eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Washington, 2018. május 8.Donald Trump amerikai elnök nyilatkozatot tesz a washingtoni Fehér Házban 2018. május 8-án. Trump bejelentette, hogy az Egyesült Államok kilép az iráni atomprogramról 2015-ben aláírt többhatalmi szerződésből. A nyilatkozata után az elnök rendeletet írt alá Irán elleni szankciók visszaállításáról. (MTI/AP/Evan Vucci)
Nyitókép: Evan Vucci

Fenyegető üzenetet küldött Trump

Az amerikai elnök pénteken megfenyegette Európát, hogy 20 százalékos vámot vet ki az Európai Unióból importált autókra, ha az európaiak nem bontják le gyorsan az amerikai termékeket sújtó vámokat és kereskedelmi akadályokat.

Donald Trump a Twitteren közzétett üzenetében arra szólította fel az európai vállalatokat, hogy

inkább az Egyesült Államokban gyártsák autóikat, ne az Európai Unióból exportálják azokat.

Az európai autógyártók árfolyama csökkent a fenyegetés elhangzása után: a Fiat Chrysler több mint 3 százalékos, a BMW 2 százalékos, a Daimler és a Volkswagen pedig 1 százalékos mínuszba került.

Az amerikai elnök fenyegetése éppen aznap hangzott el, amikor életbe léptek az amerikai termékekre kivetett európai védővámok, amelyeket az Egyesült Államok által bevezetett importvámokra válaszul fogadott el az Európai Bizottság.

Az Európai Unió péntektől 25 százalékos védővámot vetett ki mintegy 2,8 milliárd eurónyi amerikai termékre, válaszul az acél- és alumíniumkivitelt sújtó új importvámokra. A megadóztatott amerikai termékek listáján egyebek mellett a mogyoróvaj, az áfonya és a narancslé is szerepel, megtalálhatók rajta mezőgazdasági termékek, számos vas- és acéláru, ruhák, ágyneműk, dohánytermékek, motorkerékpárok, jachtok, illetve a bourbon whiskey is.

Trump elnök május végén jelentette be, hogy az alumínium- és acéltermékekhez hasonlóan nemzetbiztonsági megfontolások miatt védővámmal sújthatják a külföldi járművek és alkatrészek importját is. Wilbur Ross kereskedelmi miniszter vizsgálatot indított annak feltárására, hogy a nagymértékű import nem tette-e tönkre a belföldi autógyártást, illetve az, hogy a belföldi autó- és autóalkatrészek gyártásának hanyatlása mennyire csökkentette az innovációt és az új technológiák alkalmazását. A határidő 2019 februárja, de Ross jelezte, hogy valószínűleg július végére, augusztusra lezárják a vizsgálatot.

Az Egyesült Államokban a személyautók importját jelenleg 2,5 százalékos, a platós terepjárókét és a kisteherautókét pedig 25 százalékos vám terheli. Az Európai Unióban 10 százalékos vám sújtja az amerikai autókat.

Trump elnök az autógyártókkal május 11-én a Fehér Házban tartott tanácskozáson azt mondta, hogy 20-25 százalékos vámmal sújtana bizonyos importjárműveket, és élesen bírálta Németországot az autókereskedelemben felhalmozott többletéért.

Az utóbbi két évtized alatt az Egyesült Államokban értékesített külföldi autók aránya 32 százalékról 48 százalékra nőtt. Tavaly 192 milliárd dollár értékben, 8,3 millió járművet importált az Egyesült Államok, ebből 2,4 milliót Mexikóból, 1,8 milliót Kanadából, 1,7 milliót Japánból, 930 ezret Dél-Koreából és 500 ezret Németországból. Ugyanakkor az Egyesült Államok 57 milliárd dollár értékben, közel 2 millió járművet exportált.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Titkos uniós tervek az asztalon: készül Brüsszel Trump vámháborújára

Titkos uniós tervek az asztalon: készül Brüsszel Trump vámháborújára

Donald Trump elnök gazdasági protekcionizmusra épülő kereskedelempolitikája miatt aggódnak Brüsszelben: az EU-t és annak tagállamait súlyos gazdasági veszteségek fenyegethetik, ha Trump második elnöksége alatt bevezeti az általa ígért magas vámokat. A vámszankciók nemcsak az európai exportőröket, különösen a német autóipart érinthetik érzékenyen, hanem az EU belső egységét is próbára tehetik. A kontinens vezetői bíznak abban, hogy tárgyalóasztal mellett beszélhetik le Trumpot a terveiről. A tárgyalói küldött Trump valamely európai partnere lehetne: brüsszeli tisztviselők szerint bár az Orbán-kormány kézenfekvő megoldás lehetne, az uniós–magyar konfliktusok miatt mégis inkább Giorgia Meloni olasz miniszterelnök lehet a befutó.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×