Az előzetes ajánlatokat az orosz RSzK MiG-től, a francia Dassault-tól, a svéd Saabtól, az amerikai Lockheed Martintól és Boeingtól, valamint az európai Eurofighter-konzorciumtól várják.
Korábbi hírekből tudható, ki mivel pályázik: az oroszok a MiG-35-össel (amely a MiG-29-es legújabb változata), a franciák a Rafale-lal, a Saab a Magyarországon is repülő Gripennel, a Lockheed Martin az F-16 Fighting Falconnal, a Boeing az F-18 E/F Super Hornettel, a brit-német-olasz-spanyol konzorcium pedig természetesen a Eurofighterrel.
Az indiai védelmi minisztérium szóvivője közölte: az ajánlatokat először egy szakmai bizottság bírálja el, amely eldönti, mennyire felelnek meg a légierő hadműveleti követelményeinek és más feltételeknek. Ezután intenzív tesztelésen értékelik ki a vadászgépek teljesítményét.
Az első 18 repülőgépet külföldön építik majd meg, a többit azonban a kötelező technológiatranszfernek köszönhetően licencben a dél-ázsiai országban.
Amerikai előny?
Az indiai vadászlégierő jelenleg főként orosz gépekből áll (MiG-21, MiG-29, Szu-30), emellett üzemelteti a francia Mirage 2000-est is.
A legnagyobb számban hadrendben álló MiG-21-eseket modernizálták ugyan, de cseréjük így is esedékessé válik, ezt szolgálja a mostani tender. India semmiképpen sem akar hátrányba kerülni az egyebek mellett új F-16-osokkal erősítő Pakisztánnal szemben.
Elemzők ugyanakkor rámutatnak arra, hogy az indiai fegyverbeszerzések meglehetősen lassúak, így a mostani kiírásban beszerzendő első gépekre még legkevesebb öt évet várni kell.
Néhány katonai szakértő úgy véli, hogy a geopolitikai megfontolások felülkerekednek majd a technikai-katonai szempontokon, és India - szakítva az eddigi hagyományokkal - amerikai vadászgépeket szerez majd be, hogy ezzel is megerősítse a Washingtonnal egyre szorosabbra fűződő barátságát.
Már nyaldossa a Duna a Római-partot, nézze meg legfrissebb fotóinkat!