliai kikötői hatóságok 650 méteres kizárási zónát rendeltek el a roncs körül, megtiltva bármilyen hajózást, horgonyzást, búvárkodást, úszást vagy halászatot, amíg a valószínűleg hetekig elhúzódó mentés tart.
- A Hebo Lift 10 nevű, 5695 tonnás teherbírású úszódaru – Európa egyik legnagyobbja – 83 méteres karjával fogja kiemelni a hajót a tenger fenekéről.
- De még mielőtt erre sor kerülhetne, az abc.es cikke szerint le kell vágni a Bayesian önmagában is 24 tonnás, 72 méter magas árbócát (a Bayesian a világ egyik legnagyobb árbóccal rendelkező jachtja), hogy megkönnyítsék a kiemelést. Ezt a műveletet egy gyémántfűrésszel felszerelt víz alatti robot fogja végrehajtani.
- Közben figyelnek arra is, nem történik-e környezetszennyezés: egy drón vizsgálja majd folyamatosan a levegőből a területet – emiatt is van repülési tilalom az elsüllyedt hajó térségében –, illetve a parti őrség a víz alatt is figyelemmel kíséri a folyamatot, vízmintákat is rendszeresen vesznek.
Az olasz Il Metropolitano azt írta, a kiemelést végző első járművek várhatóan május 3-án érkeznek meg a műveleti területre.
A mentés költségeit a biztosítók mintegy 30 millió dollárra becsülik, amelyet a Bayesian biztosítói állnak majd.