Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: Facebook/ BER - Berlin Brandenburg Airport/ Ekaterina Zershchikova

Zökkenőkkel indult a német országbérlet

Olaf Scholz kancellár csaknem másfél éve tartó hivatali ideje egyik legnagyobb sikerének nevezte. Május első napján startolt az úgynevezett Deutschlandticket, azaz a havi 49 eurót kóstáló, az általános drágulást némeileg ellensúlyozni hivatott kedvezményes utazás a helyi és térségi közösségi közlekedésben, beleértve – másodosztályon – vasutat is.

Az első hírek szerint a kereslet óriási a bérlet iránt, noha az indulás zökkenőkkel igen csak telített volt. Beszámolók szerint a pályaudvarokon, illetve metróállomásokon a jegyautomaták előtt hosszú sorok kígyóztak. Több helyütt a szükséges digitális rendszerek mondtak csődöt, ugyanakkor az utazóknak is nagy nehézséget okozott a vásárláshoz előírt applikációk letöltése.

Mindez annak ellenére történt, hogy az illetékes hatóságok a bérlet bevezetésének időpontját már hónapokkal ezelőtt rögzítették.

A jegypénztáraknál kígyózó hosszú sorok mellett, a bérlet vásárlása az első két nap online sem volt zökkenőmentes.

A Deutsche Bahn elismerte, hogy a szerverek nem bírják a nagy rohamot. "Jelenleg túl sok felhasználó használja egyszerre foglalási rendszerünket" – hangzott a hivatalos magyarázat, amely szerint a rendkívüli kereslet miatt késések is előfordultak.

A vasút mellett több más közlekedési társaság is árulja a bérletet, amely a tavaly nyáron három hónapon keresztül nagy sikerrel kipróbált havi kilenc eurós bérlet utóda. Ugyanakkor a 49 euró is komoly megtakarítást jelent az utasoknak, különös tekintettel arra, hogy Berlinben például az egy hónapos bérlet mostanáig 86 euróba került.

A kedvezmény viszont súlyos bevételkiesést jelent a közlekedési vállalatoknak. A létrejött megállapodás szerint a veszteség ellensúlyozása érdekében a kormány és a tartományok együttvéve – fele-fele arányban – évente hárommilliárd euróval segítik ki a cégeket.

A kezdeti zökkenők aligha szegik az utasok kedvét. Ezt támasztja alá, hogy a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége szerint már több mint hárommillióan vásárolták meg az új bérletet. Köztük 750 ezer olyan személy, aki korábban nem rendelkezett semmifajta helyi bérlettel. Nem véletlen, hogy a Deutsche Bahn szóvivője

a szerverproblémák ellenére az új jegy indulását óriási sikernek nevezte.

A szóvivő szerint a rendkívüli keresletre utal, hogy a vasút részesedése az első hónapra eladott bérletekből csaknem ötven százalékos volt.

A hatóságok, illetve a közlekedési vállalatok ugyanakkor a "kuncsaftok" panaszait is komolyan veszik. Volker Wissing közlekedési miniszter elismerte, hogy azok jogosak, egyben a digitalizáció hiányosságait mutatják.

A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége és a Deutsche Bahn a jövőt illetően arra számít, hogy a jövőben mintegy 17 millióan vásárolják meg a bérletet.

Az első két nap még egyik közlekedési eszközön sem volt túlzsúfoltság.

A kereslet azonban a várakozások szerint napról napról növekedni fog.

Az országos bérlet bevezetésének célja az általános drágulás ellensúlyozása mellett a klímavédelem erősítése volt, hogy az emberek az autó helyett a tömegközlekedési eszközökre váltsanak. Az utóbbival kapcsolatban azonban egyelőre megoszlanak a szakérői vélemények.

A Greenpeace környezetvédő mozgalom szerint a Deustchlandticket a klímavédelem szempontjából csak a kezdetet jelentheti, és nem utolsósorban a tömegközlekedési eszközökkel kapcsolatos infrastruktúra fejlesztésére van szükség.

A Német Környezet- és Természetvédelmi Szövetség szakértője szerint hosszabb időre van szükség annak megállapítására, hogy az autóról a tömegközlekedési eszközökre való áttérés milyen mértékben járul hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

Így vált jelképes támogatássá a családi pótlék

A családi pótlék történetéről szóló kétrészes cikksorozatunk első részében a családi pótlék kialakulását tekintettük át egészen a rendszerváltásig. Ennek a támogatásnak a története jól mutatja, hogyan lett egy szűk körű, szociális indíttatású juttatásból olyan univerzális ellátás, amely évtizedeken át jelentős segítséget nyújtott a magyar családoknak. A 20. század során a jogosultak köre folyamatosan bővült, egyes időszakokban a családi pótlék a háztartások bevételének meghatározó részét képezte. A nyolcvanas évek végére pedig elérte a csúcspontját: minden gyermek után, munkaviszonytól függetlenül járt, és összege viszonylag jelentősnek számított. Mindez azonban éles kontrasztban áll a jelenlegi helyzettel, amikor az összeg évtizedek óta változatlan, és reálértékben szinte eltűnt a családok költségvetéséből. Felmerül a kérdés: hogyan jutottunk el idáig, és milyen társadalmi, gazdasági tényezők vezettek ahhoz, hogy a családok egykori védőhálója mára szinte jelképes támogatássá zsugorodott?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×