Az X-en megjelent hírek szerint az orosz légierő újabb A-50 (NATO-kódja: Mainstay) repülő harcálláspontot veszített. Orosz források azt állítják, hogy ezt a gépet is ugyanott lőtték le, ahol az előzőt és ahogy a korábbi esetben is, tévedésből, a saját légvédelmük végzett az A-50-el. A légelhárítás Mariupol körzetében nyitott tüzet a légtérellenőrző repülőre.
/1. Russian sources report about another loss of an A-50. As they say it was shot down in the same area in which the previous one was lost. As always Russians claimed it was a friendly air defense fire.
— Special Kherson Cat ??? (@bayraktar_1love) February 23, 2024
Russian media: “02/23/2024 Again A-50, again the same area. The enemy has… pic.twitter.com/TKCrsQuLpa
Az A-50-est az Il–76 szállítógép alapján hozták létre a Berijev tervezőirodában. Az első változat még 1978-ban szállt fel, amelyet 1984-től állítottak hadrendbe állították. 1992-ig összesen 40 darab készült belőle. Nagyon hasonló feladatot lát el mint a NATO-ban használt E–3 Sentry és az újabb, E-7 Wedgetail AWACS repülőgépek. Fontos szerepet játszanak a légtámadások irányításában, illetve a cirkáló rakéták célpontjainak felderítésében és kijelölésében.
Január 14-én az ukrán hadsereg azt jelentette, hogy lelőtt egy orosz katonai légtérellenőrző gépet az Azovi-tenger felett. Korábban pedig arról számoltak be, hogy egy dróncapással súlyosan megrongálniuk egy Belorussziában állomásozó orosz A-50-est. A három gép elvesztése azért is érinti érzékenyen az orosz légierőt, mert független források szerint a háború kitörésekor mindössze 9-10 ilyen nagy értékű repülő harcállásponttal rendelkezett csak.