eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Egy jármű halad a romániai A1-es autópálya pécskai csomópontjánál 2014. december 20-án. 2014. december 19-én elindult a forgalom a magyarországi M43-as autópályához csatlakozó romániai A1-es sztráda Nagylak és Pécska közötti 22 kilométeres szakaszán.
Nyitókép: MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

Megépülhet a dél-erdélyi autópálya hiányzó szakasza is

Az erről szóló megállapodást Temesváron írták alá. Ezzel teljessé válhat a magyar határig futó sztráda.

A hegyek között haladó 9,13 kilométeres Mardzsina (Margina)–Holgya (Holdea) pályaszakaszt – amely egy két kilométeres alagutat is magába foglal – a konzorcium áfa nélkül 1,826 milliárd lejért (159,77 milliárd forint) építi meg. A cégcsoportnak a tervezést 11 hónap alatt, a kivitelezést pedig 34 hónap alatt kell elvégeznie - közölte honlapján a CNAIR. Ha betartja a szerződésben vállalt határidőket, 2026 augusztusában válik folytonossá az autópálya Temesvár és Déva között.

Mardzsina és Holgya között jelenleg a pálya nyomvonala mellett kanyargó DN68A országúton halad a forgalom.

Sorin Grindeanu a minisztérium Facebook-oldalán élőben közvetített aláírási ceremónián és sajtótájékoztatón elmondta: az UMB a román kormány legmegbízhatóbb partnere az autópálya-építésekben. Eddig valamennyi esetben időben teljesítette a vállalt feladatokat.

Újságírói kérdésre azt is megjegyezte, hogy

Románia az egyedüli EU-tagállam, amelyben a kormánynak gondja volt rá, hogy a nagyberuházások ne akadjanak el az égbe szökő energia- és építőanyagárak miatt.

A kormány vállalta, hogy a szerződésben rögzített összeget kipótolja az árnövekedések összegével.

A dél-erdélyi A1-es autópályából a magyar-román államhatártól Nagyszebenig csupán a Mardzsina és Holgya közötti kilenc kilométeres szakasz nem épült meg. A problémás hegyi szakasznak 2016-ra kellett volna elkészülnie, de a román állam felbontotta a szerződést az olasz építővel, amely 2013-ban nyerte el a munkát.

Az útépítést hosszú ideig a környezetvédelmi engedély hiánya késleltette. A tervezés kezdeti szakaszában ugyanis nem voltak tekintettel arra az EU-s követelményre, hogy a hegyes, erdős szakaszon biztosítani kell az átjárását a vadállatok számára a pálya két oldala között. Ennek a követelménynek végül azzal sikerült érvényt szerezni, hogy az út egy részét alagútba vezették.

Címlapról ajánljuk
Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Szépen zárt Amerika

Szépen zárt Amerika

Felemás hangulatban telt a kereskedés ma reggel Ázsiában, ezt követően pedig emelkedéssel indult a nap Európában, a vártnál gyengébb BMI-adatok hatására azonban gyorsan lefordultak a vezető részvényindexek, délutánra azonban ismét a vevők vették át az irányítást. Az aranynak eközben 2023 októbere óta a mostani lehet a legerősebb hete, mivel a piaci szereplőket aggasztja az ukrajnai háború eszkalációjának veszélye. Érdemes eközben a bitcoinra is figyelni, az árfolyam már közelíti a 100 000 dolláros szintet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×