Infostart.hu
eur:
384.71
usd:
327.12
bux:
110349.3
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka
Rendőrségi helyszínelés 2018. október 13-án az M30-as autópálya Miskolc felé vezető oldalán, a 22-es kilométernél, ahol egy autós a forgalommal szemben hajtott fel az autópályára és frontálisan összeütközött egy szabályosan közlekedő autóval. A balesetben ketten megsérültek.
Nyitókép: MTI/Vajda János

Ámokfutók forgalommal szemben az autópályán – itt a megoldás

Egy német kutató szerint csak egy olyan szoftverrel lehet megszüntetni az életveszélyes jelenséget, amely automatikus megállítja az autót, ha a sofőr rossz irányban hajt fel a sztádára.

Szinte naponta okoznak balesetet az autópályákon a forgalommal szemben haladó autók. A megnövekedett nyári forgalomban az ilyen jellegű balesetek száma megnőtt, és több közülük halálos áldozatokat is követelt. Az okokat és a megelőzés lehetőségeit kutatta egy friss tanulmány.

Siegfried Brockmann balesetkutató több mint kétszáz ilyen baleset okait elemezte, és a megállapításai között az elsők között szerepelt az, hogy tízből négy esetben az "iránytévesztők" 75 év felettiek voltak, és többnyire férfiak.

Brockmann leírta, hogy az ilyen jellegű ütközések általában frontálisak, ezért

annak, aki ilyen baleset során a vezetőülésben ül – a kioldódó légzsák ellenére –, szinte minimális az esélye a túlélésre.

A német biztosítók balesetkutatási részlegének vezetője szerint a testet ilyen esetekben olyan "stressz" éri, amely minden bizonnyal életveszélyes, ha nem végzetes.

A tanulmány szerint a "bűnös" sofőrök az autópályákon sok esetben "szándékosan" vezetnek rossz irányba. A csaknem 220 vizsgált eset egyharmadánál ugyanis a sofőrök egyszerűen megfordultak az autópályán.

Brockmann szerint az idősek iránytévesztésében gyakran a zavartság és a demencia játszik szerepet. A rossz irányba tartó fiatal vezetők esetében pedig a kiváltó ok legtöbb esetben az öngyilkosság gondolata vagy a rendőrség elől való menekülés. Ugyanakkor a fiatal sofőrök 42,1 százaléka volt alkoholos befolyás alatt. Az idősek körében ez az arány 6 százalékos volt.

A szakértő a megelőzést illetően a többi között közvetve az idősek, illetve "nagyon idősek" vezetési engedélyének szigorítását sürgette. Úgy vélekedett, hogy a megoldás kulcsát ugyanakkor az autókba beépített szoftverek jelenthetik.

Ezek ugyanis "megállíthatják" az ellenkező irányban közlekedőket.

A járműnek magától kellene fékeznie, ha a szoftver észrevenné, hogy a sofőr a szembejövő irányban hajtott az autópályára.

A kutató szerint több, látványos, a behajtást tiltó tábla kellene a felhajtóknál, bár szándékos szabálytalan vezetés vagy demencia esetén ezek a nagy sárga-piros "tiltó kezek" hatástalanok.

A szakértő hasznosnak tartaná, ha a forgalommal szemben halad egy autó, akkor a többi sofőrt rádión figyelmeztetnék, hogy csak a jobb oldali sávot használják és ne előzzenek, emellett pedig azt is javasolja, hogy ilyen vészhelyzetben a sebességet is korlátozni kellene legfeljebb 80 kilométeres óránkénti sebességre.

Címlapról ajánljuk
Nagy együttműködésbe kezd Németország és Ukrajna
Sajtóbeszámolók

Nagy együttműködésbe kezd Németország és Ukrajna

Látszólag nincs köze az európai állam- és kormányfők Ukrajnával kapcsolatos egyeztetéséhez annak a megállapodásnak, amely értesülések szerint Berlin és Kijev között jött létre az eddiginél is intenzívebb katonai együttműködés kialakításáról. A terv fő vonalait több német hírportál most ismertette.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.16. kedd, 18:00
Ürge-Vorsatz Diána
fizikus, egyetemi professzor, az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület alelnöke
Éppen most rajzolják újra Európa energiatérképét, Magyarország pedig megkerülhetetlen szereplővé vált

Éppen most rajzolják újra Európa energiatérképét, Magyarország pedig megkerülhetetlen szereplővé vált

Nem halad jól az Európai Unió a nemzeti villamosenergia-rendszerek összekötésére irányuló 2030-as célja felé vezető úton, márpedig ennek elérése elengedhetetlen az energiarendszer  - szükségszerű átalakításához - állapítja meg egy új elemzés. Magyarország ugyanakkor a jó példák között szerepel, és az uniós élmezőnybe tartozik a villamosenergia-rendszere 2030-ban várható nemzetközi összekapcsoltsága tekintetében. Ez nem csak hazánknak hoz hasznot, más országokhoz hasonlóan az itteni határkeresztező átviteli vezetékek gyakran elsősorban a szomszédos országok közötti villamosenergia-áramlást szolgálják, így Magyarország egyfajta átviteli központként működik Közép- és Délkelet-Európa között.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×