A távozó bajor tartományi kormányfő, Edmund Stoiber éveken át tántoríthatatlan kezdeményezője volt a Siemens által kifejlesztett mágneses függővasút megvalósításának. Szerinte az óránként akár 500 kilométeres sebességet is elérő vonat lehet a legeredményesebb kihívója a repülőgépeknek a belföldi forgalomban.
Mint a kedd hajnalban született megállapodás is bizonyítja, a távozó kormányfő minden követ megmozgatott dédelgetett tervének kivitelezésére. Eddig csupán a sanghaji repülőtér és a kínai város központja között valósult meg a gyorsvasúti összeköttetés.
Az 1984-ben épült németországi próbapályán éppen egy évvel ezelőtt 23 emberéletet követelő szerencsétlenség történt: az önkéntes jelentkezőkkel megtelt, és csúcssebességgel haladó szerelvény belerohant a pályán felejtett szerelő kocsiba.
Azóta végleg elvetették a Berlin és Hamburg között tervezett szakasz megépítését. Ehelyett az ICE szerelvények számára csúcssebességet biztosító pályatestek megteremtését sürgetik, amelyhez az Európai Unió alapjaiból is számítanak költségtámogatásra.
A környezetvédelmet zászlajára író kancellár is szívesebben látná, ha a vasúti összeköttetést fejlesztenék tovább a légi forgalom helyett.
Hanganyag: Vincze András