Infostart.hu
eur:
383.81
usd:
330.23
bux:
108570.17
2025. december 9. kedd Natália
Digital Green Pass concept: Smartphone over a passport and a surgical mask on a wooden table show an hypotetical app for the Digital Green Passport (or digital pass certificate)
Nyitókép: Cristian Storto/Getty Images

Pánik az európai repülőtereken: káoszt hozhat az uniós Covid-kártya

Kaotikus helyzetek kialakulását jövendölik, akár az utazási menetidő órákkal történő hosszabbodását sem zárják ki a nagy légitársaságok és repülőterek nemzetközi szövetségei az európai digitális Covid-igazolás csütörtöki beélesítése után.

A repülőterek nemzetközi szövetsége (Airport Council International – ACI), a légitársaságok nemzetközi szövetsége (International Air Transport Association – IATA) és az európai légiforgalom több mint 70 százalékát képviselő Airline for Europe (A4E) a brüsszeli Euractiv jelentése szerint közös levélben fordult az EU tagállamainak kormányaihoz, a leendő digitális Covid-kártyák egységes kezelését szorgalmazva.

A társaságok és szövetségek szerint, jóllehet, az Európai Bizottság igyekszik közös alkalmazási iránymutatással szolgálni, ám nagy az esélye annak, hogy a leendő Covid-tanúsítványok nemzetállami kezelése tagországonként eltérő lehet, felvetve egyebek között a szükségtelen duplikációk lehetőségét az ellenőrzési folyamatban.

A Euractiv ennek kapcsán megjegyzi, hogy említett iránymutatásában

a bizottság is „tíz különböző lehetséges kártyaellenőrzési módszer” kombinációival számol,

amelyekkel – a nemzeti hatóságok közötti koordináció híján – az unión belüli mozgás során az utazók elvben találkozhatnak.

A légitársaságok és a repülőterek különösen aggasztónak tartják, ha a heteken belül várhatóan megugró forgalom mellett a Covid-kártyák ellenőrzéséhez „leolvasó állomást” is be kell iktatniuk. Nem mellesleg, erre alkalmas eszközrendszerre is szükség lesz. Ez utóbbi biztosítását amúgy a légiforgalmi cégek a kormányoktól várják, azaz láthatóan, támogatás híján nem óhajtanak külön költeni erre is.

Általában is, a közös levélben a légiforgalmi szakmai szervezetek nemzetközi szövetségeinek vezetői láthatóan azt tartanák optimálisnak, ha a Covid-igazolások ellenőrzése nem a reptéri beszállást kiegészítő folyamat része lenne, hanem „már azt megelőzően”,

a repülőterektől „távol” gondoskodnának lefolytatásáról.

Az ACI európai igazgatója, Olivier Jankovec – maga is a levél egyik aláírója – a Euractivnak elmondta, hogy nemzetközi szövetségük tagjai „rendkívül aggódnak” a várható felfordulás miatt. Emlékeztetett, hogy jelenleg még a repülőtereken lényegében „kézi módon” történik az utasok egyenként történő ellenőrzése és beléptetése, és ha ezt a folyamatot megfejelik még a Covid-kártyák leolvasásával és kiértékelésével is, akkor mérhetetlenül le fog lassulni a reptéri ügyintézés.

Egy másik megszólaló (és aláíró), Rafael Schwartzman, az IATA alelnöke az utóbbi kapcsán emlékeztetett, hogy a reptéri ügykezelés már egyébként is megduplázódott a járvány előtti időkben (alapvetően a biztonsági ellenőrzések fokozása miatt), és a hajdani egy-másél óra helyett lassan már közel jutottak a 3 órához, amennyivel az indulás előtt meg kell jelennie az utasnak. Ha mindez kiegészül még a Covid-ellenőrzéssel is, miközben a forgalom volumene visszatér a járvány előttihez, akkor

a reptéri idő felmehet 5-8 órára is, ami elfogadhatatlan lesz az utazók számára

– figyelmeztetett.

További fontos elvárása a közös levél szerzőinek, hogy a Covid-ellenőrzés mindig az indulásnál, és ne pedig az érkezésnél történjen.

A légiforgalom várható növekedése kapcsán amúgy az Airportal.hu június 24-i jelentése is azt közölte, hogy az európai légiirányításért felelős szervezet, az Eurocontrol szerint a járvány óta most először került 20 ezer közelébe a napi járatszám. E szerint június 18-án 19 890 járatot regisztráltak, amivel a 2019-es azonos időszak forgalmának a felénél tartanak. A legtöbbet – csaknem háromezret – Németország kezelte, míg Franciaország és Spanyolország 2600-2600-at.

Címlapról ajánljuk
Közlekedési háború: behajtani tilos táblák miatt megy az adok-kapok

agglomeráció
Közlekedési háború: behajtani tilos táblák miatt megy az adok-kapok

A XXIII. kerületi önkormányzat egyes utakon behajtani tilos táblákkal korlátozná a forgalmat a reggeli csúcsidőben Soroksár és Dunaharaszti között. A dunaharaszti polgármester azt tartaná ideálisnak, ha mindenki számára észszerű kompromisszum alakulna ki, a soroksári polgármester viszont azt kifogásolja, hogy a dunaharasztiak nem teljesítették azokat az intézkedéseket, amelyekre korábban ígéretet tettek a nagy forgalom csillapítása érdekében.

Szakértő: három kulcs van Európa kezében az ukrajnai békefolyamatban

Az InfoRádiónak nyilatkozó szakértő szerint van egyfajta feszültség a békefeltételek kapcsán az Egyesült Államok és Ukrajna között, és az európai országok valamiféle támogatást, hátteret próbálnak adni Ukrajnának, hogy Ukrajna ellenálljon az amerikai nyomásnak, és a saját feltételei szerint tudjon haladni.
VIDEÓ
Trump a frászt hozta Európára, lépett Zelenszkij a béketervvel kapcsolatban - Háborús híreink kedden

Trump a frászt hozta Európára, lépett Zelenszkij a béketervvel kapcsolatban - Háborús híreink kedden

Az Egyesült Államok új védelmi stratégiája finoman szólva is kiakasztotta az európai NATO-tagállamokat. Az Európai Unió védelmi tanácsa elfogadta a fegyverkezésre hitelt nyújtó EDIP-programot. Volodimir Zelenszkij Olaszországban igyekszik támogatást szerezni, közben pedig azt is bejelentette, hogy ma reagálni fognak az amerikai béketervre, de pillanatnyilag megint úgy tűnik, hogy Donald Trump megunta a békecsinálást. Ez rosszabbkor aligha jöhetne: lassan teljesen orosz kézre kerül Pokrovszk és komoly csapatösszevonásokról jönnek hírek Zaporizzsjából. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×