eur:
415.49
usd:
400.74
bux:
80677.32
2025. január 7. kedd Attila, Ramóna
Egy jármű halad a romániai A1-es autópálya pécskai csomópontjánál 2014. december 20-án. 2014. december 19-én elindult a forgalom a magyarországi M43-as autópályához csatlakozó romániai A1-es sztráda Nagylak és Pécska közötti 22 kilométeres szakaszán.
Nyitókép: MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

Megépülhet a dél-erdélyi autópálya hiányzó szakasza is

Az erről szóló megállapodást Temesváron írták alá. Ezzel teljessé válhat a magyar határig futó sztráda.

A hegyek között haladó 9,13 kilométeres Mardzsina (Margina)–Holgya (Holdea) pályaszakaszt – amely egy két kilométeres alagutat is magába foglal – a konzorcium áfa nélkül 1,826 milliárd lejért (159,77 milliárd forint) építi meg. A cégcsoportnak a tervezést 11 hónap alatt, a kivitelezést pedig 34 hónap alatt kell elvégeznie - közölte honlapján a CNAIR. Ha betartja a szerződésben vállalt határidőket, 2026 augusztusában válik folytonossá az autópálya Temesvár és Déva között.

Mardzsina és Holgya között jelenleg a pálya nyomvonala mellett kanyargó DN68A országúton halad a forgalom.

Sorin Grindeanu a minisztérium Facebook-oldalán élőben közvetített aláírási ceremónián és sajtótájékoztatón elmondta: az UMB a román kormány legmegbízhatóbb partnere az autópálya-építésekben. Eddig valamennyi esetben időben teljesítette a vállalt feladatokat.

Újságírói kérdésre azt is megjegyezte, hogy

Románia az egyedüli EU-tagállam, amelyben a kormánynak gondja volt rá, hogy a nagyberuházások ne akadjanak el az égbe szökő energia- és építőanyagárak miatt.

A kormány vállalta, hogy a szerződésben rögzített összeget kipótolja az árnövekedések összegével.

A dél-erdélyi A1-es autópályából a magyar-román államhatártól Nagyszebenig csupán a Mardzsina és Holgya közötti kilenc kilométeres szakasz nem épült meg. A problémás hegyi szakasznak 2016-ra kellett volna elkészülnie, de a román állam felbontotta a szerződést az olasz építővel, amely 2013-ban nyerte el a munkát.

Az útépítést hosszú ideig a környezetvédelmi engedély hiánya késleltette. A tervezés kezdeti szakaszában ugyanis nem voltak tekintettel arra az EU-s követelményre, hogy a hegyes, erdős szakaszon biztosítani kell az átjárását a vadállatok számára a pálya két oldala között. Ennek a követelménynek végül azzal sikerült érvényt szerezni, hogy az út egy részét alagútba vezették.

Címlapról ajánljuk
Bauer Bence: más országok számára is minta lehet az, ami most jön az osztrák politikában

Bauer Bence: más országok számára is minta lehet az, ami most jön az osztrák politikában

Jótékony hatással lehet a magyar–osztrák kapcsolatokra és a Patrióták Európáért EP-frakció jelentőségét is felértékelheti, ha az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) elnöke, Herbert Kickl lesz a következő kancellár – mondta az InfoRádióban a Magyar-Német Intézet az Európai Együttműködésért igazgatója. A szakértő szerint Ausztria lehet a követendő példa a nemzetközi politikai életben arra, hogy a radikálisnak kikiáltott pártokkal is együtt lehet működni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.08. szerda, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Folytatódik a tőzsdei csapkodás, hirtelen fordult le a piac

Folytatódik a tőzsdei csapkodás, hirtelen fordult le a piac

Többnyire pozitív tartományban zárták a hétfői kereskedést az amerikai tőzsdék, a technológiai részvények vezetésével. A befektetők azt a médiajelentést értékelték, amely szerint Donald Trump vámterve talán nem lesz olyan szélsőséges, mint attól tartottak. Trump később egy Truth Social posztban vitatta a jelentést. Ezt követően az ázsiai tőzsdéken vegyes mozgásokat láttunk, míg Európában szintén felemás mozgások voltak láthatók a kereskedés első részében, majd délutára javulni kezdett a hangulat. Az USA-ban eközben óvatos optimizmussal indult a mai kereskedés, majd nem sokkal később lefordult a piac.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×