Az első hírek szerint a kereslet óriási a bérlet iránt, noha az indulás zökkenőkkel igen csak telített volt. Beszámolók szerint a pályaudvarokon, illetve metróállomásokon a jegyautomaták előtt hosszú sorok kígyóztak. Több helyütt a szükséges digitális rendszerek mondtak csődöt, ugyanakkor az utazóknak is nagy nehézséget okozott a vásárláshoz előírt applikációk letöltése.
Mindez annak ellenére történt, hogy az illetékes hatóságok a bérlet bevezetésének időpontját már hónapokkal ezelőtt rögzítették.
A jegypénztáraknál kígyózó hosszú sorok mellett, a bérlet vásárlása az első két nap online sem volt zökkenőmentes.
A Deutsche Bahn elismerte, hogy a szerverek nem bírják a nagy rohamot. "Jelenleg túl sok felhasználó használja egyszerre foglalási rendszerünket" – hangzott a hivatalos magyarázat, amely szerint a rendkívüli kereslet miatt késések is előfordultak.
A vasút mellett több más közlekedési társaság is árulja a bérletet, amely a tavaly nyáron három hónapon keresztül nagy sikerrel kipróbált havi kilenc eurós bérlet utóda. Ugyanakkor a 49 euró is komoly megtakarítást jelent az utasoknak, különös tekintettel arra, hogy Berlinben például az egy hónapos bérlet mostanáig 86 euróba került.
A kedvezmény viszont súlyos bevételkiesést jelent a közlekedési vállalatoknak. A létrejött megállapodás szerint a veszteség ellensúlyozása érdekében a kormány és a tartományok együttvéve – fele-fele arányban – évente hárommilliárd euróval segítik ki a cégeket.
A kezdeti zökkenők aligha szegik az utasok kedvét. Ezt támasztja alá, hogy a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége szerint már több mint hárommillióan vásárolták meg az új bérletet. Köztük 750 ezer olyan személy, aki korábban nem rendelkezett semmifajta helyi bérlettel. Nem véletlen, hogy a Deutsche Bahn szóvivője
a szerverproblémák ellenére az új jegy indulását óriási sikernek nevezte.
A szóvivő szerint a rendkívüli keresletre utal, hogy a vasút részesedése az első hónapra eladott bérletekből csaknem ötven százalékos volt.
A hatóságok, illetve a közlekedési vállalatok ugyanakkor a "kuncsaftok" panaszait is komolyan veszik. Volker Wissing közlekedési miniszter elismerte, hogy azok jogosak, egyben a digitalizáció hiányosságait mutatják.
A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége és a Deutsche Bahn a jövőt illetően arra számít, hogy a jövőben mintegy 17 millióan vásárolják meg a bérletet.
Az első két nap még egyik közlekedési eszközön sem volt túlzsúfoltság.
A kereslet azonban a várakozások szerint napról napról növekedni fog.
Az országos bérlet bevezetésének célja az általános drágulás ellensúlyozása mellett a klímavédelem erősítése volt, hogy az emberek az autó helyett a tömegközlekedési eszközökre váltsanak. Az utóbbival kapcsolatban azonban egyelőre megoszlanak a szakérői vélemények.
A Greenpeace környezetvédő mozgalom szerint a Deustchlandticket a klímavédelem szempontjából csak a kezdetet jelentheti, és nem utolsósorban a tömegközlekedési eszközökkel kapcsolatos infrastruktúra fejlesztésére van szükség.
A Német Környezet- és Természetvédelmi Szövetség szakértője szerint hosszabb időre van szükség annak megállapítására, hogy az autóról a tömegközlekedési eszközökre való áttérés milyen mértékben járul hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.