eur:
393.59
usd:
353.59
bux:
72708.84
2024. augusztus 28. szerda Ágoston
PORTSMOUTH, UNITED KINGDOM - JUNE 10:  Admiral Lord Nelsons flagship HMS Victory stands in dry dock at Portsmouth Naval base on June 10, 2005 in Portsmouth, England. This year will  see celebrations of the 200th anniversary of Britains naval victory over the French at the Battle of Trafalgar in 1805.  (Photo by Peter Macdiarmid/Getty Images)
Nyitókép: Peter Macdiarmid/Getty Images

Halálos veszély fenyegeti a britek büszkeségét

A Victory nevű hadihajó túlélte Napóleon ágyúit, a trafalgari csatát, egy második világháborús bombát és a lebontására irányuló terveket, most azonban ismét halálos veszélyben forog: rovarok támadták meg a faszerkezetét.

Az 1759-ben épült Victory a brit haditengerészet nemzeti örökségének jelképe. A fedélzetén halt meg 1805-ben Nelson admirális a trafalgari ütközetben.

Évente mintegy 350 ezren utaznak a dél-angliai Portsmouth-ba, hogy megtekintsék az 1922 óta szárazdokkban álló hajót.

A Victoryn 45 millió fontos (csaknem 21 milliárd forint) értékű renoválás folyik, ezt tekintik Európában a második legdrágább helyreállítási munkának a tűzvészben megrongálódott párizsi Notre-Dame-székesegyház újjáépítése után.

A munkálatok azután kezdődtek, hogy felfedezték:

elkorhadt a faszerkezet nagy része. Beszivárgott az esővíz és a halál órájának is nevezett tarka kopogóbogarak (Xestobium rufovillosum) telepedtek meg benne a fából táplálkozva.

Gyors intézkedés híján a Victory állaga tovább romlana, „a szerkezete katasztrofálisan megrongálódna” – magyarázta Simon Williams, az állagmegóvási terv felelőse.

Szakirányú képzettséggel rendelkező ácsok készítik el újonnan a váz egyes részeit, melyet később újabb víztaszító réteggel vonnak be.

A projekt vezetői a southamptoni egyetem közreműködését kérték, hogy a felhasznált modern alapanyagok a lehető leghosszabb élettartamot biztosítsák a hajónak.

James Haycraft ács szerint az elődeik által 250 éve használt technikák ma is ugyanazok.

Mihelyst a hajó középső részén most folyó munkálatok befejeződnek, az ácsok megismétlik az eljárást a hajó orrán és farán. Ezután következnek az árbocok, a szakaszos munka során továbbra is fogadják a látogatókat.

Ez már nem az első alkalom, hogy megmentették a Victoryt. A haditengerészet magas rangú vezetői meg akarták szüntetni a különböző fedélzetek többségét, és csak kettőt terveztek megtartani, ám az általános felháborodás hatására letettek a terv megvalósításáról.

Simon Williams szerint a haditengerészet nem túl szentimentális a hadihajókat illetően, de a Victory különleges helyet foglal el az angolok szívében.

A hajó történelme elszakíthatatlanul egybeforr Nelson admirálissal, aki egy sor ütközetet nyert meg a fedélzetén - mindenekelőtt a trafalgarit - Napóleon haditengerészetével szemben.

Ez volt az a csata, amelyben Nelson legyőzte a francia és a spanyol flottát, de az életébe került. Az ütközet véget vetett Bonaparte Napóleon császár inváziós fenyegetésének, és a győzelem miatt a tengernagyot nemzeti hősként tisztelik. Szobra egy 51 méter magas oszlopon ma is ott áll London szívében, a Trafalgar téren.

A Victory az egyetlen ma is létező hajó, amely részt vett az amerikai függetlenségi háborúban, a francia forradalmi háborúkban és a Napóleon haditengerészete elleni ütközetekben.

A legutóbbi nagyszabású felújítása 1814-ben történt. 1922-ben a Hajózási Kutató Intézet kezdeményezésére szintén végeztek munkálatokat rajta, majd hat évvel később múzeum lett belőle, ahová özönlenek a látogatók, hogy megismerkedjenek a XVIII. századi haditengerészek mindennapjaival.

A jelenlegi munkálatok a tervek szerint 2032-ben vagy 2033-ban fejeződnek be. A felújításnak köszönhetően a hadihajó még legalább 50, sőt 100 évig is a szabadban maradhat.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.08.28. szerda, 18:00
Balogh Tamás
a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Hajózástörténeti Egyesületének elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×