Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília

Komoly fennakadásokat okoz a franciaországi sztrájk

Megkezdődött az utóbbi évek egyik legnagyobb vasutas sztrájkja Franciaországban kedden: a közlekedésben súlyos fennakadások keletkeztek, miután a vonatoknak nagyjából csak a tizede állt forgalomba.

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet azt tervezi, hogy a következő három hónapban minden öt napból két napon át munkabeszüntetést tartanak, hogy így tiltakozzanak a kormányzat reformtervei ellen.

A dolgozók 48 órával előre kötelesek bejelenteni, hogy részt kívánnak-e venni a sztrájkban. Az első napon a vasutasok mintegy fele, a mozdonyvezetőknek 77 százaléka vesz részt a munkabeszüntetésben, s szerdán hasonló részvétel várható.

Kedden a belföldi járatok alig 12 százaléka közlekedik, a nemzetközi vonatoknak azonban háromnegyede elindul.

A 140 ezer embert foglalkoztató, közel 50 milliárd eurós adósságot felhalmozott francia állami vasúttársaság (SNCF) reformja és modernizációja Emmanuel Macron államfő egyik legnagyobb feladatának ígérkezik, 1995 óta szinte mindegyik kormány megpróbálkozott vele, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán feladta.

Elisabeth Borne közlekedési miniszter kedden az RMC rádiónak adott interjúban azt mondta, hogy a kormány kész a tárgyalásra és a párbeszédre. Az egyeztetések az állami nagyvállalat átalakításáról és felkészítéséről a vasúti piac liberalizálására egyébként már megkezdődöttek, a szakszervezetek elsősorban nyomásgyakorlásként használják a sztrájkot.

A kormány egyik fő célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Az új szabályozás a cégnél jelenleg dolgozókra nem vonatkozna, hanem csak a jövőbeni vasutasokra.

A szakszervezetek szerint a kormány hosszú távon privatizációra készíti elő az SNCF-t, ezt azonban a kormány tagadja. A szakszervezetek azt követelik, hogy a kormány az átalakítások megindítása előtt rendezze az SNCF adósságát, a kormány azonban ezt az átalakításról szóló megállapodásokhoz köti.

A közvélemény-kutatások szerint a franciák több mint fele indokolatlannak tartja a vasutasok sztrájkját, de az utasok az első napon megértőnek mutatkoztak a pályaudvarokon, miután az SNCF a káosz elkerülésére előzetesen részletes tájékoztatást ad az induló vonatokról és mindenkinek visszatéríti az útiköltségét, az érintett utasoknak mintegy másfél millió e-mailt és SMS-t küldtek szét a várható fennakadásokról, s a pályaudvarokon mintegy 3 ezer vörös mellényt viselő alkalmazott segíti az embereket a tájékozódásban.

A párizsi körgyűrűn a reggeli csúcsforgalmi időben viszont közel ötszáz kilométeres dugó alakult ki.

Elemzők szerint a 12 baloldali párt által támogatott szakszervezetek és a kormány között elsősorban kommunikációs háború kezdődött egymás kifárasztására, s az nyeri meg a csatát, akinek a közvélemény elhiszi, hogy a sztrájkmentes időszakban is fennakadásokkal küzdő szolgáltatás minőségének javítását szolgálja a reform, illetve a reform megakadályozása.

A hagyományosan nagyon megosztott francia szakszervezetek egységes fellépésének a saját jövőbeni erejük is a tétje, miután a francia alkalmazottak alig 11 százaléka tagja valamelyik szakszervezetnek. A szociális megmozdulások eddig sorra elbuktak a 2017 májusban reformprogrammal megválasztott elnökké választott Emmanuel Macronnal szemben. Az államfő a hétvégén jelezte, hogy nyugodt és teljes eltökéltétség vezérli a reform végigvitelében, de azt kormánykörökben sem cáfolják, hogy nagyon kemény konfliktusra számítanak.

A vasutasokkal párhuzamosan az energetikai szektor alkalmazottai és a szemétszállítók is munkabeszüntetést tartanak egységes nemzeti közszolgáltatást követelve, valamint az Air France légitársaság dolgozói is sztrájkolnak kedden, egy hónapon belül a negyedik alkalommal fizetésemelési követeléseik nyomatékosítására. További sztrájkra kell számítani árpilis 7-én, 10-én és 11-én.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor Mohácson: arra szerződtem, hogy megváltoztassuk a sorsunkat

Orbán Viktor Mohácson: arra szerződtem, hogy megváltoztassuk a sorsunkat

A kormányfő a közös cselekvés képességét tekinti hatalomnak, a dolgok megértését pedig fantasztikus életörömnek. Mohácson szerinte rossz irányba fordult a történelem, de a túlélés szimbóluma is a város. A közelgő uniós csúcsra utalva azt mondta: verekedni megy Brüsszelbe., ahol ha úgy döntenek, hogy hozzányúlnak az orosz devizatartalékhoz, akkor el kell azon gondolkodni, hogy a magyart elviszi onnan a kormány. Brüsszel szerinte zsinórban a harmadik választást próbálja megnyerni Magyarországon, amelynek viszont egy szempontból életbiztosítása Törökország.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Így vált kudarctörténetté az önkormányzatok ingatlangazdálkodása – Van ebből kiút?

Így vált kudarctörténetté az önkormányzatok ingatlangazdálkodása – Van ebből kiút?

Budapest belvárosában sétálva feltűnő, hogy gyakran egymás mellett a legdrágább éttermek és a bedeszkázott portálok váltják egymást. Sokan nem tudják, hogy ennek hátterében gyakran tulajdonosi különbségek állnak: míg az egyik üzlet piaci, a másik önkormányzati tulajdonban van. A felszín alatt ugyanez a kontraszt: a WestEnd bevásárlóközpont aluljárószintje tele van üzletekkel, míg a Nyugati téri aluljáróban a legtöbb helyiség üresen áll – ez pontosan rámutat az önkormányzati és a piaci ingatlangazdálkodás torz kettősségére. A legutóbbi számítások szerint csak Budapesten tízezres nagyságrendű nem lakáscélú önkormányzati helyiség található (földszinti üzletek, irodák, pincék). Ez óriási városfejlesztési és helyi gazdaságfejlesztési potenciált jelent, amelyet a gyakran bürokratikus és passzív vagyongazdálkodási gyakorlat miatt az önkormányzatok jelentős része nem használ ki. Hétrészes cikksorozatunkban bemutatjuk a hazai helyiséggazdálkodás helyzetét, az önkormányzati ingatlanvagyon jelentőségét, feltárjuk a jó és rossz gyakorlatokat, majd konkrét javaslatokat fogalmazunk meg a rendszer reformjára.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×