Infostart.hu
eur:
385.76
usd:
328.89
bux:
0
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Karsdorf, 2014. szeptember 1.Kísérleti nagy sebességű InterCity expresszvonat az Unstrut-völgyhídon, a németországi Karsdorf közelében 2014. szeptember 1-jén. A német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn ezen a napon kezdte meg a nagy sebességű szerelvények próbafuttatását az újonnan megépített Erfurt-Lipcse/Halle-vonalon. A menetrendszerű közlekedés várhatóan 2015 decemberében indul meg. (MTI/EPA/Jan Woitas)
Nyitókép: MTI/EPA/Jan Woitas

Új módszerrel kísérletezik a hőség ellen a német vasút

A sínek fehérre festésével próbálkozik a Deutsche Bahn (DB) német vasúttársaság, hogy megelőzze az acél deformálódással fenyegető felhevülését hőség idején.

A DB mellett ausztriai és svájci vasúttársaságok is tesztelnek fehérre festett sínszálakat. A több szakaszon folytatott vizsgálatok kimutatták, hogy

a fehér sínek 5-7 Celsius fokkal kevésbé forrósodnak fel a kánikulában, mint a kezeletlen, sötét színűek.

Azt még nem sikerült megállapítani, hogy ez elég-e a közlekedést veszélyeztető deformálódás megelőzéséhez.

Városi közösségi közlekedési társaságok is igyekeznek átvenni az Olaszországban már bevált módszert. A bajorországi Würzburgban villamossíneket festettek fehérre. A hengerelt acél korábban hőhullámok idején 60 fokig hevült és kitágult, a sínek így elferdültek, a legutóbbi nagy kánikulában, július elején viszont már nem volt gond velük - mondta a helyi közlekedési vállalat szóvivője az ntv hírtelevíziónak.

A szakember arról is beszélt, hogy nncs szükség különleges festékre, mert nem az anyaga, hanem egyedül a színe számít. A világos színek növelik a felület fényvisszaverő képességét. Nem véletlen, hogy a napsugaras Görögországban sokhelyütt látni fehérre mázolt épületeket - mondta Stefan Emeis, a karlsruhei műszaki egyetem (Karlsruher Institut für Technologie - KIT) szakértője.

Németországban szerdán és csütörtökön is megdőlt a 2015-ben regisztrált 40,3 Celsius fokos melegrekord, az új történelmi csúcs több mint 2 fokkal magasabb, 42,6 fok.

A rendszeres időjárási adatfelvétel csaknem 140 éves történetében először mértek 42 fok feletti hőmérsékletet. A hőség súlyosságát jelzi, hogy csütörtökön a szövetségi meteorológiai szolgálat (DWD) 15 mérőállomásán regisztráltak a 2015-ös rekordnál nagyobb meleget, és 25 állomáson mértek 40 Celsius foknál magasabb csúcsértéket.

A DWD előrejelzése szerint az ország nagy részén pénteken is lehet 40 fokos hőség, a hét vég viszont enyhülés kezdődik. A hűvös légtömegek heves záporokkal, zivatarokkal érkezhetnek. Rövid idő alatt akár 40 liter csapadék is hullhat négyzetméterenként, és mivel a talaj nem képes befogadni egyszerre ekkora víztömeget, áradások, villámárvizek is keletkezhetnek - figyelmeztetett a DWD.

Címlapról ajánljuk

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Visszadobták az oroszok a béketervet, Kupjanszk szorítóba került - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán

Visszadobták az oroszok a béketervet, Kupjanszk szorítóba került - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán

Oroszország gyakorlatilag azonnal elutasította a legújabb európai-ukrán-amerikai béketervet, arra hivatkozva, hogy teljesen kizárják, hogy európai NATO-katonák tartózkodjanak Ukrajnában a háború lezárása után. Kupjanszknál ellentámadást kezdett az ukrán haderő: a belvárosba szorították az oroszokat. Közben a harkivi fronton Borova térségében, Donyeckben pedig Sziverszk, Liman és Kosztyantynivka térségében támadnak nagy erőkkel az orosz csapatok. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború szerdai eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×