Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay

Mégis óriási változások jönnek a jogosítványoknál

Digitális jogosítvány, a bírságok határokon átívelő behajtása, próbajogosítvány – ezek is szerepelnek az Európai Uniónak a közlekedésbiztonság javítását célzó csomagjában.

A csomag célja, hogy 2050-re az Európai Unióban a nullához közelítsék a halálos közeledési balesetek számát – írta a 24.hu. A célhoz új szabályokat is rendelnek az európai jogalkotók, amelynek keretében kiemelten foglalkoznak a fiatal sofőrökkel, az alkoholos és módosult tudatállapotban vezetés elleni fellépéssel és a szabályszegők büntetésének határokon átívelő, szigorodó behajtásával.

Az Európai Parlament napirenden lévő javaslata többek között kötelező egészségügyi vizsgálatot írna elő a jogosítvány megújításához, kezdőknek pedig kétéves „próbajogosítványt” vezetne be az összes tagállamban. Megújítanák továbbá mind az elméleti, mind a gyakorlati járművezető-képzést, hogy a sofőröket jobban felkészítsék a valós vezetési helyzetekre. Külön rendelet szabályozná digitális vezetői engedélyek bevezetését és kötelező elfogadását, azaz mobiltelefonra tölthető, a fizikai vezetői engedéllyel egyenértékű jogosítványokat vezetnének be.

Az új szabályok alapján a személyautókra érvényes B kategóriájú jogosítvánnyal legfeljebb 4250 kilogramm tömegű járművet lehet majd vezetni a jelenlegi 3500 kilogrammos korlátozással szemben. Ezzel a nagyobb súlyú elektromos járművek vezetésére való átállást segítenék.

Az EP közlekedésbiztonsági csomagja hatékonyabbá tenné a szabálysértési bírságok behajtását is, ha azokat egy másik tagállamban vetik ki valakire. Arra már van uniós szabály, hogy a bíróságok határokon átívelő módon kikényszerítik a behajtást gyorshajtás, a biztonsági öv mellőzése vagy vezetés közbeni telefonálás esetén. A tervezet az alábbi leggyakoribb szabályszegésekre is kiterjesztené a tagállamok közti együttműködést:

  • nem megfelelő követési távolság tartása;
  • veszélyes előzés;
  • veszélyes parkolás;
  • záróvonal átlépése;
  • menetiránnyal szembeni vezetés;
  • a mentősávok használatára vonatkozó szabályok be nem tartása;
  • túlterhelt járművel közlekedés.

A visszaeső elkövetők esetében a vezetéstől való eltiltás ugyancsak határokon átívelővé válna. Ha tehát valakit az egyik tagállamban eltiltanak a vezetéstől, azt az EU-n belül máshol sem kaphat majd vezetői engedélyt.

Címlapról ajánljuk
Szakíró Max Verstappen új csapattársáról: ha nem alkalmazkodik jól, az elődei sorsára jut

Szakíró Max Verstappen új csapattársáról: ha nem alkalmazkodik jól, az elődei sorsára jut

A motorsportol.hu főszerkesztője szerint a Red Bull teljesen logikus döntést hozott azzal, hogy jövőre már nem számít pilótaként a gyengén teljesítő Cunoda Jukira. Ugyanakkor Vámosi Péter arról is beszélt az InfoRádióban, hogy a helyére érkező Isack Hadjarnak sem lesz könnyű dolga, hiszen az osztrák csapatnál Max Verstappen kívánságainak megfelelően végzik a fejlesztéseket, és ha az éppen aktuális csapattárs ehhez nem tud alkalmazkodni, keserű sors vár rá.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×