Infostart.hu
eur:
389
usd:
331.28
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Offshore oil rig
Nyitókép: HUIZENG HU/Getty Images

Hortay Olivér: ellentmondások vannak a Lukoil-szállításokkal kapcsolatos információkban

Igaz ugyan, hogy nincs szó teljes leállásról a szállítás esetében, de a kieső olaj mennyisége miatt már indokolt lenne lépni uniós szinten a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője szerint.

Az Európai Bizottság szerint nincs ellátásbiztonsági veszélye Magyarországra és Szlovákiára nézve annak, hogy Ukrajna blokkolta a Lukoil olajszállításait a két ország felé.

Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője az InfoRádióban azt mondta, Ukrajna megsértette az Európai Unióval kötött társulási megállapodást, ezért az Európai Bizottságnak konzultációs fórumot kellett volna összehívnia.

"A rendelkezésre álló információkban vannak ellentmondások. Amit biztosan lehet tudni, hogy az olajszállítás teljes elzárásáról nincs szó, tehát érkezik Oroszországból olaj Ukrajnán keresztül, illetve hogy Ukrajna a Lukoilt szankcionálta, így ez az orosz cég nem küld, nem szállít olajat azon a vezetéken keresztül. Amiben ellentmondás van, az az, hogy

sikerült-e, és ha igen, milyen mértékben rövid távon helyettesíteni más szállítókkal a Magyarországra érkező olaj mennyiségét.

Vannak olyan hírek, amelyek arra utalnak, hogy átmenetileg sikerült megoldani a pótlást" - tisztázta Hortay Olivér. Ám az elmúlt napokban olyan hírek is megjelentek, amelyek arról szóltak, hogy ez nem, vagy nem teljesen tudták megoldani.

Emellett viszont az is igaz, hogy a Lukoil az Oroszországból Pozsonyba és Százhalombattára érkező olajnak csak egy részét szállítja, bár igen nagy részét. Az ellátási probléma most

  • a százhalombattai finomító ellátásának harmadát érinti,
  • Pozsony esetében ez az arány 45 százalék.

Hortay Olivér arról is beszélt, hogy nem kérdés, hogyan érintik a történések az Európai Bizottság "adott szavát".

"Véleményeknek aligha van helyük, a társulási megállapodás szövege egyértelműen kimondja, hogy a felek nem korlátozhatják vagy tilthatják meg az energiahordozók importját, exportját és tranzitját, tehát a jogi helyzet teljesen világos, Ukrajnának nem állt jogában korlátozni a tranzitot" - tette világossá.

Magyarország és Szlovákia ezért az Európai Bizottsághoz fordult, eljárást kezdeményezett, ebben a helyzetben a szakértő szerint márpedig az volna az EB feladata, hogy egy konzultációs fórumot hozzon össze, amelyen megpróbálják a felek rendezni a viszonyt.

"Ez még mindig nem történt meg, és a közelmúltban az Európai Bizottság arról tájékoztatta a feleket, hogy mivel akut ellátásbiztonsági probléma nem adódott, ezért ezt a konzultációs fórumot nem is teremti meg" - világított rá.

Ezzel a tájékoztatással, illetve érveléssel szerinte viszont több probléma is van, függetlenül attól, hogy akut ellátásbiztonsági probléma van-e vagy sincs.

"Ukrajna megsértette a társulási megállapodást, ennél fogva a fórum indokolt lenne. A második probléma, hogy az érintett volumen olyan nagy, hogy az egészen egyértelműen következményekkel jár mindkét ország ellátására vonatkozóan. Amiről vita lehet, az az időtáv. Egyfelől az elmúlt hetekben, ahogyan az információk is szóltak róla, bizonyos mértékben elképzelhető, hogy sikerült megoldani a pótlást, másrészt mindkét ország rendelkezik energiahordozónként három hónapra elegendő biztonsági tartalékkal, tehát valóban akut ellátásbiztonsági problémát a lépés nem okoz, viszont közép- és hosszútávon, néhány hónapos horizonton nagyon is okozhat" - figyelmeztetett.

Az Európai Bizottság vélhetően Horvátország értesítése nyomán arra is felhívta az érintett országok figyelmét, hogy az orosz olajat helyettesíteni kellene Horvátországon, az Adria vezetéken keresztül.

"A horvát levélben az szerepel, hogy az Adria vezetéken akár évente 14 millió tonna olajat is lehetne szállítani, ez azonban erősen megkérdőjelezhető"

- vélekedett a szakértő, azért, mert a vezetéknek csak az elméleti kapacitása évente 11 millió tonna, ez viszont nem elérhető, mivel például karbantartásokra van szükség. Közben a horvátok arra hivatkoznak, hogy a kapacitás növelhető lenne különböző kémiai eljárásokkal, de ezt Hortay Olivér szerint semmivel sem tudják bizonyítani.

Vagyis: az Adria vezetéken keresztül nem lehet teljes egészében pótolni az orosz olaj szállítását.

Magyarország éves nyersolajigénye, ahogy Szlovákiáé is, 6-6 millió tonna, ezen felül még Csehországba is küldeni kell néhány millió tonnát Oroszország felől, vagy máshonnan.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 17. 22:30
×
×
×
×