eur:
398.44
usd:
368.86
bux:
90784.71
2025. március 24. hétfő Gábor, Karina
USS Gerald Ford, az amerikai haditengerészet legújabb hordozó-osztályának első hajója.
Nyitókép: Wikipédia

Különös veszély leselkedik az amerikai repülőgép-hordozókra

Donald Trump elnökké választását követően kiújult a vita arról, hogy vajon érdemes-e még fenntartani a haditengerészet anyahajóit.

„Ha az elrettentő erőnk gerincét a repülőgép-hordozók alkotják, és ebből a tizenegy hajóból tízet a háború első húsz percében 15 hiperszonikus rakéta elsüllyeszthet, akkor mi értelme ezekre költeni?” – idézte a BBC az Egyesült Államok új védelmi miniszterének egyik tavaly novemberi nyilatkozatát. A brit médiacég arra is emlékeztet, hogy Pete Hegseth szerint sokkal hatékonyabban kellene felhasználni a Pentagon költségvetését.

A miniszter véleménye teljesen egybecsengett Donald Trump egyik legfontosabb támogatójának, Elon Musknak az álláspontjával. A kormányzat hatékonyságáért felelős megbízott egy tanácskozáson kijelentette, hogy pénzpocskolás lenne például az is, ha az új, hatodik generációs harci repülőgépek fejlesztésére költenének, mivel a jövő már a pilóta nélkül repülő drónoké. Az egyik internetes nyilatkozatában idiótának nevezte azokat, akik még mindig az ember vezette harci repülők fejlesztésére akarnak költeni.

Aztán valami hirtelen megváltozott, amikor nyilvánosságra kerültek az első felvételek a kínaiak legújabb, 6. generációs harci repülőiről. Elon Musk közzétett egy videót, amelyben több mint három percig beszél a két új kínai vadászrepülőgép típusról, valamint arról, hogy mindennek milyen következményei lehetnek az Egyesült Államok légi erejére nézve. Egyúttal sürgette az NGAP, vagyis az új generációs légi fölény program felgyorsítását, pedig korábban éppen ez ellen érvelt.

Valami hasonló a helyzet a US Navy repülőgép-anyahajóinak jövőjével kapcsolatban is. Az új védelmi miniszter a kinevezése előtti szenátusi meghallgatásán már azt hangoztatta, hogy a Trump-kormányzat prioritásként fogja kezelni a hajóépítés növelését. Pete Hegseth azt viszont nem árulta el, hogy ezt miként akarják megvalósítani. Ugyanis az USA-nak már csak négy haditengerészeti hajógyára van, miközben, egyes becslések szerint Kína több mint 200-szor nagyobb kapacitással rendelkezik. Nem véletlen, hogy az Egyesült Államok szeretné minél szorosabbra fűzni a hadiipari együttműködést a hajóépítésben kiemelkedő Dél-Koreával és Japánnal.

Talán az erőforrások hatékonyabb felhasználása okán vélekedhetett az új védelmi miniszter úgy: nem biztos, hogy érdemes fenntartani a repülőgéphordozó-flottát. A haditengerészet azonban egyelőre nagyon is ragaszkodik az anyahajóihoz, amelyek nélkül az Egyesült Államok jelentős hátrányban lenne a Csendes-óceán végtelen vizein. Arról nem is beszélve, hogy a hordozók a világ bármely pontján a puszta megjelenésükkel képesek érvényt szerezni az amerikai érdekeknek. Egy-egy ilyen úszó légibázis nagyobb repülőerővel rendelkezik, mint a világ bármelyik kisebb vagy közepes méretű állama.

Ami pedig a sebezhetőségüket illeti, a BBC szerint az anyahajókat kísérő rakétás rombolók, illetve a mélyben járőröző atom-tengeralattjárók támogatásával képesek megvédeni magukat, és persze ezeket az óriási, úszó reptereket nem is olyan egyszerű elsüllyeszteni. De ha ez sem lenne eléggé meggyőző érv a washingtoni döntéshozók számára, akkor érdemes arra is figyelmet fordítaniuk, hogy Kína már harmadik anyahajóját állítja hadrendbe – írja a BBC. Vagyis Pekingben egyáltalán nem úgy gondolják, hogy ezeknek a hadihajóknak már nincs jövőjük.

Az Egyesült Államokban jelenleg három új, Ford osztályú, nukleáris hordozóhajó építése folyik, bár közülük kettő csak a következő évtizedben állhat szolgálatba. A tervek szerint összesen tíz ilyen anyahajót gyártanak majd és ezekkel fogják leváltani a régebbi, Nimitz osztály egységeit. A kezdeti kritikus hangok, úgy tűnik, gyorsan elhalkultak Washingtonban, és már semmi jel nem utalt arra, hogy a Trump-kormányzat ezen változtatni akarna. Londoni vélemény szerint, mint az amerikai globális hatalom úszó jelképei, az anyahajók kimondottan vonzók lehetnek Trump elnök számára, aki arról ismert, hogy szereti az extravagáns építményeket, függetlenül a mellettük vagy ellenük szóló gazdasági érvektől.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Jelentős mérföldkőhöz ért a Hungaroring felújítása – videó

Jelentős mérföldkőhöz ért a Hungaroring felújítása – videó

Ütemterv szerint halad a mogyoródi pálya felújítása – mondta el az InfoRádióban Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az augusztus eleji Forma–1-es Magyar Nagydíjon már a fedett, új főlelátón szurkolhat a közönség. A teljes átépítés 2026-ban is folytatódik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Letartóztatták Erdogan legfőbb kihívóját – De miért éppen most?

Letartóztatták Erdogan legfőbb kihívóját – De miért éppen most?

Már meghallgatható a Portfolio Checklist hétfői adása. A műsor első részében arról volt szó, hogy tegnap a török jegybank rendkívüli ülést tartott, hogy áttekintse a legnépszerűbb ellenzéki politikus letartóztatása miatt kialakult piaci vihart. A török bíróság őrizetbe vette Ekrem Imamoglu isztambuli polgármestert, a török ellenzék vezetőjét, a Köztársasági Néppárt elnökét. Ács Bencével a Portfolio Globál rovatának elemzőjével elemeztük, mi várható Törökországban a következő hetekben. A műsor második részében azt vizsgáltuk, hogy az Európai Unió mellett az Európai Ügyészség is egyre aktívabbá vált: fokozott erővel csap le az uniós forrásokkal kapcsolatos visszaélésekre. A témában Sasvári Marcell a Portfolio makroelemzője volt a vendégünk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×