Kínos perceket okozott a BBC-nek egy túlságosan lelkes dolgozó. A héten a nemzetközi bulvársajtó világgá repítette a hírt, hogy miként távozott dohogva a királynő Annie Leibovitz sztárfotóstól, amikor megkérte, hogy vegye le a koronáját.
Egy ősszel adásba kerülő műsort népszerűsítő reklámban azt látni és hallani, hogy Leibovitz azt mondja: jobban nézne ki a koronája nélkül, mert a ruhája... II. Erzsébet ekkor a szavába vág. Mit képzel, mi ez? - és a fejdíszre mutat.
Ezek után azt láthatták a nézők, hogy az uralkodó morogva halad át palotája folyosóján, mellette egyik - kosztümöt viselő - udvarhölgyével, mögötte egy szolgával, aki a palástja végét tartja. "Nem változtatok meg semmit. Már elég volt a sok átöltözésből!" - dohogja az alattvalói számára mindig az önuralmat megtestesítő királynő.
Rosszul vágták
Csakhogy minden fordítva történt: II. Erzsébet éppen Annie Leibovitzhoz tartott, nem pedig távozott a fényképésztől. A kiválasztott fotó - amelyen Erzsébet koronával látható - egyébként a királynő márciusi, amerikai állami látogatása előtt készült, és meg is jelent a Vanity Fair magazinban.
A mostani malőr után a BBC bocsánatot kért a királynőtől és a fotóstól is. A készülő dokumentumfilm klipjét az RDF produkciósháztól kapta a BBC, és azzal védekezett, hogy fogalma sem volt, hogy nem egymást követő jeleneteket vágtak össze. Peter Fincham, a BBC egyes csatornájának igazgatója is elnézést kért, de azt mondta: mivel főnöke nem kérte, hogy mondjon le, a helyén marad.
Nem szabad hazudni
Michael Grade, a BBC volt vezérigazgatója, akit csillagászati összegért csábított át magához a rivális ITV, védelmébe vette volt kollégáját. "Sajnos egyes fiatal dolgozók nem értik, hogy nem lehet torzítani, hogy semmilyen körülmények között nem lehet hazudni a közönségnek. Nem értik, hogy ebben az országban a műsorszolgáltatás legfontosabb erkölcsi pillére a bizalom" - mondta.
De lehet-e mindez a brit médiában eluralkodott és máshol is másolt önpromóció eredménye? Bár a BBC belföldi adóin - a világon szinte egyedülálló módon - nincsenek kereskedelmi reklámok, a cégnek meg kell küzdeni a versenytársakkal, ezért a műsorok közötti időt a programjairól készült, roppant profi önreklámokkal tölti ki.
Menekítik a pénzüket az amerikai gazdagok